Dierenwelzijnswet aangenomen twee jaar na zinken van Gulf Livestock 1 in een tyfoon gedood bemanning en 6.000 runderen
Nieuw-Zeeland zal de export van levende dieren vanaf april volgend jaar verbieden, twee jaar nadat stormen een schip met vee tot zinken brachten, waarbij 41 bemanningsleden en 6.000 runderen om het leven kwamen.
De dood van twee Nieuw-Zeelanders onder de bemanning van de Gulf Livestock 1, die zonk in een tyfoon van september 2020, hielp de beweging op gang te brengen om de export van levende schapen en runderen te verbieden.
De wijzigingen wet voor dierenwelzijn werd donderdag ondertekend, waarbij de regering zei dat het de reputatie van Nieuw-Zeeland zou beschermen naarmate consumenten ethischer en bewuster worden. "Het beschermt de reputatie van niet alleen onze boeren nu, maar ook de boeren van de toekomst", zei de minister van Landbouw, Damien O'Connor.
De export van levende dieren is al lang controversieel in Australië en Nieuw-Zeeland en onderhevig aan langdurige campagnes van dierenrechtengroepen. Als ze in de fout gaan, leiden ze er vaak toe dat duizenden dieren verdrinken.
Eerder dit jaar verdronken meer dan 15.000 schapen nadat een levend exportschip zonk in Soedan, en in 2020 doodde een kapseis 14.000 schapen. In 2021 strandden 3.000 runderen drie maanden lang op zee, waardoor velen stierven, stierven, verhongerden of extreem uitgedroogd waren.
Omdat Nieuw-Zeeland zo afgelegen is, is zelfs een best-case-scenario reis vaak zwaar voor dieren.
"De afgelegen ligging van Nieuw-Zeeland betekent dat dieren voor langere tijd op zee zijn, waardoor hun gevoeligheid voor hittestress en andere welzijns gerelateerde risico's toeneemt," zei O'Connor.
"Ondanks alle regelgevende maatregelen die we zouden kunnen nemen, zullen de reistijden en de reis door de tropen naar de markten op het noordelijk halfrond altijd uitdagingen met zich meebrengen."
Alle export van vee over zee stopt op 30 april 2023. Nieuw-Zeeland exporteerde vorig jaar 134.722 runderen en de export van levende dieren vertegenwoordigde ongeveer 0,6% van de export van de primaire sector. Nieuw-Zeeland exporteert alleen fokdieren, geen slachtdieren.
De stap is verwelkomd door de Groene partij en dierenrechtenactivisten. "Dit had niet snel genoeg kunnen komen", zei de woordvoerder van de Groenen voor dierenwelzijn, Chlöe Swarbrick. "Dieren lijden al jaren onder de export van levende dieren."
De oppositiepartij National was tegen het wetsvoorstel en zei dat het een "disproportionele" en "ideologische" reactie was op de "tragische zinking van het schip Gulf Livestock 1".
Ze beweren dat de stap om een einde te maken aan de export van levende dieren het bruto binnenlands product met maximaal $ 472 miljoen zou kunnen verminderen.
In 2020 kondigde Groot-Brittannië plannen aan om de export van levende slacht- en mestdieren uit Engeland en Wales te verbieden, maar dat plan is nog niet in werking getreden.
In Australië bevestigde de premier, Anthony Albanese, onlangs de inzet van zijn regering om de handel te beëindigen, maar zei dat deze niet voor 2025 zou worden afgebouwd.
Dierenwelzijnswet aangenomen twee jaar na zinken van Gulf Livestock 1 in een tyfoon gedood bemanning en 6.000 runderen
Nieuw-Zeeland zal de export van levende dieren vanaf april volgend jaar verbieden, twee jaar nadat stormen een schip met vee tot zinken brachten, waarbij 41 bemanningsleden en 6.000 runderen om het leven kwamen.
De dood van twee Nieuw-Zeelanders onder de bemanning van de Gulf Livestock 1, die zonk in een tyfoon van september 2020, hielp de beweging op gang te brengen om de export van levende schapen en runderen te verbieden.
De wijzigingen wet voor dierenwelzijn werd donderdag ondertekend, waarbij de regering zei dat het de reputatie van Nieuw-Zeeland zou beschermen naarmate consumenten ethischer en bewuster worden. "Het beschermt de reputatie van niet alleen onze boeren nu, maar ook de boeren van de toekomst", zei de minister van Landbouw, Damien O'Connor.
De export van levende dieren is al lang controversieel in Australië en Nieuw-Zeeland en onderhevig aan langdurige campagnes van dierenrechtengroepen. Als ze in de fout gaan, leiden ze er vaak toe dat duizenden dieren verdrinken.
Eerder dit jaar verdronken meer dan 15.000 schapen nadat een levend exportschip zonk in Soedan, en in 2020 doodde een kapseis 14.000 schapen. In 2021 strandden 3.000 runderen drie maanden lang op zee, waardoor velen stierven, stierven, verhongerden of extreem uitgedroogd waren.
Omdat Nieuw-Zeeland zo afgelegen is, is zelfs een best-case-scenario reis vaak zwaar voor dieren.
"De afgelegen ligging van Nieuw-Zeeland betekent dat dieren voor langere tijd op zee zijn, waardoor hun gevoeligheid voor hittestress en andere welzijns gerelateerde risico's toeneemt," zei O'Connor.
"Ondanks alle regelgevende maatregelen die we zouden kunnen nemen, zullen de reistijden en de reis door de tropen naar de markten op het noordelijk halfrond altijd uitdagingen met zich meebrengen."
Alle export van vee over zee stopt op 30 april 2023. Nieuw-Zeeland exporteerde vorig jaar 134.722 runderen en de export van levende dieren vertegenwoordigde ongeveer 0,6% van de export van de primaire sector. Nieuw-Zeeland exporteert alleen fokdieren, geen slachtdieren.
De stap is verwelkomd door de Groene partij en dierenrechtenactivisten. "Dit had niet snel genoeg kunnen komen", zei de woordvoerder van de Groenen voor dierenwelzijn, Chlöe Swarbrick. "Dieren lijden al jaren onder de export van levende dieren."
De oppositiepartij National was tegen het wetsvoorstel en zei dat het een "disproportionele" en "ideologische" reactie was op de "tragische zinking van het schip Gulf Livestock 1".
Ze beweren dat de stap om een einde te maken aan de export van levende dieren het bruto binnenlands product met maximaal $ 472 miljoen zou kunnen verminderen.
In 2020 kondigde Groot-Brittannië plannen aan om de export van levende slacht- en mestdieren uit Engeland en Wales te verbieden, maar dat plan is nog niet in werking getreden.
In Australië bevestigde de premier, Anthony Albanese, onlangs de inzet van zijn regering om de handel te beëindigen, maar zei dat deze niet voor 2025 zou worden afgebouwd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten