woensdag 2 december 2015

Veel foto's van Prins Harry toen hij werkte als vrijwilliger bij natuurbeheer Zuid-Afrika



Prins Harry heeft foto's gepubliceerd van zijn verblijf afgelopen zomer in Afrika. Drie maanden lang werkte hij als vrijwilliger bij het natuurbeheer en verzorgde hij samen met andere parkwachters bedreigde dieren. De foto's zijn gemaakt in Tanzania, Zuid-Afrika, Botswana en Namibië.
De 31-jarige prins deelt de foto's op de dag dat hij het South African Wildlife College, vlak bij het Krugerpark, bezoekt. Met de beelden wil hij aandacht vragen voor het gevaar dat olifanten en neushoorns lopen vanwege stropers. Op het Instagramaccount van Kensington Palace plaatste hij de foto's en vertelde hij zijn verhaal erbij.
Kensington Palace / Prins Harry 
                         

Na een lange dag in het Krugerpark - vandaag kregen vijf neushoorns een nieuw tehuis en werden drie olifanten bevrijd van hun halsband, zoals dit verdoofde vrouwtje - besloot ik om even bij dit moment stil te staan. Ik weet hoeveel geluk ik heb om dit allemaal te mogen ervaren, maar als ik van mensen hoor hoe erg de situatie echt is, word ik verdrietig en gefrustreerd. Hoe kan het dat alleen al vorig jaar 30.000 olifanten zijn afgeslacht? Geen van hen had een naam. Maakt het ons daarom niets uit? En waarom eigenlijk? Voor hun slagtanden? Ik zie overal in Afrika enorme karkassen, zonder hoorns of tanden. Wat een verspilling van schoonheid. 
Kensington Palace / Prins Harry                          

Veel mensen hebben misschien wel van Hope gehoord: een jonge zwarte neushoorn die verwond werd door stropers in het Zuid-Afrikaanse Oost-Kaap. Dit was de tweede operatie in een poging om haar leven te redden. Sommige stropers gebruiken een wapen waarmee ze het dier verdoven. Dan hoeven ze geen schot af te vuren en bang te zijn dat iemand ze hoort. Terwijl het dier op de grond ligt, hakken de jagers de snuit eraf en gaan ze ervandoor met de hoorn. 
Mensen uit een nabijgelegen dorp zagen het dier strompelen en hebben de autoriteiten gewaarschuwd. Dankzij dokter William Fowlds en zijn team heeft Hope het gered. Het gaat goed met haar. Terwijl ik haar opereerde keek ik haar aan. Eerst dacht ik dat het misschien beter was geweest om haar uit haar lijden te verlossen. Later vertelde iemand mij dat een andere neushoorn hetzelfde was overkomen in 2012. Ze heeft nu een kalfje. Elke neushoorn telt. 
Kensington Palace / Prins Harry 
                         

Hier was ik aan het werk met dokter Mark Jago en dokter Pete Morkel in Namibië. Sommige landen laten de hoorns van neushoorns weghalen om zo te voorkomen dat ze gevaar lopen voor stropers. Het is een kortetermijnoplossing en kan het werk van opgeleide en professionele parkwachters zeker niet vervangen. Het onthoornen moet elke twee jaar worden gedaan en werkt alleen bij kleine groepen die in de open vlakte leven. Mijn taak was om bij iedere neushoorn de hartslag en het zuurstofniveau in de gaten te houden. Hun toestand moest zo snel mogelijk stabiliseren. Later kreeg ik meer verantwoordelijkheden: ik mocht bloed- en weefselmonsters afnemen en zelf de hoorns verwijderen.
Kensington Palace / Prins Harry
                          

Dit was de tweede keer dat Zawadi, een zwarte vrouwtjesneushoorn, iemand van mijn familie ontmoette. Drie jaar geleden gaf mijn broer William haar te eten in Kent, vlak voordat ze naar Tanzania werd verplaatst. Daar verblijft ze momenteel in een reservaat. Dankzij de passie en het doorzettingsvermogen van Tony Fitzjohn en zijn parkwachters hebben Zawadi en vele anderen een goed leven. En ze zijn met steeds meer. Deze neushoorn is gek op wortels en ik vond het zo leuk om William deze foto te sturen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten