Hier wordt geschiedenis geschreven: Melk van boeren die kalveren bij de moederkoe houden is verkrijgbaar in Nederlandse supermarkten!
Geweldig nieuws: melk van boeren die kalveren bij de moederkoe houden is verkrijgbaar in Nederlandse supermarkten!
De kalveren worden niet meer vlak na de geboorte weggehaald bij de moeder, kalveren worden niet meer vervoerd op piepjonge leeftijd; gelukkige koeienmoeders kunnen hun jongen verzorgen.
Vanaf oktober zijn deze nieuwe labels beschikbaar:
Het is echt belangrijk dat deze nieuwe labels een succes worden. Want: als er veel vraag is naar dit type melk, dan weet de zuivelindustrie: mensen willen het anders. Een beter welzijn voor koeien en kalveren.
In de gangbare melkveehouderij worden kalfjes vlak na de geboorte bij hun moeder weggehaald.
Boeren van de nieuwe kalf-bij-de-koe-melk houden de kalfjes bij hun moeder.
Een toekomst voor betere boeren
Worden deze merken succesvol, dan kunnen steeds meer melkveehouders overstappen. Met meer boeren aan boord kunnen ook andere zuivelproducten worden geproduceerd, zoals yoghurt en kaas. Dat betekent een beter welzijn voor meer koeien en kalveren.
Een wereld waarin iedereen plantaardig eet, is nog ver weg. De koeien en kalveren uit de zuivelindustrie kunnen daar niet op wachten. Zij hebben NU verandering nodig!
Hier wordt geschiedenis geschreven
Jarenlang inspecteerden we kalvertransporten. We zagen piepjonge kalfjes heen en weer gesleept worden, heel Europa door. De zwakke dieren leden enorm, veel te jong om vervoerd te worden.
In 2014 besloten we deze verborgen kant van zuivel bloot te leggen. Het lot van kalveren uit de zuivelindustrie had veel meer aandacht nodig. Immers: zonder kalf geen zuivel! Er moest verandering komen. Om te beginnen in Nederland: één van de grootste zuivelproducenten ter wereld.
EonA-onderzoeken We publiceerden ons rapport Giving Milk a Good Shake. Daarop zagen 1 miljoen kijkers ons verhaal in een avondvullende uitzending van Tros Radar.
Daarna volgde de Tweede Kamer, die eiste een plan van aanpak voor de melkveehouderij om kalfjes bij de koe te laten. Het onderwerp ging leven, zowel bij de zuivelsector als bij consument.
Positieve veranderingen Consumenten reageerden geschokt en boos op onze beelden. Dit wisten ze niet! De zuivelsector reageerde defensief. Mettertijd namen de emoties af en begonnen nieuwe plannen vorm te krijgen.
Zuivelbedrijven en melkveehouders zoals ZuiverZuivel en Corné Ansems startten nieuwe initiatieven. Ook particulieren, zoals Janina van der Drift, timmerden aan de weg. Dierenwelzijnsorganisaties als Dier&Recht en Wakker Dier hielden de discussie gaande. En organisaties van boeren zoals Caring Farmers startten workshops en websites voor melkveehouders die het anders willen doen.
Wij zijn heel blij met deze nieuwe initiatieven en hopen dat het grote publiek zijn koopgedrag verandert. Want daar worden boeren, koeien en kalveren allemaal beter van!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten