De vogelgriepuitbraak in de VS heeft voor de vernietiging van al bijna 39 miljoen kippen gezorgd. Daarmee is het de grootste uitbraak ooit. Voedingsmiddelenproducenten gaan op zoek naar oplossingen voor de eier schaarste die mogelijk ontstaat.
Van de bedrijven die door de vogelgriep getroffen zijn, huisvest 87% legkippen, meldt The New York Times op basis van cijfers van het Department of Agriculture. Dat betekent dat de Amerikanen zich niet alleen zorgen beginnen te maken over hun traditionele Thanksgiving-kalkoen, maar ook over de prijs en beschikbaarheid van hun eieren.
Alternatieve leveranciers, menu-items of grondstoffen
Alternatieve leveranciers, menu-items of grondstoffen
Een aantal voedingsmiddelen fabrikanten zegt op korte termijn geen problemen te voorzien. McDonald's, Panera Bread, Unilever en General Mills zijn echter actief op zoek naar alternatieven om in hun eierbehoefte te voorzien. Dat kunnen zowel nieuwe leveranciers, zuiniger recepturen en minder op ei gebaseerde producten als nieuwe, ei-vervangende grondstoffen zijn.
Hoewel op dit moment nog geen sprake is van schaarste, houden fast food ketens en voedingsmiddelenproducenten de ontwikkelingen in de markt met argusogen in de gaten. De Amerikaanse eiersector produceerde vorig jaar 87,6 miljard eieren. Ongeveer een derde daarvan wordt verwerkt tot eiproducten zoals vloeibare dooier of eiwit. Die worden gebruikt door cake-, koek- en broodbakkerijen, sauzenmakers, ijsbereiders en restaurants.
Bedrijven van wie de leveranciers door de vogelgriep hun leveringscontracten niet meer na kunnen komen, kopen hun eieren op de vrije markt in. Daardoor stijgen de prijzen, aldus het Department of Agriculture. Mogelijk is er zelfs al sprake van echte schaarste. Vorige week was er namelijk voor het eerst te weinig vloeibaar eiproduct om aan de vraag te voldoen. De gestaakte exporten van eieren vanuit de VS zijn onvoldoende of kunnen niet snel genoeg worden aangewend om de ontstane krapte op te vangen.
Eivrije producten
Daarom staat Hampton Creek opeens volop in de schijnwerpers. Het Californische bedrijf kreeg het vorig jaar met Unilever aan de stok omdat het een mayonaise maakte met volledig plantaardige ingrediënten. Er komt geen ei meer aan te pas. Deze week leverde Hampton Creek tienduizenden kilo's van zijn Just Mix eipoeder-vervanger aan General Mills. Inmiddels blijken ook 13 andere fabrikanten te overwegen Hampton Creek als alternatieve leverancier te gaan gebruiken. Het is dus ook niet verwonderlijk dat Hampton Creek besloot deze week de ontwikkeling van mixen voor eiervrije muffins, pannenkoeken en andere bakmixen te versnellen. Het bedrijf was van plan die volgend jaar introduceren, maar hoopt er nu deze zomer al mee te kunnen komen.
Bijkomend voordeel voor de fabrikanten: Just Mix kost bijna de helft van een gewoon eitje. Slimme fabrikanten slaan er meteen een slaatje uit en kunnen nog zeggen dat ze duurzamer bezig zijn ook.
Bron New York Times en Foodlog
Geen opmerkingen:
Een reactie posten