woensdag 19 juni 2013

Zo zo, Staatssecretaris Dijksma is goed bezig met dierenwelzijn...had het niet verwacht !!



Een wasbeer

Chinchilla's en fretten mogen niet langer zomaar als huisdier worden gehouden. Dierenliefhebbers die ze graag willen verzorgen, moeten voortaan aan strenge eisen voldoen. Vijftig exoten zoals wasberen en vossen zijn voortaan uit den boze als huisdieren. Zij zijn door het kabinet op een lijst van verboden diersoorten gezet.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken heeft de knoop doorgehakt nadat er 20 jaar gesteggeld is over de vraag welke zoogdieren in huis of achtertuin gehouden mogen worden. Er komen drie lijsten: een lijst met verboden dieren, een met dieren die alleen onder strikte voorwaarden mogen worden gehouden en een met dieren die geschikt zijn voor de veehouderij.

Op de verboden lijst komen iets meer dan 50 tamelijk exotische dieren zoals steppezebra's, bizons, elanden en Siberische hamsters.
Een Chinchilla

Vosjes

Wat zegt Stichting AAP over deze nieuwe wetgeving?

Almere, 19-6-2013 – Na eenentwintig jaar onderzoek en overleg, presenteert staatssecretaris Dijksma vandaag de Positieflijst voor zoogdieren. Een belangrijke mijlpaal voor dierenwelzijn in Nederland. En voor Stichting AAP, die zich al decennia lang inzet voor de introductie van deze lijst. "Voor ons breekt nu een periode aan van dweilen, maar dan wel met de kraan dicht," aldus een verheugde David van Gennep, directeur Stichting AAP.

Noodzaak Positieflijst

Jaarlijks vinden honderden exotische zoogdieren hun weg naar opvangcentra in heel Nederland. In ruim de helft van de gevallen betreft het wilde dieren die door particulieren als huisdier werden gehouden, zoals wasberen, degoes en stekelvarkens. Ondanks de vele risico’s voor mens en dier, is dat tot op heden namelijk nog niet verboden in Nederland. Maar met het vaststellen van de lijst met zoogdiersoorten die geschikt zijn als gezelschapsdier, de zogenaamde Positieflijst, komt daar vanaf volgend jaar verandering in. Stichting AAP maakt zich al jaren hard voor de invoering van deze lijst.

Rol Stichting AAP

David van Gennep, directeur Stichting AAP: "We wachten al sinds 1992 op wetgeving die dit aspect van het dierenwelzijn regelt en vinden het geweldig dat het huidige kabinet nu een knoop doorhakt. AAP heeft in haar 40-jarig bestaan ontzettend veel dieren opgevangen die nu (zeer terecht) niet op de Positieflijst staan. Denk bijvoorbeeld aan stinkdieren, degoes, wasbeerhonden etc. Wij konden daarom als ervaringsdeskundige een belangrijke bijdrage leveren aan de totstandkoming van deze lijst en zullen dat ook in de toekomst blijven doen."
"Voor dieren die nu reeds als huisdier gehouden worden, zal een oplossing gevonden moeten worden. Daarom werken wij momenteel hard aan het uitbreiden van onze opvangcapaciteit door het bouwen van een nieuwe, grotere quarantaine. Zo kunnen wij een passend antwoord bieden op deze enorme sprong voorwaarts. Want voor AAP breekt nu een periode aan van dweilen, maar gelukkig wel met gesloten kraan."

De Positieflijst

Op 23 september 1992 werd in Nederland de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren (de GWWD) van kracht. Hierin werd onder andere bepaald dat er een lijst moest komen met zoogdiersoorten die geschikt zijn als gezelschapsdier – de zogenaamde Positieflijst. Eenentwintig jaar lang hebben vertegenwoordigers van alle stakeholders, zoals handelaren, liefhebbers, opvangcentra en dierenbeschermers gediscussieerd over de samenstelling van deze lijst. In 2010 kreeg de Wageningen Universiteit (WUR) van de toenmalige minister opdracht voor het opstellen van criteria en het ontwikkelen van een objectieve systematiek voor de Positieflijst. Stichting AAP is hier als aanjager en kennispartner steeds nauw bij betrokken geweest en heeft veel tijd gestoken in het aanleveren van de aanwezige kennis en ervaring die kan dienen om diersoorten te toetsen. Daarnaast heeft AAP in de eindfase de lijst beoordeeld in samenspraak met een aantal stakeholders.



Een stinkdier



21 opmerkingen:

  1. Alle gedomesticeerde dieren, of het nu boerderijdieren zijn of huisdieren, zijn ontstaan door interactie van mensen met wilde dieren. Dit maakt m.i. deze interactie tot een fundamenteel recht, waarop dan uitzonderingen gemaakt kunnen worder in specifieke gevallen door het voorwaarden te stellen en negatieflijsten te hanteren. Het dient een kwestie te zijn van "het mag, tenzij ...". Een positieflijst is vergelijkbaar met het omkeren van de bewijslast, iets wat op andere terreinen terecht niet geaccepteerd zou worden. En, naar ik hoop, ook hier niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Mijnheer Freeling,

      Ik kan uw stelling niet helemaal begrijpen. Het is mij niet duidelijk wat u nu bedoeld met het mag, tenzij...en het omkeren van de bewijslast. Heeft u nog een keer tijd om mij dit uitteleggen?

      groetjes, Erna

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu mogen zelfs degoes niet meer, waarom dan wel de woestijnratjes?
    Waarom dan wel de chinchillas onder speciale voorwaarden?

    Ik wil zelf degoes, al langere tijd, maar heb daar op dit moment de ruimte niet voor gezien ik nog thuis woon.

    Bij de dierenwinkel bij mij in de buurt verkopen ze ze ook. Ze verkopen ze echter alleen als de personen aan hun eisen voldoen, ze worden daar niet zomaar verkocht.

    Weet je wat, ban gewoon alle huisdieren! Dan heb je dit spelletje niet nodig, alles in dierentuinen! Dan weet je zeker dat alle beesten de goede zorg krijgen.

    Kom op zeg, liefhebbers zorgen toch goed voor hun beesten? Degoes worden al veel langer verkocht in dieren winkels! Ik snap niet dat ze ineens niet meer mogen.

    Maar waar deze lijst naar toe gaat... Dat is de realiteit, alle huisdieren worden straks verbannen. Het is een kwestie van tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Wel Dark_Falcon voor je reactie.Ik weet helaas het fijne van welk dier wel mag en welke niet. Ik heb wel een paar mailadressen voor je waar je alle informatie kunt opvragen. info@dierenbescheming.nl of info@aap.nl Alle huisdieren verbieden? pfffffffffff moet er niet aan denken.

      Verwijderen
    2. http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/dier-en-natuur/116278-verboden-huisdieren-vanaf-2014.html

      Verwijderen
  4. Zoogdierenlijst voor verminderen dierenleed

    Zolang er geen animalcops zijn zoals in amerika, is het alleen maar aannemelijk dat alle huisdieren verboden gaan worden zodat er geen dieren leed meer is.

    Nu draaf ik misschien door, maar vaak komt het uiteindelijk daar op neer. Lijsten blijven altijd alleen maar groeien, tot dat alles er op staat wat mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.rtlnieuws.nl/editienl/staat-jouw-huisdier-op-de-zwarte-lijst

    "Twintig huisdieren zijn nog wel toegestaan, zoals de hond. Ook al beweerde de Universiteit van Wageningen onlangs nog, dat honden niet geschikt zijn."

    Vandaar mijn reactie. Zelfs honden willen ze op die lijst hebben. De universiteit zegt dat ze niet geschikt zijn als huisdier.

    Tegenwoordig is er bijna geen onafhankelijk onderzoek meer, alles draait om geld.

    Dat zou je zo kunnen zien:
    Honden zorgen voor veel overlast.
    beste manier om ze weg te krijgen: lobby ze op de lijst.

    Ik kwam trouwens hier terecht via google search , omdat ik wat meer bronnen wilde lezen waar specifiek stond welke dieren verboden waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erna van der Ploeg20 juni 2013 10:49

    Voor feiten over dierenwelzijn ben ik meer thuis in wilde dieren en de vee-industrie. De helft van de dieren die op list staan kende ik niet. Na dat jij degoes noemde ben ik even gaan googelen.
    Na mijn oproep om reisorganisaties te mailen om geen

    http://voordierenblogger.blogspot.nl/2013/06/in-thailand-worden-jonge-olifanten-tot.html

    olifantenattracties meer aan te bieden heeft gewerkt. Meer mensen hebben aangegeven te willen mailen. Samen met de WSPA heb ik alle Nederlandse reisorganisaties aangeschreven en in het artikel is te lezen wie allemaal zijn gestopt met deze wreedheden. Ik stuur ook de nare video erbij. Dat is meer mijn ding en natuurlijk het wrede Canned Hunting. De berengalindustrie. Ik ben vrijwillig promotor van de WNF, de IFAW Animals Asia en nog veel meer. Daarom had ik TE weinig tijd genomen voor de zwarte lijst van Dijksma. Fijn dat je deze Blog kon vinden. Helaas linked het niet door en Google antwoord mijn vraag hierover niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Erna volgens mij ben jij nergens in thuis! Je kopieert en lult maar wat. Mijn halve wijk zit vol met honden die niet eens in huis passen en toch opgesloten worden in een bench. Een keer per dag de speelweide mogen volkakken en verder door tuinen schooieren.
      Ook weer zo iets. Iedereen die tongzoent met zijn hond... naar het Pieter Baan voor evaluatie. Ik zeg hondenverbod.

      Verwijderen
    2. Ieder zijn eigen mening Barra. Bedankt voor je reactie

      Verwijderen
  8. Vandaag maar mijn degoe's laten chippen.
    Hebben we nog 5 jaar plezier van ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geef ze maar een dikke knuffel en nog veel plezier en liefde delen met je dieren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Strikte regels en verbod op exotische bedreigde dieren daar sta ik geheel achter, uitzonderingen daar gelaten.Maar waarom een fret op deze lijst is geplaatst verbaasd mij zeer.Een fret komt niet in het wild voor,is gefokt duizenden jaren geleden door de Romeinen vanuit bunzing en een marter, ze verspreiden geen ziektes want ze komen immers niet voor in het wild en laat men een fret los in de vrije natuur zal deze dit avontuur niet overleven. Het is een gedomesticeerd dier. Zelf heb ik 2 fretten en ik heb nog nooit zo een leuke huisdieren gehad als de fret, zelfs de hond en de kat verslaat dit beestje met zijn speelse gedrag en gekke fratsen en ze zijn ook zeer lief en aanhankelijk als ze er zin in hebben. Al zouden ze bijten dan is dit niet pijnlijker dan een beet van een jonge kat waar je mee speelt en je ook nog krabt. Een hond is veel gevaarlijker als een fret, als deze bijt en daar zijn voorbeelden genoeg van. Ik denk dat Dijksma eerst een goed na moet denken wat ze de echte dierenliefhebbers aandoet en als zij denkt dat met deze regels alles is opgelost heeft zij het goed mis. Illegale handel zal toenemen. Ik ben wel voor een verbod voor verkoop van dit soort dieren in de dierenwinkel. Het zou via kynologische verenigingen moeten gaan met kosteloze registratie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is mij ook niet duidelijk mevrouw de Roy van Zuijdewijn. Ik kan u hiermee niet verder helpen maar via deze e-mails krijgt u vast een antwoord met meer kennis van zaken. info@aap.nl David van Gennip heeft jaren geknokt voor deze lijst. Vergeet ook niet info@dierenbescherming.nl. Fijn dat fretten zulke leuke dieren zijn. Dat is heel jammer voor u dat ze nu op de zwartelijst voorkomen. Ik heb nog geen petitie voorbij zien komen maar die komt er heus wel en dan stuur ik die naar u door. Bedankt voor uw waardevolle reactie

      Verwijderen
    2. Beste mevrouw de Roy van Zuijdewijn.

      http://www.omroepgelderland.nl/web/mobiel/2022592/actie-tegen-zwarte-lijst-zoogdieren.htm#.UcmH3W3CTVQ

      Ik kwam deze petitie tegen en ik had het u beloofd om door te sturen naar u. Kom ik nog meer tegen dan meld ik dat even.

      Vriendelijke groeten,

      Erna

      Verwijderen
  11. Das ook wat staat er een Siberische hamster pp de verboden lijst zullen ze daar echt een (rusische dwerghamster) mee bedoelen of is het een spel fout en moet het een syrische hamster ( goudhamster) zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Men zegt dat het een Siberische hamster is.

      http://www.omroepgelderland.nl/web/mobiel/2022592/actie-tegen-zwarte-lijst-zoogdieren.htm#.UcmH3W3CTVQ


      Hier een link naar een petitie tegen deze lijst.

      Gr Erna

      Verwijderen