Hoera! Supermarktketen Jumbo gaat flinke stappen zetten om de bijensterfte
tegen te gaan. Greenpeace maakte stevige afspraken met de prijsvechter. Jumbo
gaat het gebruik van bestrijdingsmiddelen op aardappels, groenten en fruit van
Nederlandse akkers en boomgaarden aanzienlijk beperken. Intussen maakte Albert
Heijn vergelijkbare afspraken met Natuur & Milieu. Ook namens de bij:
bedankt!
Roep ook Lidl op in actie te komen:
• Nederlandse groenten en fruit aanbieden volgens de criteria van Milieukeur waarbij Jumbo het belangrijk vindt dat aardappelen groente en fruit bij voorkeur uit Nederland komen. Milieukeur betekent een drastische vermindering van het gebruik van bestrijdingsmiddelen op akkers en boomgaarden.
• 2 of zelfs 3 (!) keer zoveel biologische producten verkopen.
• boeren voor duurzame productie eerlijk belonen.
• minimaal de helft van de verkochte bloemen en planten uit Nederland voldoet aan stevige duurzaamheidseisen.
En wat betreft de ondersteuning van de biologische productie zetten ze er meteen vaart achter: nog dit jaar gaat Jumbo van minimaal 4 producten uitsluitend de biologische variant aanbieden. Hallo Jumbo!
Lidl is de grote afwezige in dit succesverhaal. Ze dralen en geven nauwelijks thuis. Waarom luisteren ze niet naar jou en de duizenden andere bijenliefhebbers? Naast alle oproepen aan de supermarkten, deelden veel mensen hun wens voor meer biologische producten massaal op social media en zoemden bijenbrigades door de supermarkten. Maar als we de bijen blijvend willen beschermen, moeten de andere supermarkten ook kiezen voor landbouw zonder schadelijke bestrijdingsmiddelen. Daar is een lange adem voor nodig. Wil je ons helpen dat mogelijk te maken? Dan gaan we verder met Lidl!
Wat heeft Greenpeace met Jumbo afgesproken?
Om wilde bijen, hommels en vlinders te beschermen, gaat Jumbo voor 2020:• Nederlandse groenten en fruit aanbieden volgens de criteria van Milieukeur waarbij Jumbo het belangrijk vindt dat aardappelen groente en fruit bij voorkeur uit Nederland komen. Milieukeur betekent een drastische vermindering van het gebruik van bestrijdingsmiddelen op akkers en boomgaarden.
• 2 of zelfs 3 (!) keer zoveel biologische producten verkopen.
• boeren voor duurzame productie eerlijk belonen.
• minimaal de helft van de verkochte bloemen en planten uit Nederland voldoet aan stevige duurzaamheidseisen.
En wat betreft de ondersteuning van de biologische productie zetten ze er meteen vaart achter: nog dit jaar gaat Jumbo van minimaal 4 producten uitsluitend de biologische variant aanbieden. Hallo Jumbo!
Is dit ook goed nieuws voor de boeren?
Zowel Jumbo als Greenpeace vindt het belangrijk dat boeren de mogelijkheid hebben om in duurzaamheid te investeren. Door afspraken te maken voor de lange termijn en een eerlijke prijs voor hun product, wordt het voor boeren een stuk aantrekkelijker hun producten te verduurzamen. Dit was voor ons een belangrijk punt: een betere beloning van duurzamere productie staat centraal in ons wensenpakket aan alle supermarkten.Wat doen Albert Heijn en Lidl?
Ook Albert
Heijn zet stappen in de goede richting. Zij spraken vergelijkbare doelen af met Stichting Natuur en
Milieu. Dat betekent dat meer dan de helft van alle Nederlandse
supermarktschappen gevuld worden met groenten en fruit die beter zijn voor de
bij. “Greenpeace verwelkomt de belangrijke stappen van Jumbo en Albert Heijn. De
twee marktleiders in de Nederlandse supermarkten laten zien dat ze het lot van
de bijen en andere bestuivers serieus nemen,” zegt Sylvia Borren, directeur
Greenpeace Nederland. “De rest van de supermarkten kan echt niet achterblijven.
We roepen ook Lidl op om met ons in gesprek te gaan en ambitieuze plannen te
maken. Waar wachten ze op?”
Bijen vriendelijk
In april
begon Greenpeace met de campagne ‘Red de
bijen’, waarin Nederlandse supermarkten worden aangespoord te zorgen voor
het terugdringen van bestrijdingsmiddelengebruik in de productie van groenten en
fruit en zich in te spannen voor meer ecologische boeren. Al zo’n 90.000 mensen
tekenden de oproep aan Albert Heijn, Jumbo en Lidl. Het bracht ons om de tafel
met Jumbo en Albert Heijn en leidde tot constructieve afspraken met Jumbo. Ed
van de Weerd, commercieel directeur Jumbo, is trots op de gezamenlijke aanpak:
“Als familiebedrijf willen we stappen blijven zetten om steeds meer duurzamere
producten in de schappen te leggen. Nu is het moment om ook met onze groente- en
fruitproducten aan de slag te gaan en bijvriendelijke maatregelen toe te passen.
Bijen zijn als bestuivers van voedselgewassen immers cruciaal in onze
voedselvoorziening. We hebben gezamenlijk een strategie uitgestippeld om
gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. De overstap naar Milieukeur sluit hier
naadloos bij aan.”
Waar blijft Lidl?
Lidl is de grote afwezige in dit succesverhaal. Ze dralen en geven nauwelijks thuis. Waarom luisteren ze niet naar jou en de duizenden andere bijenliefhebbers? Naast alle oproepen aan de supermarkten, deelden veel mensen hun wens voor meer biologische producten massaal op social media en zoemden bijenbrigades door de supermarkten. Maar als we de bijen blijvend willen beschermen, moeten de andere supermarkten ook kiezen voor landbouw zonder schadelijke bestrijdingsmiddelen. Daar is een lange adem voor nodig. Wil je ons helpen dat mogelijk te maken? Dan gaan we verder met Lidl!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten