zondag 13 oktober 2013

Respectloos en smakeloos! Museum zet mens en dier geboren met afwijkingen te kijk ( video )


Sterrenkijkers, waterhoofden & paddenkoppen

  
 
Mijn eerste reactie toen ik dit bericht las was: dit kan toch niet waar zijn? Een freak show in 2013?
Mens en dier misvormd geboren zetten we te kijk?  En voor wie moet dit leerzaam zijn? Dat dit gebeurde voor de wetenschap okay maar dit is never nooit bedoeld geweest voor het publiek Schaamteloos !! En hoe weet ik dit? In mijn vorige leven was ik verpleegster. In mijn tijd werden er nog baby's geboren met waterhoofdjes en openruggetjes. Ook deze kindjes overleden soms al direct bij de geboorte. Er zullen wel eens ouders zijn geweest die zeiden ik geeft mijn baby aan jullie voor de wetenschap. Dappere ouders die het kindje daardoor niet konden begraven. Denkt u dat als die ouders nu nog hadden geleefd dat die toestemming hadden gegeven om hun baby'tje in een museum te kijk te zetten? Wie heeft hier toestemming voor gegeven. Welke idioot heeft deze smakeloze tentoonstelling bedacht?
 
 
Ik heb mijn woede geuit op deze website
 

Natuurlijk hoeft u als lezer het niet met me eens te zijn. Ik hoor graag uw mening
 
 
Bericht van het museum:
 
Voor het eerst komt de collectie ernstige aangeboren afwijkingen bij mens en dier uit het depot van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Deze bijzondere historische verzameling is grotendeels eind negentiende / begin twintigste eeuw bijeengebracht door de Rijkskweekschool voor Vroedvrouwen te Rotterdam. In 2006 droeg het Erasmus Universitair Medisch Centrum Rotterdam deze zogenaamde ‘pottencollectie’ in permanente bruikleen over aan het museum.
 
De tentoonstelling, georganiseerd in samenwerking met  naaste buur het Erasmus MC, gaat in op de herkomst van de preparaten, de medische en ethische geschiedenis van de afwijkingen en de wijze waarop de moderne geneeskunde ernstige aangeboren afwijkingen bekijkt, in beeld brengt en (zo mogelijk) behandelt. 
 

Arm kindje. Je ouders hebben je niet kunnen begraven en nu komt het publiek je kleine naakte lichaampje bekijken, vergapen, aanstaren, zich vermaken. Schande. Het spijt me xxxxxxxxxxxxx
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten