BOOT MET DUIZENDEN OVERLEDEN SCHAPEN GEWEIGERD IN
HAVENS
Stichting VIER VOETERS bracht eerder deze week al een bericht uit over
een langeafstandstransport van 13.000 schapen van Roemenië naar Jordanië. Twee
weken geleden werd de boot geweigerd in de haven van Aqaba, Jordanië. Nadat het
schip overal langs de verdere route in de Rode Zee en de Golf van Aden
geweigerd is, wordt nu de haven van Berbera in Somalië benadert.
Acht dagen zonden
water en voedsel
Volgens het
Jordanese ministerie van landbouw waren 5.200 schapen op het schip overleden,
doordat ze al 8 dagen geen water of voedsel hadden gekregen. Het schip, waar
nog 7.800 schapen in leven waren, werd geweigerd door de Jordanese
autoriteiten. ‘De Jordanese autoriteiten willen dat het schip zich ontdoet van
de dode schapen voordat de nog levende schapen het land in mogen’ zegt Inez de
Ligt, directeur van VIER VOETERS. ´We hebben bovendien ontdekt dat het schip
eigenlijk als cargo schip geregistreerd staat, en niet als vervoersmiddel voor
landbouwhuisdieren. Een transport overzee van duizenden dieren, op een schip
wat daar niet voor bestemd is, zonder voldoende water en voedsel, is duidelijk
bewijs dat langeafstandstransporten niet goed gereguleerd zijn.´
Vervolgens vertrok het schip uit
Jordanië naar andere havens in het Midden Oosten en Afrika, om daar tevergeefs te
proberen de schapen te lossen. Uiteindelijk lijkt het schip nu de haven van
Berbera in Somalië te benaderen. Het is onbekend of de dode dieren nog aan
boord zijn, en hoe het met de nog levende schapen gesteld is. ‘Het overboord
gooien van overleden dieren is een afschuwelijke gewoonte van
transportbedrijven. Ziektes kunnen zich zo verspreiden, en de kadavers hebben
een negatief effect op het zeeleven’ zegt De Ligt.
Langeafstandstransporten
nemen toe in aantal
Dit soort
langeafstandstransporten – per truck, boot of vliegtuig – vonden in het
verleden veel minder plaats. Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker dat dieren
dagen getransporteerd worden, zonder rustpauzes en vaak zonder toegang tot
voedsel en water. De vraag naar goedkoop vers vlees in andere werelddelen neemt
sterk toe, en in plaats van vlees worden levende dieren geëxporteerd. Tijdens
het undercover onderzoek van VIER VOETERS werd duidelijk dat duizenden schapen
veel leed ondervinden en zelfs overlijden tijdens dit soort
langeafstandstransporten. Dagenlang stonden de schapen dicht op elkaar gepakt
zonder toegang tot vers drinkwater of voedsel.
Ieder jaar worden meer dan 3 miljoen dieren levend
getransporteerd vanuit de EU naar landen buiten de EU, naast de miljoenen
dieren die binnen de EU getransporteerd worden. Doordat Roemenië op een
strategische geografische positie ligt (knooppunt van wegen en toegang tot de
zee), worden er in Roemenië veel landbouwhuisdieren verzameld en geëxporteerd
naar West-Europa, Afrika, het Midden-Oosten en Azië.
VIER VOETERS wilt betere
regulering langeafstandstransporten
VIER VOETERS
roept de Europese Commissie op om deze zaak te onderzoeken. Er wordt samen gewerkt met internationale
organisaties Compassion in World Farming, Eyes on Animals en Animals Australia,
om verder onderzoek te doen naar de misstanden tijdens
langeafstandstransporten. VIER VOETERS legt verder contact met de Europese Commissie,
relevante leden van het Europese parlement en de OIE (Wereldorganisatie voor
Diergezondheid) om dit vreselijke probleem aan de orde te stellen en dit soort langeafstandstransporten
te staken. Verder zou de organisatie graag zien dat op etiketten van
vleesproducten duidelijk vermeld staat waar het dier geboren, vetgemest en
geslacht is, zodat consumenten de keus hebben om lokaal vlees te kopen.
WAT GING ERAAN VOORAF
DUIZENDEN SCHAPEN STERVEN TIJDENS TRANSPORT NAAR AZIËWAT GING ERAAN VOORAF
Onderzoek toont aan dat welzijnsproblemen al beginnen voor inschepen
Amsterdam, 9 juni 2015 - De internationale dierenwelzijnsorganisatie stichting VIER VOETERS betreurt het leed van duizenden schapen tijdens langeafstandstransporten. Recentelijk werden 13.000 schapen in de haven van Midia, Roemenië, op een schip geladen met als eindbestemming Jordanië. Volgens de Jordaanse autoriteiten overleden 5.200 dieren na een reis van acht dagen zonder eten of drinken. De president van een van de Roemeense landbouworganisaties vertelde ons echter dat het werkelijke aantal slachtoffers 11.000 schapen betrof.
Uit onderzoek van VIER VOETERS blijkt dat sommige schapen al in de haven ziek of dood waren of hun oormerken misten. Volgens de wet is het verplicht dat elk landbouwhuisdier voorzien wordt van een oormerk om de herkomst aan te tonen. De dode schapen bleken eigendom te zijn van Holder Trade, een Roemeens bedrijf met een jaaromzet van zes miljoen, dat jaarlijks 120.000 schapen en 4.000 runderen exporteert naar West-Europa, Afrika, Azië en het Midden-Oosten.
“Holder Trade vervoert schapen vanuit heel Roemenië. De dieren zijn dus al uitgeput voordat ze in de haven arriveren”, zegt Inez de Ligt, directeur van VIER VOETERS. “Toen onze onderzoekers in de haven aankwamen, waren de meeste schapen al aan boord gebracht. De dieren die wij in de vrachtwagen zagen, leken geweigerd te zijn voor het transport naar Jordanië en waren achtergelaten met onbekende bestemming. Zonder oormerken is het vervoeren van deze dieren absoluut illegaal”.
Dit alles speelt enkele weken na het opheffen van een acht maanden lang verbod op de invoer van vee uit Roemenië. Dit verbod werd ingesteld door het Jordaanse ministerie van Landbouw na een uitbraak van de virusziekte blauwtong in 2014. De overheid van Jordanië laat nu alleen nog boten toe met levende en gezonde dieren. “Het overboord gooien van dieren die tijdens de boottocht overleden zijn, is een schokkende maar helaas gangbare praktijk. Hierdoor kunnen ziektes verspreid worden en de kadavers vormen een risico voor het marine ecosysteem. Regelmatig spoelen dode dieren aan”, meldt De Ligt.
“Volgens Europese wetgeving zijn langeafstandstransporten alle transporten die langer zijn dan acht uur. Tijdens deze transporten worden de dieren niet behandeld als een levend wezen maar als een ding. Na langdurig leed sterven de dieren op een inhumane manier tijdens de bootreis. Door de toename van het aantal transporten zullen meer en meer dieren op deze gruwelijke wijze sterven, ongeacht de Europese wetgeving. Het zou beter zijn om vlees in plaats van levende dieren te vervoeren en te exporteren”, zegt Inez de Ligt.
VIER VOETERS roept op om een eind te maken aan de langeafstandstransporten. Daarnaast moeten consumenten kunnen kiezen voor vlees afkomstig van dieren die in één land geboren, gehouden en geslacht zijn. Informatie over de herkomst is belangrijk om als consument een bewuste keuze te kunnen maken. Dit zou duidelijk op het etiket vermeldt moeten worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten