woensdag 20 september 2017

Jaarlijks worden 45 miljoen eendags haantjes vernietigd maar in het nieuwe Kipster-concept worden ze met 15 weken als hanenvlees verkocht

http://www.kipster.nl/   Video's en veel meer informatie

Revolutionaire boerderij

Dit is echt de stal van de toekomst,” zegt een enthousiaste Marijke de Jong over de splinternieuwe ‘Kipster’-stal, die vrijdag in het Limburgse Oirlo is geopend. Marijke is programmamanager Beter Leven keurmerk bij de Dierenbescherming en vanuit die hoedanigheid betrokken bij Kipster. “We zijn heel positief over dit initiatief omdat met álle aspecten van duurzaamheid rekening is gehouden.” Of het nu gaat om milieu, volksgezondheid, energie of diervriendelijker produceren, bij Kipster is voor al deze terreinen volop aandacht.


In haar openingstoespraak had Marijke het over ‘diergericht ontwerpen’, een term die aangeeft dat vanaf de eerste schetsen rekening is gehouden met de 25.000 legkippen die in oktober de stal gaan bewonen. In die fase was de Dierenbescherming al betrokken bij de nieuwe stal. Het diervriendelijker karakter zie je onder meer terug in de natuurlijke, bosrijke omgeving die is nagebootst. Door de gevarieerde beplanting is er veel te beleven voor de kippen. De dieren hebben verder alle ruimte en frisse lucht. Om een goed beeld te krijgen van  ’s werelds modernste kippenstal  kun je het beste even de site van Kipster bezoeken, waar alle bijzondere innovaties zijn terug te vinden.


Dik verdiend

De officiële toetsing aan de criteria van het Beter Leven keurmerk moet nog plaatsvinden, maar Kipster gaat ongetwijfeld drie dik verdiende sterren krijgen. Daarmee zijn de Kipster-eieren dan vergelijkbaar met biologische eieren, of het Rondeel-ei van Albert Heijn, het Gijs-ei van Plus en het Vrolijke Kip-ei van Deen. Supermarkt Lidl gaat de Kipster-eitjes verkopen.

Aandacht in Kipster-concept

Niet veel mensen staan erbij stil, maar de broertjes van de kuikens die later als leghen worden gehouden, worden in Nederlands massaal vernietigd. We schreven er al eerder over. Maar liefst 45 miljoen eendaags haantjes sterven in Nederland een vroege dood omdat ze als nutteloos worden bestempeld. Deze schaduwzijde van de vee-industrie krijgt ook aandacht in het Kipster-concept: de haantjes worden apart van de hennen gehouden in een andere stal en na 15 weken geslacht. Het hanenvlees is later ook bij de Lidl verkrijgbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten