Translate

vrijdag 2 februari 2024

Een exportschip met 16000 Australische schapen en runderen aan boord gedwongen om na weken op zee terug te keren vanwege gevaar in de Rode Zee

 Een levend exportschip met duizenden Australische schapen en runderen aan boord is gedwongen om na weken op zee terug te keren naar Australië, vanwege toenemende conflicten en gevaar in de Rode Zee.

Foto's www.animalsaustralia.org


Het Israëlische schip, de 'MV Bahijah', was bestemd voor Jordanië en vertrok op 5 januari van dit jaar uit Fremantle. De exportvergunning werd goedgekeurd door het federale ministerie van Landbouw, ondanks het feit dat het schip op weg was naar een conflictgebied.


Terwijl het conflict in het Midden-Oosten escaleert, is er een gestage toename van aanvallen door Houthi's op schepen die proberen de Rode Zee over te steken - een van 's werelds drukste scheepvaartroutes.



De Australische exportindustrie voor levende dieren heeft keer op keer laten zien dat ze bereid is om dieren te veroordelen tot extreme risico's op lijden en dood in naam van de winst - dus het is geen verrassing dat het heeft geprobeerd een schip met duizenden dieren naar zo'n gevaarlijk en vluchtig gebied te sturen.

Maar elke zorgzame Australiër moet ook de vraag stellen... hoe heeft de toezichthouder van de Australische overheid dit goedgekeurd?

Dat het Federale Ministerie van Landbouw, belast met de inherent tegenstrijdige rol van zowel het reguleren als het bevorderen van de levende exportindustrie, dit schip goedkeurde om in zo'n gevaarlijke tijd te vertrekken, was een buitengewone 'worp van de dobbelstenen'. De goedkeuring was vooral verbazingwekkend gezien het feit dat dit dezelfde afdeling is die alle onafhankelijke waarnemers heeft gepauzeerd om levende exportschepen naar het gebied te begeleiden vanwege de toenemende volatiliteit.

De toezichthouder voor de export van levende dieren heeft dus 'veiligheidsoverwegingen' gebruikt om elk niveau van onafhankelijk toezicht op levende exportzendingen weg te nemen, terwijl deze zendingen met een hoog risico om overzeese werknemers en dieren naar bekende conflictgebieden te vervoeren, worden goedgekeurd.

De dieren die aan boord van de MV Bahijah vastzitten, hebben al langdurige stress en lijden doorstaan. Ze worden nu geconfronteerd met een langere periode op zee, alleen om geconfronteerd te worden met onzekerheid wanneer ze eindelijk terugkeren naar Australië - er is nog geen garantie van de regering of de industrie dat er geen verdere zendingen naar de regio zullen worden gestuurd.

Vervoerd van boerderijen naar feed lots en uiteindelijk overgeladen op schepen, kan de stress die dieren doorstaan die veroordeeld zijn tot levende export, weken beginnen voordat de schepen eindelijk aan hun slopende reis beginnen. Aan boord worden ze wekenlang opgesloten, blootgesteld aan hittestress, ziekte, letsel en alle risico's van de open oceaan. Honderden kunnen sterven, duizenden zullen lijden... En overlevenden zullen uiteindelijk alleen leven om verdere stress en behandeling in importerende landen te doorstaan voordat ze uiteindelijk worden afgeslacht - op zijn best een angstaanjagende en pijnlijke beproeving.

De risico's van het sturen van schapen tijdens meedogenloze noordelijke zomerperiodes waren al jaren bekend en de levende exportindustrie propte nog steeds zoveel mogelijk schapen op haar schepen.

Dus hoewel het voor velen geen verrassing is dat het er opnieuw voor heeft gekozen om duizenden dieren en werknemers meedogenloos bloot te stellen aan extra gevaar, versterkt deze laatste onaanvaardbare situatie alleen maar dat voor exporteurs van levende dieren het welzijn van dieren altijd op de tweede plaats zal komen na de aangeboden winst.

De Australische Labour-regering moet trouw blijven aan haar belofte - aan de dieren en aan het Australische publiek - om zo snel mogelijk een einde te maken aan de export van levende schapen

Animals Australia maakt zich ernstige zorgen over de schapen en runderen die vastzitten op de MV Bahijah en de omstandigheden waarin deze dieren verkeren na weken op zee. Wij hebben contact gehad met het Ministerie van Landbouw en zijn op zoek naar nadere informatie over deze ontwikkeling. Blijf op de hoogte voor verdere updates.



Schapen verdrongen zich in hok en worstelden om te ademen op een levend exportschip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten