Vandaag heeft sportkledinggigant adidas aangekondigd zich in te gaan zetten voor een bontvrije toekomst en zich aan te sluiten bij het wereldwijde Fur Free Retailer-programma. Hoewel adidas momenteel geen producten verkoopt die van bont zijn gemaakt, neemt het merk met de belofte om permanent van bont af te zien, een duidelijk standpunt in over dierenwelzijn.
Als een van de grootste sportkledingmerken ter wereld neemt Adidas het voortouw in de overschakeling op diervriendelijke alternatieven. Stichting Bont voor Dieren en de Fur Free Alliance zijn blij Adidas te verwelkomen als het 1500ste confectiebedrijf dat zich aansluit bij het Fur Free Retailer programma.
“adidas zet zich in voor duurzaamheid op alle gebieden van zijn productassortiment en in zijn hele bedrijfsvoering. We kopen al sinds 2018 uitsluitend duurzamer katoen in, gebruiken vanaf 2024 alleen nog maar gerecycled polyester en brengen dit jaar de eerste hardloopschoen op de markt die gemaakt is om opnieuw te worden gemaakt. Ook het aantal diervrije producten groeit; sinds vorig jaar zijn bijvoorbeeld de populaire sneakerklassiekers Stan Smith en Superstar verkrijgbaar in een vegan versie. Het permanent afzien van bont onderstreept onze inzet bij het zoeken naar en opschalen van duurzame materiaalinnovaties,” zegt Frank Henke, Senior Vice President Sustainability bij adidas.
“Door toe te treden tot het Fur Free Retailer Program verbindt adidas zich aan een bontvrije toekomst. We zijn vooral blij dat adidas zijn assortiment diervrije producten blijft uitbreiden. Overstappen op dit soort alternatieven is de beste manier om dierenleed op de lange termijn te voorkomen,” zegt Thomas Pietsch, expert op het gebied van wilde dieren en bont bij FOUR PAWS.
“We zijn erg blij dat we adidas als 1500ste merk mogen verwelkomen in ons Fur Free Retailer-programma. De toezegging van een bontvrij beleid toont niet alleen mededogen, het is ook vooruitstrevend. De consumenten van vandaag steunen modemerken die om dieren en het milieu geven en de stap van adidas naar duurzame materialen maakt het bedrijf in dat opzicht tot een leider”, zegt Brigit Oele, programmamanager van de Fur Free Alliance.
De toezegging van adidas is een belangrijke mijlpaal van Fur Free Retailer, een programma dat in meer dan 25 landen over de hele wereld wordt uitgevoerd. Eerder al sloten zich wereldwijde modemerken aan, waaronder Prada, Gucci, Zara, H&M en vele anderen.
Bontverbod
De bezorgdheid over het dierenwelzijn blijft toenemen en het tij keert zich steeds meer tegen bont. De afgelopen jaren hebben veel Europese lidstaten een verbod op de productie van bont ingevoerd, waaronder Noorwegen, België en Nederland, en de Amerikaanse staat Californië heeft de verkoop van bont verboden.
Bont voor Dieren strijdt voor een algeheel bontverbod in Nederland. Elk kledingmerk dat ook in Nederland bontvrij gaat, draagt bij aan de omslag naar bontvrije mode. Het statement dat bont niet meer van deze tijd is, wordt hiermee versterkt richting de consument en de politiek. Wij benaderen actief Nederlandse modehuizen en merken om te kiezen voor een bontvrij beleid. Ook adidas kan nu worden ingezet als voorbeeld om modehuizen en merken zich aan te laten sluiten bij het Fur Free Retailer programma.
Fur Free Retailer
Het Fur Free Retailer Program is ‘s werelds toonaangevende initiatief om bontvrije bedrijven in contact te brengen met consumenten die op zoek zijn naar ethische producten. Het Fur Free Retailer Program wordt in meer dan 25 landen uitgevoerd en is een internationaal initiatief van de Fur Free Alliance, een coalitie van meer dan 50 dierenbeschermingsorganisaties wereldwijd, die samenwerken om een einde te maken aan het fokken en doden van dieren voor hun vacht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten