Translate

zaterdag 8 april 2017

Mooi initiatief: Verpleeghuis in Varsseveld heeft voor de bewoners een prachtig kippenhok



Vrijwilliger Henk Hoenderboom, activiteitenbegeleidster Wendy van Aken, verzorgende Saskia Elfers, bewoonster mevrouw Kaiser en vrijwilliger Altin (vlnr).      Foto:   Door Walter Hobelman                                                                                    
VARSSEVELD - Sinds een paar maanden staat er in de binnentuin van Azora verpleeghuis Den Es in Varsseveld een prachtig kippenhok. Vrijdag 31 maart is het officieel geopend. De aanwinst is een schot in de roos en het geeft de bewoners een extra 'thuisgevoel' en dat was nu ook net de bedoeling.

Door Walter Hobelman

"Nu het mooier weer wordt zien we steeds vaker dat de bewoners een kijkje komen nemen bij de kippen. Voor sommigen is het al een vast dagelijks uitje. En het is prachtig om te zien hoe Altin, onze vrijwilliger die de zorg voor de kippen op zich heeft genomen, de mensen betrekt bij de verzorging en goed kan inspelen op de verhalen die naar boven komen", aldus activiteitenbegeleidster Wendy van Aken. Ook verzorgende Saskia Elfers is blij met het werkelijk prachtige en ruime kippenhok. "Als onderdeel van mijn opleiding moest ik iets bedenken dat een toevoeging zou zijn aan het woongenot voor onze bewoners. Aangezien veel van hen van oorsprong van een boerderij komen leek een klein dierenverblijf mij wel een geschikt iets. Uiteindelijk is het dit kippenhok geworden omdat we rekening moeten houden met de hygiëne", legt Elfers uit.

Behalve een grote ren waar de acht kippen en twee hanen zich prima kunnen bewegen is er een mooi nachthok gebouwd dat tevens dienstdoet als opslagruimte voor het voer en het gereedschap. Vrijwilliger Henk Hoenderboom vertelt vol trots hoe alles tot stand is gekomen. "Ik hoorde van de wens van Saskia en het liet me niet los. Thuis ben ik aan de slag gegaan om mensen te vinden die konden helpen bij het realiseren van het idee. Maar het bleek een behoorlijk kostbare geschiedenis te worden. Toen ben ik maar naar de Varsseveldse Industriële Vereniging (VIV) gegaan met mijn begroting en uiteindelijk hebben zij het hele project gesponsord. In september vorig jaar, in de warmste week van het jaar zijn Wim Berendsen, Bennie Rutgers en ik bezig geweest om het hele hok te bouwen. Dat was zwaar, maar ook heel erg dankbaar werk. We hebben zelfs een echte meiboom geplaatst, daar kwam vrijwilliger Hans Witteveen opeens mee aanzetten. En een goede vriend van me, Han ten Brinke, heeft geholpen met het zagen en transporteren van een grote tak (zeg maar rustig; stuk van een boom, red.) die in de ren is geplaatst. En als je dan nu ziet hoe enthousiast de cliënten zijn, dan kan ik zeggen dat ik me een gelukkig mens voel", aldus Hoenderboom.

Het kippenhok blijkt inderdaad een trekpleister te worden. Terwijl we over het project zitten te praten zijn er voortdurend cliënten die bij het hok bezig zijn om de kippen te voeren of er in alle rust naar zitten te kijken. "We hebben al veel reacties van cliënten gehad. Opeens komen er allerlei herinneringen over vroeger naar boven en blijken er veel echte kippenkenners tussen te zitten. En dat is precies wat we graag willen", aldus Van Aken en Elfers. "Het is een bekend gegeven dat het kijken naar en omgaan met dieren voor veel dementerenden een rustgevende bezigheid is. Dat wordt hier wel bevestigd."

Vrijwilliger Altin, een Albanees die zeventien jaar geleden naar Nederland kwam en vlakbij Den Es woont, is met grote regelmaat bij het kippenhok bezig. Dat doet hij het liefst samen met de bewoners die er zichtbaar van genieten als ze samen met Altin bezig zijn met op het oog kleine klusjes. "Als die mensen blij zijn, dan ben ik het ook", zegt Altin die het vrijwilligerswerk combineert met het vangen van kippen bij een grote kippenboer. "Deze mensen zijn zo gewend aan dieren, daarom is dit kippenhok ook echt een goede aanwinst", is zijn conclusie. De eieren die geraapt worden vinden hun weg naar de diverse wooneenheden van Den Es.

Bron:
http://www.geldersepost.nl/nieuws/algemeen/142150/kippen-maken-herinneringen-wakker-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten