Translate

Posts tonen met het label Roemeense. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Roemeense. Alle posts tonen

zondag 28 maart 2021

De Roemeense Oana Mihaela zorgt voor verwaarloosde en mishandelde paarden, koeien, honden, katten en vogels ( 12 ontroerende foto's )

Zolang ze zich kan herinneren zorgt ze al voor dieren. Eigenlijk al haar hele leven.

Paarden, koeien, honden, katten en zelfs vogels. Geen enkel dier in nood ontsnapt aan haar aandacht.

Ze geeft ze te eten, maakt nestjes voor de vogels en maakt in de winter provisorisch hokken voor de dieren die dat nodig hebben.

De laatste 22 jaar zet ze zich vooral in voor de zwerfhonden en katten in haar stad.

Oana Mihaela Sabau zorgde al jarenlang samen met haar man voor 23 oude, zwakke en gehandicapte honden in hun huis in Boekarest, waaronder de verlamde Bagherra, enkele blinde en dove honden en een paar katten.

De verzorging hiervan komt grotendeels neer op Oana. Haar man Catalin hielp waar nodig, maar zorgde ook voor de broodnodige inkomsten.

klik op foto's om te vergroten.



Al deze dieren heeft zij gered van de straat of meegenomen uit een asiel bij haar in de buurt.

In haar schaarse vrije tijd kun je haar vinden in dit asiel om te helpen met het verzorgen van de dieren en het schoonmaken van de hokken. Op koude dagen kookt zij in rijen grote ketels eten voor de 250 honden die er zitten.

Ze worden allemaal door haar geaaid en geknuffeld en krijgen liefde en aandacht van deze lieve zachte vrouw wiens leven volledig in het teken van de dieren staat.

Elke ochtend en elke avond, zomer of winter, dag in dag uit, gaat ze op pad.

Haar auto is dan gevuld met zakken voer om alle straathonden en katten die ze tegenkomt te kunnen voeren.

Tijdens koude avonden neemt ze emmers met gekookt voedsel mee, bestaande uit rijst of pasta met kip en groenten, om de dieren iets extra’s en warms te kunnen bieden.

De meeste honden kennen haar goed en komen op gezette tijden naar haar straat om hun portie eten en de bijbehorende knuffels in ontvangst te nemen.

Enkele van de alleroudste of zwakste honden slapen in de koude maanden in haar auto, warm gehouden door vele dekjes en dekentjes om in ieder geval één nacht veilig te kunnen slapen zonder regen, sneeuw of gure wind.

In de ochtend, na nog een maaltijd, moeten ze weer de straat op maar wel met een gevulde maag. Zodat ze er die dag weer tegen kunnen.

Zodra er een plekje vrij is in het asiel of bij haar thuis neemt Oana de oudste of de zwakste mee om te zorgen dat die dan veilig is en probeert ze zelfs een adoptiegezin te vinden in Roemenië of in het buitenland.

Menig dier heeft zo alsnog een eigen huis gevonden.

Als wij het verhaal horen over deze vrouw met haar betrokkenheid en inzet besluiten wij haar te helpen en een Klein Project aan haar te wijden. Haar werk is te belangrijk om geen helpende hand te bieden.

En dan… krijgen wij eind 2020 het verschrikkelijke nieuws dat geheel onverwacht haar man Catalin overleden is…… Net 50 jaar jong.

Oana blijft alleen achter met hun 23 honden maar moet vanaf nu de belangrijkste bron van inkomsten missen! Een moeilijke tijd breekt aan!

Wij begrijpen meteen dat dit trieste gebeuren de situatie alleen nog maar schrijnender maakt en dat ze onze hulp meer dan ooit nodig heeft.

Tijd om te rouwen heeft ze niet want ze moet dringend op zoek naar een kleiner en goedkoper huis en, heel belangrijk, op zoek naar een baan. Ze wil en kan haar eigen honden en de dieren op straat niet in de steek laten. Het zijn juist die dieren die haar troost geven in deze moeilijke tijd en haar de kracht geven om verder te kunnen gaan.

Het is zo belangrijk dat deze vrouw haar geliefde dieren kan behouden en blijven verzorgen. Maar ook dat de honden en katten op straat in deze koude maanden en in de toekomst gewoon op haar hulp kunnen blijven rekenen.

Wij weten wel zeker dat wij weer op jullie kunnen vertrouwen en dat we er samen voor kunnen zorgen dat zij dóór kan gaan met het geweldige werk dat zij al zoveel jaren doet.

Hoe mooi zou dat zijn!!

Echt opkomen voor de allerzwakte dieren... Dat doet Oana...

Zullen wij haar gaan verrassen met mooie donaties?

Maak ajb vandaag nog een donatie over naar:

NL16 INGB 0004 7841 60 t.n.v. Stichting Dierennood o.v.v. 'Klein project 74'

en wij zorgen dat je donatie echt alleen hiervoor besteed zal worden. Bij ons is er geen aftrek voor salarissen, huisvesting of overbodige franje.

Of doneer via onderstaande knoppen:

zondag 18 september 2016

In de Roemeense stad Constana worden jaarlijks 4000 straathonden afgeslacht en dat moet anders


Nieuwe hoop voor Constanta’s straathonden

Elke twee uur maakt de Roemeense stad Constanta een straathond af, dat zijn er meer dan 4.000 per jaar. Dit komt door het beleid dat de stad lanceerde in een poging om het aantal honden op straat te verminderen.

 Bron:www.worldanimalprotection.nl
Het stadsbestuur huurde hiervoor bedrijven in die de honden moesten vangen en doden, zonder ze nog een kans op leven te geven door bijvoorbeeld adoptie. World Animal Protection, Save the Dogs en lokale verenigingen Terraviva en Ozyhouse, waren op een bijeenkomst met locoburgemeester Babu Dumitr. Ze vroegen het stadsbestuur, namens 68.531 mensen uit Brazilië, Australië, Nederland, Denemarken en Zweden, om de aanpak van straathonden te veranderen in een diervriendelijke, effectieve manier waarvan zowel honden als mensen profiteren.

Doden is geen oplossing

Ondanks het grote aantal straathonden dat jaarlijks wordt afgemaakt, is de populatie niet kleiner geworden. Het is dus duidelijk dat vangen en doden geen oplossing biedt. Er is veel geld verspild, terwijl effectieve manieren om hondenpopulaties wel degelijk bestaan. Die zijn bijvoorbeeld al ingevoerd in de gemeente Cernavoda. Tijdens de bijeenkomst op woensdag 14 september riepen World Animal Protection en Save the Dogs burgemeester Decebal Fägädäu op tot een noodzakelijke positieve verandering door het invoeren van diervriendelijk populatiebeheer. Sabine Zwiers, de Europese Campagnemanager van World Animal Protection, zei: “Essentieel is dat honden niet op straat worden geboren, aangezien pups nauwelijks de barre omstandigheden daar kunnen overleven. De waarheid is dat de straathonden in Constanta afkomstig zijn van mensen die hun hond afdanken, omdat ze er niet meer voor willen zorgen. Dat is het probleem dat de stad moet aanpakken door een nieuw beleid dat zich richt op efficiënte controle van de hondenpopulatie.”

De belofte van de locoburgemeester

Tijdens de bijeenkomst beloofde locoburgemeester Babu Dumitru om een plaatselijk plan te ontwikkelen en in te voeren voor straathondencontrole en een regeling die gehandhaafd zou moeten worden. Hij gaat er ook zorgen dat hondeneigenaren hun dieren gratis kunnen laten steriliseren, dat het chippen van honden wordt bevorderd en dat de periode waarin gevangen honden in de opvang blijven, alvorens afmaken wordt overwogen, wordt verlengd van veertien naar tenminste dertig dagen, zodat er voldoende tijd komt voor adoptie.
Dumitru beloofde om het gemeentelijk asiel binnen zes maanden te heropenen, maar nu met een duidelijke focus op een effectief adoptieprogramma dat hij met de hulp van plaatselijke dierenwelzijnsorganisaties wil ontwikkelen. Hij accepteerde ook het aanbod van Save the Dogs om de plaatselijke hondenvangers, de werknemers van het asiel en de lokale autoriteiten te trainen. Omdat verantwoordelijk omgaan met huisdieren cruciaal is om het probleem van straathonden op te lossen, ging de locoburgemeester ook akkoord met het invoeren van het nationale educatieprogramma dat door het ministerie van Onderwijs wordt ondersteund.
“We zijn blij dat locoburgemeester Babu Dumitru nu met de hulp van plaatselijke ngo’s diervriendelijkere methoden van hondenbeheer gaat invoeren”, is het commentaar van Sabine Zwiers van World Animal Protection. “We vroegen deze toezeggingen op schrift, zodat de inwoners van Constanta de burgemeester eraan kunnen houden. Het is belangrijk om te onderstrepen dat, wanneer de stad het openbare asiel heropent, dat alleen moet doen met het doel om honden te kunnen laten adopteren en dat het dus om een beperkt aantal honden gaat.” Filippo Agostino, directeur van Save the Dogs, voegde daaraan toe: “We gaan door met hulp verlenen, zoals we al gedaan hebben, door onze kennis en het trainen van autoriteiten en personeel – zoals de politie. Het is van belang voor de stad om de echte oorzaak van het probleem te begrijpen en wij kunnen adviseren bij de ontwikkeling van beheer van de hondenpopulatie.”

zondag 1 mei 2016

De Roemeense heldin Ramona zit met 71 honden al 9 maanden opgesloten in een oude stal ( 17 ontroerende foto's )


Nieuwsbericht van www.dierennood.nl

Ramona zit met tientallen honden al 9 maanden opgesloten in een oude stal. Laten we voor een omheining gaan zorgen.

75ste hulpaktie top foto

Allemaal zijn ze mishandeld of gewond geraakt
 

Bij het naar buiten gaan is het oppassen, want de honden willen er allemaal graag uit.

Dit is het bijzondere verhaal van Ramona Moldovan.

Een verhaal dat je doet beseffen hoe moeilijk mensen het kunnen hebben als ze tegen de stroom inzwemmen. Vooral als het hulp aan dieren betreft…
Het begon allemaal in september 2013. Een 3-jarige Roemeense peuter werd vlakbij zijn huis dood gevonden. De oma van het kind beweerde tegen de autoriteiten en tegen de gretige pers dat een meute zwerfhonden voor de dood verantwoordelijk was en creëerde daarmee paniek en een hetze onder de bevolking.

Wetenschappelijk onderzoek heeft later aangetoond dat het kind niet door honden, maar door menselijke hand om het leven was gekomen maar het kwaad was reeds geschied. De mensen begonnen een klopjacht op elke loslopende hond. Waarschijnlijk mede door dit voorval werd kort daarna in Roemenië een ‘euthanasiewet’ van kracht voor zwerfhonden. Deze euthanasie is in dat land helaas een vrijbrief geworden om dieren te gaan schoppen, slaan, schieten, vermoorden… Intussen zijn er dan ook al honderdduizenden honden hiervan het slachtoffer geworden. Het hele land leek in een keer van alle zwerfhonden te willen afkomen.
 
75ste hulpaktie top foto

De dieren maken er maar het beste van...
 

Een vrijwilliger komt op bezoek.
Maar de agressie keerde zich niet alleen tegen de dieren zelf, maar ook tegen de mensen die de dieren toch nog wilden helpen, hen eten gaven, beschermden en zelfs wilden steriliseren. En zo'n iemand is Ramona Moldovan. Zij werd hiervoor regelmatig bedreigd, vervloekt en zelfs met een stok geslagen. Zij had namelijk 6 zwerfdieren die op straat werden mishandeld in bescherming genomen door hen onderdak te verlenen in het kleine flatje waar ze leefde met haar man en haar zieke gehandicapte moeder.
Op een dag was ze getuige van een mishandeling van een puppy door zigeuners. Omdat ze wist dat deze zigeuners nog veel meer dieren in hun bezit hadden, die in erbarmelijke omstandigheden in vieze hokjes werden gehouden, ging ze ernaar toe met eten en kleding voor hen en hun kinderen. Zij vroeg of zij dan wel de daar aanwezige honden mocht meenemen. De zigeuners waren onder de indruk van haar openheid en duidelijke liefde voor dieren. En zij kreeg de dieren inderdaad mee. Het merendeel bestond uit zieke pups en vrijwel alle dieren moest zij de volgende dag naar de dierenarts brengen. Daar ging al haar spaargeld. En natuurlijk duurde het niet lang of haar buren gingen klagen. 22 honden in een klein appartement van 50 m2 zijn niet rustig te houden...
75ste hulpaktie top foto

Het stukje grond dat Ramona will gaan omheinen....
 

Hier zitten de honden al 9 maanden dag en nacht opgesloten.
 
En daar bleef het niet bij. Er kwamen meer meestal zwaar mishandelde honden op haar pad. Ze begon om hulp te vragen op Facebook. En was zo blij dat er enkele Duitse vrouwen dat lazen en contact met haar zochten en haar zelfs wilden helpen. Maar ook dat bracht niet het gewenste resultaat. Een van de vrouwen heeft haar zelfs opgelicht door gedoneerd geld achterover te drukken. Geld dat voor voer, medische zorg en sterilisaties was bedoeld! Wat ben je dan voor iemand om over de ruggen van mishandelde dieren jezelf te verrijken…
Ramona kreeg het voor elkaar om voor sommige pups nieuwe huisjes te vinden. Vooral in Duitsland waren er mensen te vinden, die voor weinig geld zo'n pup wel wilden gaan adopteren.
Deze mensen realiseerden zich echter niet voldoende dat dieren met een gruwelijk verleden en een achterstand in hun gezondheid een speciaal dieet moeten volgen en wat extra zorg nodig hebben. Dat was blijkbaar teveel gevraagd en dus werden de arme dieren weer teruggestuurd naar Roemenië.
Inmiddels had haar echtgenoot meer dan genoeg van Ramona en al haar honden en vroeg een echtscheiding aan.
 
75ste hulpaktie top foto

Kijk eens in deze ogen.... vol vertrouwen, ondanks wat zij allemaal meegemaakt heeft.
 

Omdat er niet altijd genoeg voer is zijn de dieren onrustig met etenstijd.
 
Om haar dieren toch veilig onder te brengen vluchtte Ramona met  haar zieke moeder het huis uit en wist niets anders dan de bergen van Brasov in te trekken. Het is haast niet voor te stellen maar door gebrek aan geld en middelen sliepen ze in een tent!
’s Morgens ging Ramona naar haar werk en ’s avonds zorgde ze voor haar moeder en haar inmiddels 71 (!) honden.

