Translate

dinsdag 19 maart 2024

De 42-jarige Houda wijdt haar leven aan het helpen van honden en katten in dieronvriendelijk Tunesië waar ze een toevluchtsoord heeft voor zwerfdieren

 Houda Bouchahda aait een hond in een huis dat is omgebouwd tot asiel, Hammamet, Tunesië, credit: Reuters/Jihed Abidellaoui

De 42-jarige Houda Bouchahda heeft haar huis in Tunesië omgetoverd tot een dierenasiel met honderden katten en honden. Elke dag verzorgt ze gewonde katten en honden: "Dit is een relatie van liefde, vriendschap, de band van een moeder met haar kinderen."


"Momenteel heb ik 400 katten en 22 honden. Ik probeer ze te bieden wat ze op straat niet hebben: veiligheid, voedsel, warmte en schoon water, wat betekent dat ze eten hebben voor ontbijt en avondeten", vertelt Houda aan persbureau Reuters.

"Ik heb hen dit toevluchtsoord geboden omdat de straat hen geen genade toonde, noch de mensen. Zelfs als ze op straat waren, werden ze blootgesteld aan veel gevaar en schade, allemaal vanwege mensen", zegt Houda.

Ze krijgt steun van particulieren, verenigingen en de eigenaren van het huis dat ze heeft omgebouwd tot opvangcentrum. In 2023 maakte een crowdfunding het voor haar mogelijk om met haar dieren naar een beter huis te verhuizen.

De zorg voor zoveel dieren is vermoeiend en brengt veel schuldgevoelens met zich mee, legt ze uit. "Wat ik ook voor ze doe, ik heb nog steeds het gevoel dat ik niet genoeg doe. Als de middelen niet beschikbaar zijn en een kat ziek wordt, en ik moet hem naar de dierenarts brengen, en dat kan ik niet, dan raak ik psychologisch uitgeput en merk ik dat ik anderen verwaarloos."

Bouchahda beschrijft dat ze online kritiek kreeg van familieleden en zelfs vreemden voor haar missie, maar voegt eraan toe dat ze weigert de dieren op te geven.

"Mijn doel in het leven is om alle katten in Tunesië te redden, vooral de katten op straat die zorg verdienen. Ik zal echter niet elke kat die ik op straat tegenkom binnenbrengen, alleen degenen die het nodig hebben - degenen met een handicap, ziekte, ongelukken of die medicijnen nodig hebben."

Zwerfdieren in Tunesië

Er zijn geen specifieke wetten ter bescherming van zwerfdieren in Tunesië. Veel voorkomende bezienswaardigheden in stedelijke en landelijke gebieden zijn zwerfkatten en -honden en werkdieren zoals ezels en muilezels. Deze dieren worden vaak gezien met zware lasten onder slechte omstandigheden.

In voorgaande jaren startten autoriteiten in verschillende steden campagnes om zwerfhonden te doden, een stap die door dierenrechtenorganisaties als barbaars werd veroordeeld. Ze pleiten voor humane oplossingen zoals de Trap-Neuter-Release (TNR)-methode. Inspanningen om opvangcentra en sterilisatieprogramma's op te zetten, worden echter uitgedaagd door financiële en medische beperkingen.

Bron: Animal Reader


Geen opmerkingen:

Een reactie posten