Joaquin Phoenix lanceert nieuwe vegan-campagne van PETA US: 'Verander de wereld vanuit je keuken'
Een betere wereld voor dieren creƫren is zo eenvoudig als kiezen voor appeltaart in plaats van gepocheerde eieren
Amsterdam – "Er is zoveel leed in de wereld waar we machteloos tegenover staan, maar bijdragen aan dierenleed hoort daar niet bij", zegt Joaquin Phoenix in zijn nieuwe PETA US-campagne. Hij moedigt fans aan om hun steentje bij te dragen om dierenmishandeling te stoppen en, zoals in zijn nieuwe campagne-advertentie staat: "Verander de wereld vanuit je keuken. Word vegan."
Zittend aan zijn eigen keukentafel in een begeleidende video laat Phoenix kijkers zien wat vogels die voor hun vlees en eieren worden gefokt in de hedendaagse vee-industrie doorstaan. Hij zegt: "Het is makkelijk om aan persoonlijke verantwoordelijkheid te ontsnappen door actief de waarheid te vermijden. Maar ik hoop dat je net als ik dierenmishandeling afwijst … [en] de vele voordelen van vegan zijn verkent. "
De video – die beelden bevat van zowel Britse als Amerikaanse pluimveehouderijen – toont de wijdverbreide mishandeling van legkippen. Vogels worden met duizenden samengepropt in donkere, smerige schuren waar velen hun veren verliezen door het hoge ammoniakgehalte en de stress van het extreme geluid, de stank en de opsluiting.
PETA – wiens motto deels luidt: "dieren zijn niet van ons om te eten" en dat zich verzet tegen het speciĆ«sisme, een wereldbeeld waarin de mens superieur wordt geacht – merkt op dat kippen nieuwsgierige, actieve dieren zijn die in de natuur hun tijd besteden aan foerageren, verkennen en stofbaden nemen. Maar op pluimveehouderijen, zelfs 'vrije uitloop' of 'biologische', krijgen ze vaak niet de kans om hun natuurlijk gedrag te vertonen. We kunnen dieren dit leed helpen besparen door vegan te worden – elke persoon die dat doet, redt jaarlijks het leven van bijna 200 dieren.
Ga naar PETA.nl voor meer informatie of om PETA's gratis vegan startpakket te downloaden.
#
Geen opmerkingen:
Een reactie posten