Eindelijk veilig, dacht ze. Niemand heeft kon last hebben van het geblaf.
Maar het onheil en domme pech bleef haar achtervolgen. Want de plek waar zij met de dieren nu verbleven bleek een heel bekend of zeg maar berucht stropersgebied! De aanwezigheid en het geblaf van de honden schrikte het wild af….
Dus kwamen de volgende bedreigingen, nu van de stropers. Enkele van haar honden werden bruut vermoord. Met het doorsnijden van de keel van haar honden, werd er door hun een duidelijk waarschuwing afgegeven dat zij en haar moeder de volgende konden zijn.
Ramona wist dat dit serieuze dreigementen waren.
Zelfs de weg naar de plek waar ze bivakkeerden werd geblokkeerd zodat Ramona, komende van haar werk, in een ravijn belandde en daar de hele nacht in niemandsland heeft moeten doorbrengen. Doodsbang, alleen in het donker, maar gelukkig slechts licht gewond. Niet dat het veel zou hebben geholpen, maar zij durfde ook niet om hulp te roepen. Zo ver van de bewoonde wereld en met de stropers in de buurt. Wij vertellen deze traumatische gebeurtenis in enkele zinnen, maar wat moet het een afschuwelijk lange en angstige nacht zijn geweest voor Ramona.
Ondertussen werden haar moeder, zijzelf en ook haar dieren ziek door ondervoeding vanwege gebrek aan geld om goed voedsel te kunnen kopen, alsmede door de temperatuursverschillen tussen dag en nacht. In de bergen stijgt de temperatuur overdag tot boven de 30 graden, maar 's nachts koelt het af tot wel 20 graden onder nul. Haar lievelingen begonnen helaas een voor een te bezwijken.

Ook deze blind geslagen hond heeft onderdak bij Ramona.
 

Ramona is erg geliefd bij haar geredde honden.
Ramona was compleet radeloos. Elke dag moest ze hoe dan ook naar haar werk anders zouden zij, haar moeder en de dieren niet meer te eten hebben.
De dichtstbijzijnde dierenarts was op 70 km afstand. Op een dag reed ze met een van haar zieke honden de lange rit naar deze arts en maar het lieve dier stierf in haar armen, ze was te laat… Nooit zal ze die dag meer kunnen vergeten.
Wanhopig zocht ze naar een andere veilige plek voor haar, haar moeder en haar overgebleven honden.
Na lang zoeken vond zij uiteindelijk een leegstaande en zwaar verwaarloosde oude koeienstal.
Met veel moeite heeft zij vervolgens haar moeder en de honden daar naar toe weten te krijgen.
Op dit moment zit zij daar samen met al hun honden opgesloten in deze grote donkere voormalige stal. Letterlijk opgesloten.
Al 9 hele maanden! Zonder water, electra of verwarming.
 
Er is geen goed hekwerk rondom het veldje voor de schuur en vlak bij hun bevinden zich enkele zigeunerkampen.
Binnenkort breekt de lente aan waarbij de temperatuur gaat stijgen, maar de honden zullen ook straks dag en nacht in deze schuur moeten verblijven. Zelfs als het kwik tot 40 graden gaat oplopen.
Dat gaat zeker enkele honden weer fataal worden… De dieren moeten echt naar buiten kunnen.
Maar daarvoor is een omheining onontbeerlijk.

Ramona met mijnlichtje in de donkere stal.
 

Ramona zal noit en te nimmer haar honden in de steek laten...
 
De Nederlandse Angela Gouweloos heeft Ramona ook op Facebook gezien en zij wil graag haar een helpende hand toesteken.
Zij heeft daarvoor Stichting Poot opgericht. Maar deze kleine stichting heeft nog niet veel bekendheid en is nog niet bij machte om een grote uitgave voor een hekwerk te realiseren.
Wij van Stichting Dierennood vinden dit een heel bijzonder doel en willen haar echter graag hiermee helpen om de beide vrouwen en hun trouwe tientallen dieren weer licht en lucht te kunnen geven.
Wij vertrouwen weer op u, als onze geweldige donateurs. U heeft ons en de dieren-in-nood die wij in de afgelopen 74 projecten geselecteerd hebben, nog nooit in de steek gelaten!
Doneer daarom alstublieft vandaag nog voor deze actie naar onze bankrek.

NL16 INGB 0004 7841 60 t.n.v. Stichting Dierennood o.v.v. 'Aktie 75'

en wij zorgen dat uw donatie voor 100% voor dit goede doel besteed zal worden.
Of doneer via onderstaande knoppen:

 

Mede namens de dieren, hartelijk dank!