dinsdag 21 december 2021

Jaarlijks worden 1 miljard levende dieren in de EU op een hartverscheurende manier op langeafstand transport gezet: Europarlementariërs willen dat vervoer van levende dieren moet stoppen

 


Eensgezinde oproep van ngo's (niet-gouvermentele organisatie) en Europarlementariërs: "het vervoer van levende dieren moet worden stopgezet"


Eurogroup for Animals organiseerde een actie voor het Europees Parlement voorafgaand aan de stemming in de ANIT-commissie. Van de leden die de onderzoekers rapporteren aan de verschillende europarlementariërs die tussenbeide kwamen, is de oproep unaniem: het vervoer van levende dieren over lange afstanden en de export van levende dieren moet worden gestopt.


Foto: Compasion in World Farming

Het afgelopen jaar heeft de enquêtecommissie bescherming van dieren tijdens het vervoer (ANIT) de tenuitvoerlegging van de EU-regels door de lidstaten en de correcte handhaving ervan door de Europese Commissie geanalyseerd.


De en draft Report relevant recommendations zullen op 2 december in de commissie worden gestemd en in januari 2022 ter goedkeuring worden voorgelegd. De onderzoeksaanbevelingen zijn een relevant document, met name met het oog op het herzieningsproces van de vervoersverordening, waarvoor in 2023 een nieuw wetgevingsvoorstel wordt verwacht.

Eurogroep voor dieren en haar leden hebben het vervoer van levende dieren stopgezet en in het witboek Live animal transport: time to change the rules campaigning for decades hebben we geschetst hoe de nieuwe vervoersverordening moet voldoen aan de basisbeginselen van het verminderen, verfijnen en vervangen van levend vervoer door vlees/karkassen en genetisch materiaal trade , in overeenstemming met de aanbevelingen van de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid, de Werelddiergezondheidsorganisatie en de Federatie van dierenartsen van Europa.

Foto: CIWF  Compassion in World Farming

Toch worden er elk jaar meer dan een miljard dieren vervoerd in de EU en van de EU naar derde landen en de huidige vervoersverordening garandeert hun effectieve bescherming niet.

In de loop der jaren waren we getuige van eindeloos en vermijdbaar lijden: dieren gepropt op overvolle en ongeschikte vrachtwagens en schepen, en dieren die ongeschikt waren voor transport, zoals zwangere, jonge of gewonde dieren. De tragedies op zee en onderweg hebben de ANIT-commissie voldoende bewijs gegeven om het live transport te stoppen.
Reineke Hameleers, CEO, Eurogroep voor Dieren:
De manier waarop dieren in de EU worden vervoerd is hartverscheurend, verwoestend en ongelooflijk wreed. Het onderzoek van de ANIT-commissie bevestigde dat dieren momenteel niet worden beschermd tijdens het transport en dat er dringend veranderingen nodig zijn. Ik verwacht van mijn collega's in de Anit-commissie dat zij een krachtig signaal afgeven aan het Europees Parlement: het langeafstandsvervoer, de uitvoer van levende dieren en het vervoer van kwetsbare dieren, zoals ongespeende dieren, zogenaamde "eindeloopbaandieren" en drachtige dieren, moeten worden gestopt. We zouden ons moeten schamen als we dit laten voortduren, terwijl we de macht hebben om het te stoppen.
Anja Hazekamp Lid ep (links), vicevoorzitter van de commissie ANIT en voorzitter van de interfractiewerkgroep voor het welzijn en behoud van dieren
Eu-burgers en het maatschappelijk middenveld vragen ons om dierenwelzijn als een prioriteit te beschouwen. Dit kan niet gebeuren als het live transport gewoon doorgaat. We hebben kortere afstanden en soort- en categoriespecifieke transporttijden en -regels nodig, een verbod op het vervoer van ongespeende dieren en meer steun voor lokale en regionale systemen. En er moet een einde komen aan de massale export van levende dieren naar derde landen.
Tilly Metz Lid EP (Verts/ALE, LU), voorzitter van de Commissie ANIT en vicevoorzitter van de interfractiewerkgroep voor het welzijn en behoud van dieren

Op 2 december kunnen de ANIT-leden bijdragen aan de opbouw van een echt duurzaam transportsysteem door belangrijke wijzigingen in het ANIT-rapport en de aanbevelingen teondersteunen.

Om ervoor te zorgen dat de gezondheid en het welzijn van mens en dier effectief worden aangepakt in de herziene vervoersverordening, dringt Eurogroep voor dieren erop aan om:

  • Het vervoer van landdieren door de uitvoer van vlees, karkassen en genetisch materiaal naar niet-EU-landenvervangen.
  • Voer soort- en categoriespecifieke maximale reistijden in met een maximale reistijd van 8 uur voor volwassen runderen, varkens en schapen en 4 uur voor pluimvee en konijnen.
  • Verbied het vervoer van ongespeende en drachtige dieren (waarvoor al 40% van de zwangerschapsfase is verstreken).
  • Soortspecifieke voorschriften invoeren voor het commerciële verkeer van vissen en ongewervelde dieren, proefdieren, paardachtigen, katten en honden.
  • Invoering van duidelijke definities en soortspecifieke voorschriften voor het verkeer van dieren binnen de EU,met inbegrip vanstrengere en gecentraliseerde systemen voor de erkenning van veeschepen die worden gebruikt om dieren binnen de EU verplaatsen.

Lees de whitepaper Live animal transport: time to change the rules

Controleer de investigations on live animal transport 

Fragmenten van de onderzoeken zijn te vinden op onze YouTube channel  

De enquêtecommissie voor de bescherming van dieren tijdens het vervoer (ANIT) is ingesteld in June 2020 het onderzoeken van vermeende schendingen bij de toepassing van de "Vervoersverordening" Council Regulation (EC) No 1/2005 (betreffende de bescherming van dieren tijdens hetvervoer).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten