Het International Fund for Animal Welfare heeft in de haven van Reykjavík een bijzondere, maar knusse cabine staan. Buiten klinkt "Yellow Submarine" van de Beatles, terwijl IFAW-vrijwilligers wafels weggeven en handtekeningen verzamelen bij toeristen.
De afgelopen zomers hebben deze vrijwilligers 67.000 handtekeningen opgehaald op briefkaarten, die vervolgens zijn overhandigd aan het Ministerie van Visserij hier in IJsland.
Deze zomer zijn er ook nog eens 21.000 online-handtekeningen opgehaald.
De vrijwilligers lopen nu met iPads door de straten, in plaats van met briefkaarten, en onze vele IJslandse vrienden helpen het IFAW om op Facebook ruchtbaarheid te geven aan de campagne.
Een van de vrijwilligers die met de iPad de boodschap aan het verspreiden is, is Arda Yaygci uit Turkije. Ondanks de recente spanningen in zijn land loopt hij rond met een grote glimlach, terwijl hij toeristen informeert over de campagne 'Meet Us Don’t Eat Us'.
Hoewel hij zich zorgen maakt om zijn ouders in Ankara, gaat Arda vastberaden te werk, en zodoende heeft hij met zijn iPad al talloze handtekeningen verzameld.
Het eerste wat bezoekers aan de nieuwe website www.ifaw.is zal opvallen, is de beeltenis van Högni Egilsson. Högni ziet eruit als het prototype Viking. Hij is een grote beroemdheid in IJsland, en ook redelijk bekend bij gepassioneerde muziekfans in de rest van de wereld. Dat komt met name doordat hij de voorman is van Hjaltalín en GusGus, twee bekende IJslandse bands.
Naast Högni zijn ook de artiesten Sóley, Sindri en DJ Margeir op de homepage van ifaw.is te zien. Ook zij verklaren dat ze echte IJslanders zijn en geen walvissenvlees eten.
Deze IJslandse muzikanten helpen het IFAW om 100.000 handtekeningen te verzamelen.
Lukt dat, dan wordt deze campagne de grootste afzonderlijke binnenlandse petitie in IJsland, met een flinke marge van bijna 23.000 handtekeningen.
Dat aantal is erg indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat er in IJsland maar 330.000 mensen wonen.
Als de Meet Us Don’t Eat Us-campagne eind augustus zijn doel haalt, wordt er in IJsland een concert voor de walvissen gegeven om deze mijlpaal te vieren. Alle bovengenoemde artiesten zullen dan optreden bij Whales of Iceland, de grootste walvistentoonstelling in Europa. Kaarten zijn nu verkrijgbaar via www.tix.is.
Hoewel de Meet Us Don´t Eat Us-campagne een internationale boodschap heeft, is hij nog steeds geworteld en gericht op IJsland. Dat geldt ook voor de werkwijze van het IFAW, sinds men hier in 2003 weer is begonnen met de jacht op walvissen.
Het IFAW begrijpt dat de druk om te veranderen niet hoofdzakelijk uit het buitenland kan komen. Dat geldt zeker voor gevoelige kwesties als de nationale mentaliteit en nationale gevoelens en overtuigingen, die in eigen land zo lang min of meer onbetwist zijn geweest dat ze onderdeel zijn geworden van de nationale identiteit. Vanwege het werk van het IFAW in IJsland zijn bekende IJslanders nu bereid om naar voren te stappen en kritiek te uiten op iets wat inmiddels als achterhaalde overtuiging wordt beschouwd.
Een cruciaal onderdeel van dit succes is dat IJslanders zoals ik (met assistentie van mijn IJslandse collega Marvin) voorop hebben gelopen in de campagne. We hebben op een diplomatieke wijze de manier van denken veranderd, zonder mensen te dwingen of de confrontatie te zoeken.
Het IFAW heeft het landschap in IJsland voor de walvissen ten goede veranderd. De ingesleten pro-walvisvangsthouding verdwijnt langzaam, doordat we systematisch bruggen hebben gebouwd tussen de diverse belanghebbenden. Als gevolg daarvan nemen de pro-walvisvangstsentimenten af.
De jacht op de gewone vinvis is gestopt, de jacht op dwergvinvissen is op het laagste niveau ooit en de gemeente Reykjavík, het IJslandse toeristenbureau en Icewhale (de vereniging van walvisspot-operators) steunen onze oproep voor een reservaat voor walvissen. Ook hebben we de steun van vier van de zes partijen in het IJslandse parlement.
Uit opiniepeilingen komt dezelfde trend naar voren.
Een verder bewijs voor deze verschuiving is het feit dat de meeste gidsen aan boord van walvisspot-schepen in Akureyri en Reykjavík nu truien dragen die speciaal voor deze campagne zijn gemaakt. Zij verwijzen ook regelmatig naar de online-petitie.
Sinds het initiatief twee jaar geleden is begonnen, zijn meer dan 70 restaurants in IJsland walvisvrij geworden. Deze restaurants hebben bij de deur een sticker geplakt waarop ze verklaren geen walvisvlees te verkopen. Deze zomer zijn er ongeveer 10 nieuwe restaurants toegevoegd aan de lijst.
Dit maakt het grootste deel van de restaurants in Reykjavík en in Akureyri, de hoofdstad van het noorden van IJsland, walvisvriendelijk.
In Húsavík, soms ook wel de walvisspothoofdstad van Europa genoemd, is zelfs elk restaurant walvisvriendelijk. Alle walvisvriendelijke restaurants zijn hier te vinden.
We zijn veel dank verschuldigd aan de IJslandse vrijwilligersorganisatie SEEDS, die dit keer mensen heeft samengebracht uit Slowakije, Polen, Wit-Rusland, Rusland, Taiwan, Zuid-Korea en Spanje (in het verleden hebben we al vrijwilligers gehad uit Kameroen, Hongarije, Kroatië en Servië, om maar eens wat landen te noemen).
De groepen vrijwilligers die hierheen komen zijn heel verschillend, heel interessant en heel positief. Over een uur gaat deze groep naar het ministerie. Ze zullen de ambtenaren in de ogen kijken en vertellen wat ze denken, wat ze van de walvisjacht vinden en waarom ze hier zijn.
Het is een moment van de waarheid dat ze zich allemaal zullen blijven herinneren. Voor mij is het dat ook altijd weer.
--SM
Geen opmerkingen:
Een reactie posten