Translate

vrijdag 20 juni 2014

Video: Wat zegt u? Leeuwen en tijgers in Friesland ? Jawel, en ze krijgen eindelijk goede verzorging



Bericht van Stichting Vier Voeters  www.vier-voeters.nl  Trots ben ik op deze organisatie !!

Leeuwengebrul in het Friese landschap

Uitgestrekte weilanden, een strak blauwe lucht, hoge bomen tegen de horizon. Met de voorjaarszon op mijn gezicht geniet ik van dit mooie, typisch Hollandse landschap. Dan verscheurt een luid leeuwengebrul de stilte.


De verblijven waren héél nat
Ik ben bij ons opvangcentrum voor grote katachtige in Nijeberkoop. ( Friesland ) Ruim een half jaar geleden troffen we hier sterk verouderde en verwaarloosde verblijven aan. De leeuwen en tijgers stonden tot aan hun knieën in het water. Van de buitenverblijven voor de leeuwen kon er steeds maar één gebruikt worden, omdat de dieren uit de verschillende groepen zo sterk op elkaar reageerden dat ze niet tegelijkertijd naar buiten mochten. Voor drinkwater waren de dieren aangewezen op de plassen regenwater. Hoe anders is de situatie nu.
 
 
De leeuwen zijn buiten. Simba  ( zie foto hier boven ) en Pregan liggen uitgestrekt op het witte zand van de zon te genieten. Met stro gevulde tussenwanden voorkomen dat ze worden afgeleid door hun buren. Kongo brult nog een keer, schudt zijn indrukwekkende manen en keert terug naar zijn leeuwinnen Nora en Neida, die minder onder de indruk lijken van het gebrul dan ik ben. Weken aan een stuk hebben de dierverzorgers, vrijwilligers en ingehuurde krachten alles op alles gezet om de situatie voor de dieren te verbeteren. De zware kleilaag werd weggegraven en afgevoerd, drainage werd aangelegd en de verblijven werden voorzien van een dikke laag wit zand. Maar liefst 300 kub zand werd vrachtwagen na vrachtwagen aangevoerd. Daarna werden alle verblijven voorzien van verrijkingsmateriaal om mee te spelen, plateaus om op te klimmen en schuilplekken om te rusten.
De dieren zijn gelukkig met alle verbeteringen


Even verderop staat tijgerman Cromwell luidruchtig water te drinken uit een van de nieuwe waterbakken. Het ontroert me om te zien hoe gelukkig de dieren er uitzien. En nee, de verblijven voldoen nog steeds niet aan de hoge kwaliteitseisen die VIER VOETERS aan haar opvangcentra stelt. Daarvoor hebben we meer tijd nodig, zodat we een volledig nieuw centrum kunnen realiseren, dat gebaseerd is op onze jarenlange ervaring met de huisvesting van grote katten. Ik bedenk dat Cromwell dat waarschijnlijk niet meer mee zal maken. Hij is een van de dieren die op de nominatie staan om te verhuizen naar LIONSROCK, ons reservaat voor grote katten in Zuid-Afrika. Samen met zijn partner Juno en hun kinderen Mirza, Rafik en Zita mag hij de rest van zijn leven wonen op een enorm stuk Afrikaanse savanne, waar hij kan spelen in de zon, zwemmen in de vijvers of rusten in de schaduw van de natuurlijke begroeiing.
De natuurlijke omgeving van LIONSROCK  www.lionsrock.org   Beslist even op deze website kijken. Lions Rock  is een schitterend voorbeeld van hoe het anders kan en moet !!                                             

Cromwell
Als een huiskat die kopjes geeft, wrijft Cromwell zijn grote kop langs het hekwerk. Hij lijkt te spinnen van genot. alsof hij weet welke mooie toekomst hem te wachten staat. Ik slik de brok in mijn keel weg en ben dankbaar dat we voor deze dieren echt een verschil kunnen maken.

Helma van de Vondevoort
Directeur VIER VOETERS www.vier-voeters.nl

 

2 opmerkingen:

  1. Geweldig, 4-voeters is 1 van mijn favoriete organisaties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Me too. Ik heb een paar jaar als vrijwilligster op hun kantoor gezeten. Zo gedreven! Nemen geen pauze, eten hun brood terwijl ze werken. Klasse!!

      Verwijderen