dinsdag 6 december 2016

60 miljard kippen worden wereldwijd jaarlijks gefokt voor vlees:10 feiten voor de onwetende consument



Tien dingen die u moet weten over industrieel gefokte kippen

     

Terwijl de wereldwijde consumptie van kip jaarlijks groeit, blijft het geheime lijden van vleeskuikens een van de belangrijkste oorzaken van het mondiale dierenleed.


In de afgelopen jaren hebben consumenten producten met een hogere welvaart geëist en diverse voedingsbedrijven hebben tempo gemaakt en beloofd om geen eieren meer te verwerken uit legkooien. Maar het lot van vleeskuikens blijft uit het zicht van de meeste mensen, die niet weten waar het vlees op hun bord vandaan komt.

Hier zijn tien feiten over de industrieel gefokte vleeskippen die u moet weten:

  1. Zestig miljard kippen worden jaarlijks wereldwijd gefokt voor hun vlees. Veertig miljard van hen zal worden gefokt in grote, drukke loodsen of kooien, in sombere omstandigheden die hen pijnlijke hart-, huid-, long- en botproblemen en enorme stress kunnen bezorgen.
  2. Kip is nu een van populairste vleessoorten. Tussen 1996-2016 steeg de vraag naar kippenvlees met bijna 40% in de Europese Unie, met 89% in China en met 183% in India.
  3. Een industrieel gefokte kip leeft gemiddeld zo’n 42 dagen. In het wild kan een kip een aantal jaren leven.
  4. Deze kippen groeien meer dan 50 gram per dag, maar hun immuunsysteem, organen en poten kunnen het niet bijbenen, wat betekent dat ze aan een scala lichamelijke gebreken kunnen lijden.
  5. Vanwege hun verkorte levensduur, lijken deze vleeskippen volgroeid, maar het zijn nog baby’s wanneer ze worden geslacht.
  6. Specifieke kippenrassen worden alleen om hun vlees gefokt, genetisch geselecteerd op hun vermogen om zo snel mogelijk "slachtgewicht" te bereiken.
  7. Iedere seconde worden er wereldwijd zo’n 2000 vleeskuikens geslacht.
  8. Tegen de tijd dat ze ‘slachtrijp’ zijn, leven veel vleeskippen in een ruimte kleiner dan een A4tje.
  9. Kippen houden van stofbaden: ze graven een ondiep gat waar ze in springen en zich in bedekken met droge stof en vuil. Dat is belangrijk natuurlijk gedrag, waarmee ze hun veren in goede staat houden en parasieten verwijderen. Maar in de bio-industrie is stofbaden niet mogelijk net zomin als ander belangrijk gedrag, zoals pikken, krabben en op stok gaan.
  10. Zeven van de tien consumenten (71%) die door World Animal Protection werden geënquêteerd, gaven toe dat ze bij het kopen van kip bij een fast-foodbedrijf, nooit vragen waar die vandaan komt.

Onwetende consument

Directeur Pascal de Wit van World Animal Protection Nederland zegt: "Deze lopende band van snelgroeiende kippen heeft een prijs. 's Werelds favoriete vlees veroorzaakt onaanvaardbaar lijden en dat wordt groter naarmate de wereldwijde vraag naar kip groeit."
Omdat de vraag naar kippenvlees blijft stijgen, dient de consument niet langer onwetend te blijven. Uit een nieuwe wereldwijde peiling die we hebben gehouden, blijkt hoe weinig we weten over de kip op ons bord.

De peiling – onder 12.000 mensen wereldwijd – laat zien dat, hoewel mensen bezorgd zijn over wat ze eten, maar weinigen weten waar het vlees vandaan komt.
Wat de peiling ons vertelt over de opvatting van consumenten:
  • Vier van de vijf (79%) wist niet dat een kip gemiddeld slechts 42 dagen leeft
  • Van degenen die kip eten, zei vier op de vijf (81%) dat ze geen kip zouden kopen bij een fast-food keten als ze wisten dat die ernstige gezondheidsproblemen had gehad als gevolg van het leven in een krappe fokkerij
  • Zeven op de tien (71%) vraagt zich nooit af waar hun kip vandaan komt bij fastfood bedrijven
World Animaal Protection daagt fast food bedrijven uit om het welzijn van miljarden kippen te verbeteren, want massaproductie is een van de grootste oorzaken van het dierenleed in de wereld.

Wij willen:

  • Kippenrassen die in een trager, meer natuurlijk tempo groeien
  • Meer ruimte voor de kippen
  • Meer belangrijke dingen voor kippen, zoals zitstokken en hooibalen
  • De introductie van natuurlijk licht in de stallen
>> Lees hier meer over kooikippen en wat wij daartegen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten