donderdag 30 augustus 2018

Waarom wordt het dolfinarium Hardewijk steeds minder populair? Is het nog van deze tijd? Video




HARDERWIJK - Het Dolfinarium in Harderwijk wordt steeds minder populair. Volgens onderzoek heeft dat onder andere te maken met het feit dat meer mensen zich druk maken over dierenwelzijn.
Bart Gremmen, hoogleraar ethiek in levenswetenschappen, legt uit dat er een lastige ethische kwestie speelt, maar dat het objectiever gemaakt kan worden door af te vragen of het Dolfinarium vandaag de dag nog wel relevant is.

Volgens Gremmen kunnen dierenparken op vier manieren een belangrijke functie vervullen in de maatschappij: educatie, onderzoek naar exotische diersoorten, het beschermen van bedreigde diersoorten, en vermaak. Als er niet aan deze vier punten wordt voldaan, moet je je als dierenpark afvragen of het park wel bestaansrecht heeft.
'Dat is dan eigenlijk ook het grootste probleem van het Dolfinarium. Haar voornaamste bestaansrecht is in principe vermaak en als dan uit onderzoek blijkt dat de populariteit van het park wegvalt, dan moet je jezelf toch echt even achter de oren krabben', aldus Gremmen.
Dierenwelzijnsorganisaties strijden steeds actiever en effectiever tegen dit soort parken. Vooral in het geval van Het Dolfinarium, waar de dieren trucjes uitvoeren.



Hendrik Beerda, onderzoeker merkadviseur

Publieke opinie wordt steeds negatiever

Uit het onderzoek (dat is uitgevoerd onder 1.600 Nederlanders) blijkt dat het Dolfinarium steeds minder populair wordt. Voorheen was het nog de populairste dierentuin van Nederland, maar door de jaren heen is het park gezakt naar de derde plaats. Volgens merkadviseur Hendrik Beerda, die het onderzoek heeft uitgevoerd, komt dat omdat de publieke opinie met betrekking tot het park steeds negatiever wordt.
'Enerzijds is die publieke opinie over dierenattracties steeds negatiever geworden en anderzijds strijden dierenwelzijnsorganisaties steeds actiever en effectiever tegen dit soort parken. Vooral in het geval van het Dolfinarium, waar de dieren trucjes uitvoeren. Een rigoureuze koerswijziging lijkt onvermijdelijk om het tij te keren', zegt Beerda.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de Apenheul ook minder populair is geworden. Het park daalt van de derde naar de vierde plaats in de ranglijst omdat het park niet genoeg vernieuwingen toepast. Burgers' Zoo (nummer 7) en Ouwehands Dierenpark (nummer 6) hebben hun positie in de lijst behouden.
We doen het de laatste tijd juist erg goed en dierenwelzijn staat bij ons bovenaan.



Taco Rietveld, woordvoerder Dolfinarium

Dolfinarium spreekt onderzoek tegen

Volgens Taco Rietveld, woordvoerder van het Dolfinarium, merken zij niets van de afname in populariteit. Hij zet dan ook zijn vraagtekens bij het onderzoek. 'We doen het de laatste tijd juist erg goed en dierenwelzijn staat bij ons bovenaan. We zijn altijd bezig met wat de markt vraagt, maar dat is niet per se een andere richting', aldus de woordvoerder. 
De laatste jaarcijfers die het Dolfinarium publiceerde spreken de lezing van het dierenpark tegen. In het boekjaar over 2015-2016 moest het park een verlies van bijna 2,8 miljoen euro opvangen uit het eigen vermogen. Een jaar eerder noteerde het Dolfinarium nog een verlies van 3,9 miljoen euro.

Circus of dierenpark?

Tot slot vraagt hoogleraar Gremmen zich af wat het verschil is tussen het Dolfinarium en een circus. Dat is een gevoelig punt, omdat het in Nederland sinds 2015 verboden is om wilde zoogdieren in circussen te houden. Volgens dierenactivisten moet het Dolfinarium wel degelijk als circus gezien worden, omdat de dieren trucjes moeten doen.
De hoogleraar kan wel meegaan in die gedachte. 'In circussen verrichten dieren trucjes, net zoals de dieren in het Dolfinarium. Ik ben dan ook wel benieuwd hoe het Dolfinarium denkt dat het anders is dan een circus. Een oplossing voor het park zou in principe kunnen zijn om de dierenshows te laten vallen, maar dan kan je je al helemaal afvragen wat de relevantie nog is', besluit Grimmen.

Dolfinarium: 'geen trucjes, maar natuurlijk gedrag'

Taco Rietveld van het Dolfinarium vertelt: 'De shows zijn volgens mij een hele goede manier om te zien hoe de dieren leven. Ze voeren geen trucjes uit, het zijn natuurlijke gedragingen en daarnaast is het ook voor het publiek heel vermakelijk. Kom maar eens een keer kijken, dat zeg ik ook altijd tegen de activisten. Dan kunnen mensen voor zichzelf zien hoe wij aandacht besteden aan educatie.' Of de dieren wel of niet getraind worden om de 'natuurlijke gedragingen' uit te voeren, dat vond de woordvoerder geen relevante vraag.
Zie ook:


woensdag 29 augustus 2018

Elk jaar wordt 300 miljoen ton plastic afval geproduceerd: Pakistan is begonnen met een campagne 'Beat the Plastic Pollution'



Pakistan in actie tegen plasticvervuiling



Een aantal medewerkers van WWF-Pakistan staan bij het inzamelpunt voor plastic in een winkelcentrum

WWF-Pakistan is eerder deze maand een grote nationale campagne 'Beat Plastic Pollution' gestart om de groeiende plasticvervuiling in het land tegen te gaan .

Bewustwording en educatie

De lancering van de campagne was in een winkelcentrum in hoofdstad Karachi, waar een inzamelpunt werd opgezet voor plastic flessen. Het statiegeld- en recycle systeem dat wij in Nederland zo gewoon vinden, bestaat in veel landen nog niet of is nog helemaal niet bekend. Het doel van deze Pakistaanse campagne is om meer bewustwording te creëren voor het wereldwijde plasticprobleem en om het belang van recyclen en het bestaan van alternatieven voor plastic te benadrukken.


 

Actrice Shaniera Akram laat zien welke plastic wegwerproducten eenvoudig door duurzamere alternatieven vervangen kunnen worden

Ieder individu kan iets doen

Hammad Naqi Khan, directeur van WWF-Pakistan: "WWF-Pakistan zal, met hulp van verschillende partners, meer campagnes gaan voeren voor een schoner Pakistan. Plastic is daar een groot onderdeel van, want het belandt op veel plaatsen in de natuur en dat creërt een groot probleem voor mens en dier. Elk stukje plastic dat ooit is geproduceerd, is nog steeds op onze planeet. We zullen allemaal, ook ieder individu, iets moeten doen om te voorkomen dat onze planeet een grote afvalberg met plastic wordt."



300 miljoen ton plastic per jaar!

Elk jaar wordt ongeveer 300 miljoen ton plastic afval geproduceerd. Dat is ongeveer net zoveel als het gewicht van alle mensen wereldwijd bij elkaar. Een heel groot deel van dat plastic afval belandt in in de natuur op land en uiteindelijk in zee en vormt daar onder andere 'plastic soep'.
WWF voert campagnes en werkt wereldwijd aan oplossingen.
Tip: deze plastic voorwerpen kun je gemakkelijk vervangen

maandag 27 augustus 2018

Varkenspest in Roemenië en China: Het dumpen van zieke carcassen in de Donau maakt de besmettingen een groot werldprobleem



zaterdag 25 augustus 2018

Turks tekst bij kinderboerderij Hengelo valt verkeerd bij de PVV



PVV: geen tekst in het Turks bij kinderboerderij Hengelo



HENGELO De PVV vindt het groene waarschuwingsbord  bij Kinderboerderij  Het Weusthag dat deels in het Turks is geschreven ‘een doorn in het oog’. Fractievoorzitter Jeanet Nijhof van de PVV in de gemeenteraad heeft er vragen over gesteld aan het college van b en w.




Het bord met de afbeelding van een geit vermeldt ‘niet voeren aub’ en dezelfde tekst in het Turks ‘Lütfen yiyecek vermeyin’. Nijhof stelt: „Wellicht met de goede intenties geplaatst om dierenleed te voorkomen en dat vindt de PVV ook belangrijk. Maar om dan borden in het Turks te plaatsen, dat gaat de PVV veel te ver.
En: „Wat de PVV betreft, zou er een universeel bord moeten komen met een beeltenis, dat voor iedereen, welke taal zij thuis ook spreken, duidelijk moet zijn! Dit in lijn met alle verbodsborden.”

Geloof

Veel van origine Turkse gezinnen wonen in de buurt van de kinderboerderij. Dat is de reden waarom de tekst ook in het Turks is geschreven. Beheerder Tijn Wijering van Het Weusthag zei eerder: „Zij voeren de dieren niet alleen omdat ze dat leuk vinden, maar het heeft ook te maken met hun geloof. Zij mogen namelijk geen voedsel verspillen. Wij willen ze er op wijzen dat het echt niet mag. Want de dieren worden er ziek van.”

Boodschap

Er is gekozen voor een Turkse tekst op de borden bij de ingang om te voorkomen dat met name oudere Turken die de Nederlandse taal niet machtig zijn de boodschap missen, verduidelijkt hij. „Misschien kunnen sommige ouderen geen Nederlands lezen."