https://www.animalrights.be/geen-transport-van-proefapen-onze-luchthavens Naar de Petitie
Animal Rights heeft bij het departement Dierenwelzijn de inspectierapporten opgevraagd over het welzijn van apen tijdens transport in de periode van 2023 tot augustus 2024. We ontvingen 10 inspectierapporten inclusief beeldmateriaal. Brussels Airport is een belangrijke doorvoerhaven voor de wereldwijde handel in proefapen. De dieren worden met tientallen tot honderden tegelijk in kleine kratten vervoerd door schimmige cargomaatschappijen zoals BinAir, SkyTaxi en RAF-AVIA.
Rowena Vanroy van Animal Rights zegt: “Al deze apen worden direct naar het buitenland gestuurd, om er daar wrede experimenten op uit te voeren. Dit dierenleed is onacceptabel.”
Lees ook: Brussels Airport toegangspoort voor handel in duizenden proefapen.
Herkomst en bestemming
De apen zijn voornamelijk afkomstig uit Mauritius of Vietnam en worden vervolgens over de weg verder vervoerd naar laboratoria in Duitsland, Frankrijk en Spanje. In Spanje bevindt zich ook een beruchte faciliteit genaamd Camarney, waar apen opnieuw in erbarmelijke omstandigheden belanden. Het transport over de weg naar Spanje duurt nog eens ongeveer 16 uur.
In sommige gevallen worden de apen opnieuw op een vlucht gezet richting het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten. Alles bij elkaar zitten deze dieren vaak vele uren in hun kisten. Elke kist bevat meerdere compartimenten met in elk een individuele aap. De aantallen zijn enorm: in totaal kregen we inspectierapporten van tien transporten met telkens tientallen tot honderden apen. In oktober 2023 landden maar liefst 456 apen vanuit Mauritius, bestemd voor het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Op 23 januari 2024 arriveerden 520 apen vanuit Mauritius.
Hartelust
Ook Hartelust gebruikt de Belgische luchthaven voor zijn apenhandel. Drie van de rapporten betreffen transporten van en naar Nederland, meer dan waarschijnlijk betreft het dus Tilburgse apenhandelaar Hartelust. Vreemd genoeg heeft een rapport van 17 juli 2024 het over een zending met een Nederlandse afzender (Hartelust), maar de apen verbleven drie maanden in quarantaine in Frankrijk (113 dieren) en Spanje (220 dieren). Mogelijk fungeerde Hartelust hier als makelaar.
Beelden van angstige apen
Op de bijgevoegde foto’s zien we angstige apen, opgesloten in houten kratten. De kratten zijn voorzien van ventilatieopeningen, maar geven de dieren nauwelijks bewegingsruimte. Hoewel de apen tijdens hun transport water en een stukje fruit krijgen, laten de beelden zien hoe gestrest de dieren zijn.
Koude omstandigheden
De inspectierapporten onthullen verschillende misstanden. Zo wordt in het rapport van 24 juli 2023 opgetekend: “Om 18u49 waren de diertjes klaar voor aanlevering aan het vliegtuig voor de verdere reis (+1,5 uur) naar __________ Dit was een zeer klein vliegtuig waardoor de kisten stuk per stuk moesten ingeladen en vastgemaakt worden. Dit duurde ongeveer 4 minuten. Ventilatie was voorzien in het toestel maar de temperatuur kon niet gecontroleerd worden in de laadruimte. Tijdens de vlucht zou de temperatuur ongeveer 10 C bedragen wat te koud is voor de diertjes.“
Volgens de richtlijnen van de International Air Transport Association (IATA) moeten dieren onder bepaalde voorwaarden vervoerd worden, maar de inspecteur gaf toe dat deze voorschriften niet zouden worden nageleefd. Toch werd het transport goedgekeurd. Rowena Vanroy reageert fel: “Deze richtlijnen zijn nutteloos als ze niet worden toegepast. Dat de inspecteur wist dat het transport niet voldeed, maar de dieren toch liet vertrekken, is onacceptabel.”
