Translate

Posts tonen met het label wasberen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label wasberen. Alle posts tonen

woensdag 31 mei 2023

In de Europese Unie worden 37 miljoen nertsen, wasberen en vossen gehouden en gedood voor hun vacht: In Nederland is het nu verboden

Nederland heeft alle handtekeningen van het Europees burgerinitiatief voor een bontvrij Europa geteld. Er zijn maar liefst 41.122 handtekeningen goedgekeurd. 

Foto: Percentage of PUBLIC OPPOSITION AGAINST FUR FARMING


Het valideren van alle handtekeningen in Europa is nog in volle gang. Zodra de grens van 1 miljoen wordt gepasseerd, zal de Europese Commissie een Europees bontfokverbod moeten bespreken. Ook zullen ze zich dan moeten buigen over een importverbod op bont afkomstig van bontfokkerijen buiten Europa.

Nertsen, wasbeerhonden en vossen lijden dagelijks onder de productie van bont. In 2019 werden er in de Europese Unie 37 miljoen dieren gehouden en gedood voor hun vacht. Nederland was Europa’s tweede producent van nertsenbont, maar sinds 2021 zijn alle bontfokkerijen in Nederland gesloten en verboden. De verkoop van bont is hier echter nog steeds toegestaan. Om een einde te maken aan de productie en verkoop van bont in Europa bundelden dierenwelzijnsorganisaties in heel Europa hun krachten voor dit burgerinitiatief.

Opiniepeilingen van Fur Free Alliance tonen aan dat een ruime meerderheid van de EU-burgers het fokken van dieren voor bont onaanvaardbaar vindt. Helaas wordt bont regelmatig onterecht beschouwd als een probleem van het verleden en is er steeds minder aandacht voor. Maar het is een actueel onderwerp, ook in Nederland. Zolang er dieren worden gedood voor hun vacht, zullen wij blijven strijden!

woensdag 26 oktober 2022

7 Nederlandse verzekeraars beleggen samen 1.3 miljard euro in bont en exotisch leer: Krokodillen levend gevild, vossen en wasberen anaal geëlektrocuteerd roep je verzekeraar om te stoppen met dit dierenleed


Wasbeerhonden en vossen worden anaal geëlektrocuteerd. (Heftige video)




De krokodillen waarvan de huid levend wordt gevild voor schoenen en tassen, leven veel te dicht op mekaar 

Zeven Nederlandse verzekeraars beleggen 1,3 miljard euro in bont en exotisch leer. Dit blijkt uit onderzoek dat de Eerlijke Verzekeringswijzer in samenwerking met Bont voor Dieren heeft laten uitvoeren. De modehuizen Louis Vuitton, Moët Hennessy, Hermès en Semir maken nog steeds gebruik van bont en exotisch leer in kleding, tassen en schoenen. 

Welke verzekeraars doen het niet goed?

Allianz komt het slechtst uit het onderzoek en belegt in totaal meer dan 1 miljard euro in de drie modehuizen. Maar ook NN Group heeft wat uit te leggen met 188,98 miljoen aan beleggingen. Ook de verzekeraars Allianz, Aegon, Achmea en ASR zijn meer gaan beleggen in de modehuizen.

  • Allianz belegt 1.054,49 miljoen
  • NN Group belegt 188,98 miljoen
  • Aegon belegt 61,76 miljoen
  • ASR belegt 49,07 miljoen
  • Achmea belegt 13,19 miljoen
  • Menzis belegt 0,11 miljoen
  • VGZ belegt 0,05 miljoen

Wil je iets doen tegen de investeringen in bont en exotisch leer? Stuur je verzekeraar via de Eerlijke Verzekeringswijzer een klacht en roep op om te stoppen met deze pijnlijke investeringen.

Sandra Schoenmakers, directeur Bont voor Dieren: ‘Bont en leer van bijvoorbeeld slangen en krokodillen zijn niet meer van deze tijd. Gevestigde modehuizen kozen de afgelopen jaren op grote schaal voor een bontvrij beleid. Niet alleen omdat hedendaagse klanten het niet meer willen, maar ook voor de bescherming van dieren en milieu. Zo worden dieren leven gevild en giftige stoffen gebruikt om leer en bont te conserveren. Toch zijn er nog een aantal modehuizen die bont en exotisch leer blijven gebruiken, mede mogelijk gemaakt door verzekeraars die in Nederland actief zijn. Het is daarom belangrijk dat verzekeraars hierop gewezen worden en dat klanten weten wat er met hun premie-inleg gebeurt, zodat zij voor een diervriendelijke verzekeraar kunnen kiezen.

Welke verzekeraars doen het goed?

CZ is de enige verzekeraar in dit onderzoek die niet belegt in de omstreden modehuizen. Toch is er ook voor CZ ruimte voor verbetering, aangezien het nog geen beleid heeft om beleggingen in bont en exotisch leer uit te sluiten.

Ernstig en overbodig dierenleed

De productie van bont en exotisch leer gaat gepaard met extreem dierenleed. Voor de productie van bont worden dieren als nertsen, vossen, konijnen en wasbeerhonden puur en alleen gefokt voor hun vacht. Ze worden gehouden in krappe draadstalen kooien zonder mogelijkheid om natuurlijk gedrag te vertonen. Hun dood is niet beter: in Europa worden nertsen gedood door vergassing, wasbeerhonden en vossen worden anaal geëlektrocuteerd. Buiten Europa worden coyotes nog steeds met wildklemmen gevangen, doodgeslagen en daarna gevild. Voorafgaand aan hun dood worden de dieren gehouden in veel te kleine kooien. Hierdoor ontstaan gedragsstoornissen en verwonden zij zichzelf en elkaar. In alle gevallen betekent dit ernstig en overbodig dierenleed.

Tijd voor verandering
In een eerder onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer in 2016 zijn beleggingen door verzekeraars in dierenleed al aangekaart. Allianz, NN Group, Aegon, ASR en Achmea waren ook bij dat onderzoek betrokken. Toch blijven zeven verzekeraars investeren in modehuizen die nog steeds bont exotisch leer gebruiken.

Het is van belang dat verzekeraars zich inzetten om het gebruik van bont en exotisch leer te stoppen of dat ze zich volledig terugtrekken uit de modehuizen die gebruik blijven maken van deze dieronvriendelijke materialen. Daarbij moeten de verzekeraars beleid ontwikkelen om toekomstige beleggingen in dergelijke bedrijven te voorkomen.


zondag 25 december 2016

Kerstcadeautjes voor de dieren in Wildpark Anholter Schweiz ( Schattige video en foto's )



Het kerstfeest gaat niet ongemerkt aan de beesten in Wildpark Anholter Schweiz voorbij. Onder meer de wasberen en ezels konden zich tegoed aan speciaal gevulde cadeaus en kerstbomen in het Wildpark vlak over de grens bij Dinxperlo.


"In de voerronde met de dierverzorgers brengen we de dieren allemaal cadeautjes", vertelt Patrick Rutjes van Wildpark Anholter Schweiz. De ezels en schapen krijgen een echte kerstboom met wortels en appels in hun verblijf, maar er worden ook echte cadeautjes uitgedeeld. "Dat ligt er aan per dier wat er in de pakjes zit", aldus Rutjes. "Bij de wasberen doen we allerlei lekkers in als fruit, vis en garnaaltjes. Alles wat ze lekker vinden voor kerst."

Het geven van cadeautjes aan de dieren is geen unicum. "Als gedragsverrijking doen we het weleens vaker", vertelt Rutjes. "Maar nu hebben we het in kerstinpakpapier ingepakt. We proberen heel wat dieren cadeautjes te geven, maar allemaal gaat waarschijnlijk niet lukken."

Foto: REGIO8

http://www.anholter-schweiz.de/nl/  De link naar het Wildpark en foto's van het wildpark



Foto hieronder uit eigen archief