Translate

Posts tonen met het label klimaatcrisis. Alle posts tonen
Posts tonen met het label klimaatcrisis. Alle posts tonen

zondag 22 december 2019

Zolang we niets doen aan bevolkingsgroei, heeft minder vlees eten geen zin: Nederland kan geen 20 miljoen inwoners opvangen


Foto: Amsterdam


Volgens de opstellers van het concept-Klimaatakkoord zouden Nederlanders er goed aan doen om nog maar één of twee keer per week vlees te eten. Bent u bereid om vaker te kiezen voor een vleesvrije maaltijd als dat het klimaat ten goede komt, of alleen om gezondheidsredenen? Of is minder vlees eten überhaupt onbespreekbaar?

Hoogleraren slaan alarm: Nederland niet klaar om 20 miljoen inwoners op te vangen


Nederland is er nog lang niet klaar voor om de vele extra miljoenen inwoners, die hier de komende jaren verwacht worden, fatsoenlijk op te vangen. Er ontbreekt een duidelijke visie en een helder plan om de woningcrisis en het integratieprobleem op te lossen, zeggen hoogleraren Peter Boelhouwer (housing systems) en Jan Latten (sociale demografie) tegen deze nieuwssite. ,,Het is te gek voor woorden dat er nul fatsoenlijke overheidsplannen op tafel liggen.”





Volgens de nieuwe raming van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) groeit de bevolking de komende tien jaar met gemiddeld 105.000 mensen per jaar. In 2030 zijn er naar verwachting één miljoen meer mensen dan nu. Dertig jaar later lopen er ongeveer 20 miljoen mensen rond in Nederland. Behapbaar, of echt veel te veel voor een kikkerlandje als Nederland?

Overbevolking is wél een probleem:  Humanistisch Verbond




donderdag 26 september 2019

Klimaatkrisis: Waarom wordt er geen krimp van Schiphol geëist maar wel de boeren?



Wie roept er om halvering van de boerenstapel?

 
Protesten
De boeren in Nederland zijn boos. Ze vinden het onterecht dat ze worden gezien als de schuldige van zo ongeveer alle milieu-, klimaat en welzijnsproblemen. Op 1 oktober gaan ze met grof geschut protesteren in Den Haag. Wij zijn niet vies van een beetje protest, maar is het terecht?

Halvering veestapel de druppel

Vorige week barstte de bom van onvrede bij boeren. D66 kwam met het plan de veestapel te halveren in de komende jaren. Al veel andere partijen roepen al jaren om de (objectief noodzakelijke) inkrimping van onze veestapel. Groen Links, SP en PvdD hebben het er bijvoorbeeld al lang over. Onderzoeken en adviezen aan de overheid zoals van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI), het Planbureau voor de Leefomgeving en het Openbaar Ministerie geven aan dat er minder dierlijke producten moet worden gegeten én geproduceerd in Nederland. Krimpen is dus een noodzakelijk plan. D66, een regeringspartij, bepleit dit nu voor het eerst. Dat was de druppel voor de boeren: ze pikken het niet meer dat ze niet gewaardeerd worden en besluiten de straat op te gaan onder leiding van de tikje agressief klinkende ‘Farmers Defence Force’.

Halvering boerenstapel?

De boze reactie is begrijpelijk, maar zeker niet terecht. Er wordt gedaan alsof de Nederlandse politiek alle boeren Nederland uit wil jagen of failliet wil hebben – maar dat wordt door niemand gezegd! Een halvering van de veestapel kan prima samengaan met behoud van vrijwel hetzelfde aantal boeren als nu. Met veel minder dieren per bedrijf en éindelijk een einde aan het alsmaar doorgroeien en schaalvergroten, wordt de veehouderij misschien eindelijk wat gezonder. Er is dan meer ruimte voor dierenwelzijn, natuurbeheer en milieu. En het is voor de boeren ook een stuk prettiger werken. Welke boer zou er niet voor kiezen zijn boterham te verdienen met de helft minder dieren in de stal? Het is júist het huidige systeem van bulkproductie en massale export dat ervoor zorgt dat boeren bij bosjes uit het vak stappen. Ieder jaar stoppen er honderden. In het jaar 2000 waren er bijvoorbeeld nog 14.500 varkensbedrijven in Nederland, nu zijn dat er nog ongeveer 4.000, en over een paar jaar wordt verwacht dat dat aantal nog gehalveerd is. Ondertussen blijft het aantal varkens in Nederland nagenoeg gelijk. Familiebedrijven verdwijnen, megabedrijven nemen alles over. Dit is slecht voor dier én boer!

Toch een beetje gelijk?

Maar hebben de boeren misschien toch wel enig recht van klagen? Duidelijk is dat ze medeverantwoordelijk zijn voor veel uitstoot van stikstof, de mestproblematiek valt lastig op een andere sector af te schuiven, en het moge duidelijk zijn dat er veel meer vee is in Nederland dan de grond en het milieu aan kan. Er zal dus iets moeten gebeuren. Maar hoe zit het met de industrie en andere sectoren? Waarom wordt er geen krimp van Schiphol geëist? Is het misschien niet ál te makkelijk om alle schuld op de boeren af te wentelen, zoals ze zelf zeggen?
Wij adviseren de boeren: steek de hand in eigen boezem, erken de problemen die de veehouderij heeft en ga écht aan oplossingen werken! Vecht ervoor dat kleine bedrijven kunnen blijven bestaan en stop met groeien. Praat hierover met de overheid en de retail en stel goeie saneringsplannen op. Investeer niet langer in bulkbedrijven en varkensfabrieken maar bedenk hoe je kleinschalig en duurzamer kan boeren. Stop met de enorme export voor onhaalbare prijzen.
Een nieuwe, groene, boerenrevolutie is hard nodig!