De inspectierapporten onthullen verschillende misstanden. Zo wordt in het rapport van 24 juli 2023 opgetekend: “Om 18u49 waren de diertjes klaar voor aanlevering aan het vliegtuig voor de verdere reis (+1,5 uur) naar __________ Dit was een zeer klein vliegtuig waardoor de kisten stuk per stuk moesten ingeladen en vastgemaakt worden. Dit duurde ongeveer 4 minuten. Ventilatie was voorzien in het toestel maar de temperatuur kon niet gecontroleerd worden in de laadruimte. Tijdens de vlucht zou de temperatuur ongeveer 10 C bedragen wat te koud is voor de diertjes.“
Volgens de richtlijnen van de International Air Transport Association (IATA) moeten dieren onder bepaalde voorwaarden vervoerd worden, maar de inspecteur gaf toe dat deze voorschriften niet zouden worden nageleefd. Toch werd het transport goedgekeurd. Rowena Vanroy reageert fel: “Deze richtlijnen zijn nutteloos als ze niet worden toegepast. Dat de inspecteur wist dat het transport niet voldeed, maar de dieren toch liet vertrekken, is onacceptabel.”
Gewond op transport
Op 28 mei 2024 worden er 79 apen met een busje naar de luchthaven vervoerd vanuit Nederland. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om apen van apenhandelaar Hartelust. De aapjes hadden bestemming het Verenigd Koninkrijk.
De inspecteur tekent op: "Bij de controle werd opgemerkt dat 1 aap een kwetsuur had. Er werd gedacht aan een lichte prolaps aan de anus. Het aapje zag er verder erg goed uit dus er werd afgesproken dat het diertje mee mocht op voorwaarde dat het direct nagekeken werd en de nodige verzorging zou krijgen op bestemming. De aap was algemeen in goede conditie en de vlucht naar de UK bedraagt slechts anderhalf uur. Er werd een bevestiging gestuurd van de dierenarts ter plaatse op de bestemming dat alle aapjes in goede gezondheid gearriveerd waren."
Op de foto’s is te zien dat het diertje besmeurd is met bloed. Bovendien is een anale prolaps wel degelijk een ernstige aandoening die kan lijden tot de dood. In vele gevallen wordt het veroorzaakt door chronische diarree. Voor koeien en varkens is het bijvoorbeeld verboden dieren met een dergelijke wonde te vervoeren. Dat het dier door de dierenarts te plaatse nogmaals gezond verklaard wordt, wijst voornamelijk op de gebrekkigheid van het systeem waarbij ook gewonde dieren zonder pardon op transport gezet worden.
Rowena Vanroy duidt: “Een dier met een prolaps is niet gezond en het dier in kwestie zag er duidelijk niet in goede toestand uit. Wij zijn van mening dat het dier niet getransporteerd had mogen worden en nemen juridische stappen.”
Op 28 mei 2024 worden er 79 apen met een busje naar de luchthaven vervoerd vanuit Nederland. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om apen van apenhandelaar Hartelust. De aapjes hadden bestemming het Verenigd Koninkrijk.
De inspecteur tekent op: "Bij de controle werd opgemerkt dat 1 aap een kwetsuur had. Er werd gedacht aan een lichte prolaps aan de anus. Het aapje zag er verder erg goed uit dus er werd afgesproken dat het diertje mee mocht op voorwaarde dat het direct nagekeken werd en de nodige verzorging zou krijgen op bestemming. De aap was algemeen in goede conditie en de vlucht naar de UK bedraagt slechts anderhalf uur. Er werd een bevestiging gestuurd van de dierenarts ter plaatse op de bestemming dat alle aapjes in goede gezondheid gearriveerd waren."
Op de foto’s is te zien dat het diertje besmeurd is met bloed. Bovendien is een anale prolaps wel degelijk een ernstige aandoening die kan lijden tot de dood. In vele gevallen wordt het veroorzaakt door chronische diarree. Voor koeien en varkens is het bijvoorbeeld verboden dieren met een dergelijke wonde te vervoeren. Dat het dier door de dierenarts te plaatse nogmaals gezond verklaard wordt, wijst voornamelijk op de gebrekkigheid van het systeem waarbij ook gewonde dieren zonder pardon op transport gezet worden.
Rowena Vanroy duidt: “Een dier met een prolaps is niet gezond en het dier in kwestie zag er duidelijk niet in goede toestand uit. Wij zijn van mening dat het dier niet getransporteerd had mogen worden en nemen juridische stappen.”
Dood tijdens transport
Op 17 juli 2024 vond opnieuw een incident plaats. Voor een vlucht naar New York JFK werden 333 apen aangevoerd, vanuit Frankrijk en Spanje. Hoewel de afzender werd aangeduid als Nederland, dus naar alle waarschijnlijk was ook apenhandelaar Hartelust bij deze zending betrokken. Eén aap werd dood aangetroffen in de kist. De inspecteur vermoedde dat het dier slecht had gereageerd op de verdoving. Vanroy: “Sommige dieren zijn moeilijk te vangen voor transport, waardoor ze onder narcose worden gebracht, wat zeer risicovol kan zijn. In principe zouden dieren die onder narcose zijn, constant gemonitord moeten worden.”
Op 17 juli 2024 vond opnieuw een incident plaats. Voor een vlucht naar New York JFK werden 333 apen aangevoerd, vanuit Frankrijk en Spanje. Hoewel de afzender werd aangeduid als Nederland, dus naar alle waarschijnlijk was ook apenhandelaar Hartelust bij deze zending betrokken. Eén aap werd dood aangetroffen in de kist. De inspecteur vermoedde dat het dier slecht had gereageerd op de verdoving. Vanroy: “Sommige dieren zijn moeilijk te vangen voor transport, waardoor ze onder narcose worden gebracht, wat zeer risicovol kan zijn. In principe zouden dieren die onder narcose zijn, constant gemonitord moeten worden.”
Oproep tot actie
Op een eerdere brief van Animal Rights aan de CEO van Brussels Airport kregen we de volgende reactie:
“Brussels Airport volgt alle wettelijke richtlijnen op vlak van dierentransport. We zorgen voor de best mogelijke omstandigheden voor de dieren, maar het is niet aan ons om te bepalen wat wel/niet kan.” "Deze reactie is volstrekt onvoldoende," verklaart Vanroy vastberaden. "We kloppen daarom aan bij de federale overheid om de apenhandel via Zaventem definitief te stoppen. Om onze oproep kracht bij te zetten en de maatschappelijke steun voor deze eis te laten zien, heeft Animal Rights een petitie gelanceerd."
Animal Rights eist dat Brussels Airport per direct stopt met het faciliteren van de apenhandel voor dierproeven. Het gaat vrijwel uitsluitend om dieren die zullen dienen in buitenlandse laboratoria voor wrede proeven. We roepen de Federale overheid, de grootste aandeelhouder van de luchthaven, op om deze wanpraktijken te verbieden. Daarom zijn we een petitie gestart. Wat betreft het belangrijke aandeel van apenhandelaar Hartelust in deze handel, vragen wij de Nederlandse overheid om actie te ondernemen.
Op een eerdere brief van Animal Rights aan de CEO van Brussels Airport kregen we de volgende reactie:
“Brussels Airport volgt alle wettelijke richtlijnen op vlak van dierentransport. We zorgen voor de best mogelijke omstandigheden voor de dieren, maar het is niet aan ons om te bepalen wat wel/niet kan.” "Deze reactie is volstrekt onvoldoende," verklaart Vanroy vastberaden. "We kloppen daarom aan bij de federale overheid om de apenhandel via Zaventem definitief te stoppen. Om onze oproep kracht bij te zetten en de maatschappelijke steun voor deze eis te laten zien, heeft Animal Rights een petitie gelanceerd."
Animal Rights eist dat Brussels Airport per direct stopt met het faciliteren van de apenhandel voor dierproeven. Het gaat vrijwel uitsluitend om dieren die zullen dienen in buitenlandse laboratoria voor wrede proeven. We roepen de Federale overheid, de grootste aandeelhouder van de luchthaven, op om deze wanpraktijken te verbieden. Daarom zijn we een petitie gestart. Wat betreft het belangrijke aandeel van apenhandelaar Hartelust in deze handel, vragen wij de Nederlandse overheid om actie te ondernemen.