Translate

zaterdag 22 april 2017

Vanwege zijn poliobeen uitgekotst door de maatschappij in Ethiopië: Samen met The Donkey Sanctuary maakt hij nu zadeltassen ( video )



Van last tot een nieuw leven: het verhaal van Tewachew


Als baby kreeg de nu 28-jarige Tewachew polio. Zijn benen zijn goeddeels verlamd. Lange afstanden lopen, laat staan werken op het land, is onmogelijk. Hij leek altijd afhankelijk van anderen te blijven. Zo werd zijn ziekte niet alleen een last voor hemzelf maar ook voor de andere dorpelingen. Tot het Ethiopische dorpje Gurbite bezoek kreeg van Nahom Wagaw van The Donkey Sanctuary Ethiopië…

Tewachew zegt: “Mijn leven zag er beroerd uit. Ik woonde samen met mijn schoolgaande broertje in een hut en moest iedere dag maar zien hoe ik ons eten bij elkaar gescharreld kreeg. Door de komst van Nahom Wagaw keerde alles ten goede.”

Dankzij de steun van onze donateurs leert Nahom zijn landgenoten zadeltassen voor hun ezels te maken. De meeste ezels zijn zo slecht beladen dat hun ruggen openspringen. Dat is niet alleen erg pijnlijk maar soms ook dodelijk. Door het dragen van de zadeltassen van The Donkey Sanctuary is het aantal gewonde ezels fors teruggelopen: van ruim 30% tot nog geen 10%.

“Wie wil er geld verdienen met het maken van goede zadeltassen?”, vroeg Nahom aan de inwoners van Gurbite. Tewachew en drie anderen staken direct hun vingers op. Tewachew: “Ik hou van ezels en wil ze graag helpen. Maar ik bedacht ook dat ik daarmee in mijn levensonderhoud kon voorzien.”

Tewachew produceert nu per dag twee tot drie zadels. Die hij verkoopt voor ca. een euro per stuk. Dat is voldoende om, zij het zuinig, van te leven. Maar Tewachew wil meer. Hij wil zijn bedrijfje uitbreiden en ook in dorpen verder weg zijn pakzadels verkopen. Nú al krijgt hij veel meer respect van de mensen in zijn omgeving. Trouwen? Dat zou er met zijn handicap nooit inzitten. Maar nu hebben zijn ouders volgens de lokale traditie een huwelijk voor hem gearrangeerd. Een vrouw, geld, status: het is meer dan Tewachew ooit durfde te dromen…





Geen opmerkingen:

Een reactie posten