Vermaak met dolfijnen veroorzaakt enorm dierenleed onder het mom van educatie en soortbehoud. Expedia Group profiteert van dit dierenleed in gevangenschap en verkoopt dolfijnenattracties als onschuldig vermaak voor de hele familie. We zijn een petitie gestart om hen op te roepen hiermee te stoppen. Help je mee?
aanbod-van-dolfijnenattracties PETITIE
Uit ons nieuwste rapport, Behind the Smile, blijkt dat dolfinaria miljarden verdienen aan dolfijnen, en de reisindustrie profiteert daar maar al te gaag aan mee door daar kaarten voor te verkopen. Het rapport is een van de meest uitgebreide analyses over dolfijnen in gevangenschap tot op heden. Wereldwijd leven 3029 dolfijnen verspreid over 366 dolfinaria in 54 verschillende landen in gevangenschap. Van Amerika tot Nederland en van Mexico en de Caraïben tot China. Jaarlijks leveren de dieren zo’n 1 tot 5 miljard euro op voor de eigenaren van de parken – waarbij horeca-inkomsten, merchandise en accommodaties nog niet eens meegerekend zijn.
Reisgiganten profiteren van dolfijnenattracties
Met behulp van een petitie roepen we Expedia Group op te stoppen met de kaartverkoop voor dolfijnenattracties. Expedia Group biedt op vele plekken zwemmen met dolfijnen en dolfijnenshows aan. Niet alleen Expedia Group profiteert van dit dierenleed, ook andere bedrijven maken zich schuldig; zo kun je met TUI naar dolfijnenshows en via ANWB en VakantieVeilingen naar het Dolfinarium in Harderwijk.
Onze campagnemanager Karin Bilo, vertelt dat het leed van dolfijnen in gevangenschap voor velen niet herkenbaar is. 'Een dolfijn lijkt altijd te lachen, maar dit is simpelweg de vorm van de kaak. Laat je niet misleiden door die lach. Zelfs wanneer er niets te lachen valt, lacht een dolfijn. Het houden van dolfijnen in gevangenschap veroorzaakt verschrikkelijk veel dierenleed. De kale tanks waarin dolfijnen worden gehouden zijn 200.000 keer kleiner dan hun natuurlijke leefomgeving. De dieren krijgen niet de kans om te jagen, lange afstanden te zwemmen of zelf hun groepsgenoten uit te kiezen. Dolfijnen zijn intelligente en sociale dieren die veel stress ervaren en zich vervelen in gevangenschap en dat allemaal voor ons vermaak.’
Ze vervolgt: ‘Grote namen in de reisbranche zoals Booking.com, TripAdvisor en Virgin Holidays hebben het aanbod van dolfijnenattracties reeds geschrapt – het is nu tijd voor Expedia Group om dit voorbeeld te volgen en een einde te maken aan het gebruik van dolfijnen voor ons vermaak.’
Educatie en soortbehoud
Zeezoogdieren in dolfinaria worden gehouden onder het mom van educatie, onderzoek en soortbehoud. Helaas is de harde werkelijkheid, dat minder dan 10 procent van de dierentuinen, dolfinaria en aquaria daadwerkelijk een bijdrage aan soortbehoud leveren en wordt er gemiddeld minder dan 1 procent van de winst besteed aan bescherming van de soort in het wild. Bovendien heeft de tuimelaar helemaal geen ‘hulp’ nodig van dolfinaria– de soort doet het uitstekend in het wild en dolfijnen in dolfinaria worden niet voorbereid op vrijlating in het wild. Educatie is ook niet aan de orde: bezoekers zien namelijk dolfijnen in krappe, kale tanks die kunstjes vertonen in ruil voor vis. Dit geeft geen inzicht in het complexe leven van een dolfijn in zijn natuurlijke omgeving en kweekt geen bewondering voor wilde dieren. Shows met wilde dieren ontwikkelen een blinde vlek voor dierenleed bij bezoekers en houden het idee in stand dat het prima is om wilde dieren op te sluiten en te gebruiken voor ons vermaak.
Wij pleiten voor een uitdoofbeleid: we willen ervoor zorgen dat de huidige generatie dolfijnen in gevangenschap, de laatste is. Vang of fok geen nieuwe dolfijnen en geef de huidige dolfijnen in gevangenschap een zo goed mogelijk leven, bijvoorbeeld door te zoeken naar en investeren in opvanglocaties die hen een natuurlijker leven kunnen bieden.
Help mee!
Zorg er samen met ons voor dat dolfijnen niet meer gebruikt worden voor het vermaak van mensen. Help mee om Expedia Group in te laten zien dat dolfijnenattracties écht niet meer kunnen en teken onze petitie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten