McDonalds 3x diervriendelijker dan Burger King en Mars
De helft van de tachtig in 2014 onderzochte bedrijven doet nog weinig aan dierenwelzijn. Van de Nederlandse multinationals doet Unilever (rang 2) het meeste aan dierenwelzijn. Opvallend is verder dat McDonalds (rang 2) veel beter scoort dan branchegenoot Burger King (rang 6).
Nederlandse bedrijven niet aan top
De Nederlandse bedrijven Ahold, FrieslandCampina en Vion Food Group staan een rang lager dan Unilever, maar Ahold (rang 3) is het afgelopen jaar wel een rang opgeklommen. Aan de onderkant van de piramide bevindt zich niet alleen Burger King, maar ook Mars. En Starbucks staat maar 1 rang hoger dan deze twee.De BBFAW meet jaarlijks de prestaties van tientallen grote voedingsmultinationals in de sectoren voedingsgroot- en kleinhandel, (fast food) restaurants en voedselproducenten. Het onderzoek baseert zich op openbare informatie van de bedrijven zelf over de manier waarop zij omgaan met dierenwelzijn. Op de uitkomsten daarvan worden zij ingedeeld in zes rangen, van ‘leiderschap’ tot ‘geen bewijs dat het op de agenda staat’. Er is opnieuw geen Nederlands bedrijf te vinden in de topcategorie ‘leiderschap’.
Pascal de Smit, directeur van World Animal Protection Nederland zegt: “In toenemende mate maken consumenten zich zorgen over waar hun voedsel vandaan komt en eisen ze een beter leven voor dieren in de vee-industrie. Het is bemoedigend dat veel onderzochte bedrijven duidelijk stellen dat zij dierenwelzijn van belang vinden, maar aan de andere kant is het onaanvaardbaar dat grote internationale bedrijven als Burger King, Mars en Starbucks, maar ook Domino’s Pizza, Lidl en Aldi, zo weinig aandacht voor dierenwelzijn hebben. Juist zij kunnen de levens van miljarden dieren wereldwijd in de vee-industrie verbeteren!”
Lees hier de 'Business Benchmark for Farm Animal Welfare 2014' (Engelstalig).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten