Ook zo'n last van scooters op het fietspad? Ik wel. Als ik ze hoor ben ik onzeker en wiebelt mijn stuur. Een gevaarlijke situatie. Weg met die scooters op ons fietspad.
Tweede Kamer, stuur de tweetakt scooter naar het museum
Milieudefensie wil dat de Tweede Kamer het mogelijk maakt dat gemeenten scooters van het fietspad weren. De Kamer spreekt aanstaande donderdag over het verzoek van Amsterdam om scooters naar de rijbaan de verplaatsen. Scooters zijn ongezond en gevaarlijk en horen daarom niet op het fietspad thuis.
PETITIE :
Bron van giftig fijnstof en kankerverwekkend benzeen
Scooters zijn een steeds grotere bron van overlast in de steden. Ze zijn zeer vervuilend. Ze stoten grote hoeveelheden giftig fijnstof en kankerverwekkend benzeen uit. Vorig jaar hebben wij deze uitstoot van scooters in beeld gebracht. Soms is de concentratie ultrafijnstof in de uitlaatgassen wel duizenden malen hoger dan bij bestelbusjes. De negentiende eeuwse tweetakt scooter is het ergst, maar de viertakt doet er weinig voor onder.
Deel de oproep aan de Tweede Kamer
Met deze video-oproep vragen wij de Tweede Kamer om maatregelen te nemen. Zorg voor gezonde en veilige fietspaden, geef het fietspad terug aan de fietser en stuur de tweetakt naar het museum waar hij thuishoort! Deel de oproep met je vrienden.
Meer informatie
2-takt scooter het meest vervuilende vervoermiddel in de stad
Uit onderzoek van De Gezonde Stad kwam naar voren dat de 2-takt scooters en brommers het meest vervuilende vervoermiddel is in de stad. Uit dit onderzoek bleek dat 44% van alle scooters en brommers (85.000) in Amsterdam een 2-takt motor heeft. Het stadsbestuur is er jarenlang vanuit gegaan dat de 2-takt scooters op een gegeven moment uit het straatbeeld zouden verdwijnen. Dit omdat er nog nauwelijks 2-takt scooters worden verkocht. Dat er nog zoveel vervuilende scooters rondrijden heeft grote gevolgen voor de luchtkwaliteit en de gezondheid van de mensen in de stad.
Nog vervuilender dan een vrachtwagen
Het is ernstig maar waar, de scooter stoot meer vervuilende stoffen af per gereden kilometer dan een vrachtwagen. De 2-takt scooter is nog eens extra vervuilend.
De 2-takt scooters hebben een zeer verouderde technologie. Deze scooters leveren veel meer extra fijnstof en roet af. Vooral de roet wordt gezien als de boosdoener van schadelijke luchtvervuiling in de stad.
Amsterdam is een scooterstad
Tegenwoordig is Amsterdam zonder scooters niet meer voor te stellen. Momenteel rijden er meer dan 85.000 scooters en brommers rond. 11% van de Amsterdammers heeft een scooter en dit aantal blijft maar groeien. Momenteel rijden er nog teveel 2-takt scooters rond. Daarom is het belangrijk dat de overheid maatregelen gaat nemen tegen deze vervuilende scooter.
Maatregelen
Er is door De Gezonde Stad een onderzoeksrapport samengesteld. Hierin staan ook aanbevelingen. De gemeente zal een belangrijke taak hebben om erop toe te zien dat de 2-takt scooters zo snel mogelijk uit het straatbeeld verdwijnen.
Ook moet er een goede infrastructuur geboden worden voor de schone variant: de elektrische scooter. Door het ontbreken van laadfaciliteiten is het voor veel mensen nog een drempel om over te stappen op de elektrische scooter.
Het is ernstig maar waar, de scooter stoot meer vervuilende stoffen af per gereden kilometer dan een vrachtwagen. De 2-takt scooter is nog eens extra vervuilend.
De 2-takt scooters hebben een zeer verouderde technologie. Deze scooters leveren veel meer extra fijnstof en roet af. Vooral de roet wordt gezien als de boosdoener van schadelijke luchtvervuiling in de stad.
Amsterdam is een scooterstad
Tegenwoordig is Amsterdam zonder scooters niet meer voor te stellen. Momenteel rijden er meer dan 85.000 scooters en brommers rond. 11% van de Amsterdammers heeft een scooter en dit aantal blijft maar groeien. Momenteel rijden er nog teveel 2-takt scooters rond. Daarom is het belangrijk dat de overheid maatregelen gaat nemen tegen deze vervuilende scooter.
Maatregelen
Er is door De Gezonde Stad een onderzoeksrapport samengesteld. Hierin staan ook aanbevelingen. De gemeente zal een belangrijke taak hebben om erop toe te zien dat de 2-takt scooters zo snel mogelijk uit het straatbeeld verdwijnen.
Ook moet er een goede infrastructuur geboden worden voor de schone variant: de elektrische scooter. Door het ontbreken van laadfaciliteiten is het voor veel mensen nog een drempel om over te stappen op de elektrische scooter.
good work goedkope-scooters goedkope-scooter
BeantwoordenVerwijderenWhat a surprising reaction. Thank you
VerwijderenIk zou het vreemd vinden als de 2 takt scooters worden geband, ik heb er zelf ook een. De motor onderdelen zijn nou ook weer niet zo slecht!
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenIk mag het voor u hopen dat ze niet worden geband. Leuk dat u nu nog een artikel uit 2014 van me leest. Bedankt !!
BeantwoordenVerwijderen