donderdag 26 januari 2023

Geen chips of flesje cola, maar een stukje walvis uit de automaat

 


Een klant koopt walvisvlees uit automaten in Yokohama, Japan, 24 januari 2023, credit: Reuters / Androniki Christodoulou

Het walvisvaartbedrijf Kyodo Senpaku in Japan lanceerde dinsdag een nieuwe automaatwinkel met walvisvleesproducten om de vraag van het land naar het vlees van zeedieren te stimuleren.


De walvisvleesautomaat is de derde winkel van het bedrijf; twee andere openden vorige maand in Tokio. Het bedrijf is van plan om de komende vijf jaar 100 winkels te hebben die walvisvlees verkopen in Japan.

"Er zijn veel mensen die walvis willen eten, maar dat niet kunnen. Daarom openen we winkels met de gedachte dat we een plek kunnen bieden waar die mensen kunnen eten," vertelde Hideki Tokoro, de president van Kyodo Senpaku, aan persbureau Reuters.

Japan stelt dat de walvisjacht een belangrijk onderdeel is van zijn eetcultuur. "Veel jeugdherinneringen komen terug (als ik walvis eet). In die tijd aten mensen uit het buitenland rundvlees, maar veel Japanners groeiden op met het eten van walvisvlees," zei de 80-jarige Kunitake Suzuki nadat hij bevroren walvisproducten uit de automaat had gekocht.

Katrin Matthes, hoofd van het Japanse beleid voor walvis- en dolfijnbescherming (WDC), zei dat het walvisvaartbedrijf probeert de dalende vraag naar walvisvlees in het land te vergroten: "Het is dus een grote vraag of ze uiteindelijk succesvol zullen zijn. Vanaf nu lijkt het er voor ons (op) dat de mensen daar niet echt door beïnvloed worden."

Ze voegde eraan toe dat de overheid de Japanse walvisindustrie zwaar had gesubsidieerd, maar dat de subsidies waren verlaagd, dus bedrijven verhogen hun promotieactiviteiten om te proberen winstgevend te blijven.

De machines verkopen walvisvleesproducten zoals bevroren sashimi, biefstuk, spek en ingeblikte stoofschotels. De producten gebruiken meestal vlees van walvissen die in de Japanse wateren zijn gedood, maar sommige stoofschotels kunnen vlees van walvissen uit IJsland bevatten, zei een woordvoerder van Kyodo Senpaku.

"Ik heb al eerder walvis gegeten. Ik ben geïnteresseerd, maar ik zou niet mijn best doen om (naar de winkel) te komen. Ik eet meestal kip," zei de 28-jarige Urara Inamoto.

In 2021 bedroeg de consumptie van walvisvlees in Japan ongeveer 1.000 ton, vergeleken met 2,6 miljoen ton voor kip en 1,27 miljoen ton voor rundvlees, blijkt uit overheidsgegevens.

Japan, Noorwegen en IJsland zijn de enige landen die nog steeds commerciële walvisjacht toestaan, waarbij Noway de meeste walvissen doodt. In februari 2022 kondigde IJsland zijn plan aan om de walvisjacht in 2024 te beëindigen, omdat de vraag naar walvisvlees afneemt.

   

Meld je aan voor wekelijks dierennieuws

* geeft aan dat het verplicht is
           
   

LEAVE A REPLY


Geen opmerkingen:

Een reactie posten