Translate

dinsdag 28 september 2021

Een trieste verzameling van zelf geschoten Jachttrofeeën van opgezette giraffe, Afrikaanse antiloop, en meer exotische dieren hangen aan de muur in Groningen

 

Inwoner van Kantens verwerft metershoge (opgezette) giraffe en andere jachttrofeeën

Een jachttrofee van een giraffe
Een jachttrofee van een giraffe© Steven Radersma/RTV Noord

Jasper Poot uit Kantens heeft de hand weten te leggen op een unieke verzameling opgezette exotische dieren.

'Dit is een elandantilope', begint Poot zijn opsomming, ‘daarnaast een springbok, een rood hartebeest, een nyala, een giraffe, een blauwe gnoe, een blesbok en een waterbok. Ik heb ze overgenomen van iemand uit Groningen die kleiner gaat wonen. Het is een bekende Groninger, maar ik zeg niet wie het is, dat vind ik niet netjes.’

'Heel bijzonder'

Jarenlang hingen de jachttrofeeën ergens aan een muur in Groningen, maar nu moeten ze dus verhuizen. De inwoner van Kantens is blij dat hem deze buitenkans geboden werd. Poot: ‘Dat je deze dieren zo bij elkaar hebt, is heel bijzonder.’


De wilde dieren, die ooit rondliepen- en sprongen in Zuid-Afrika kijken je met hun glazen ogen wezenloos aan. Ze staan keurig opgesteld in een Groningse boerenschuur, duizenden kilometers verwijderd van hun oorspronkelijk leefgebied.

Giraffe

Het meest opvallende stuk is de giraffe. Deze trofee, die bestaat uit nek en kop, steekt ruim drie meter de lucht in. ‘Deze en de elandantilope vind ik de mooiste stukken’, zegt Poot. ‘Ze hebben allebei imposante afmetingen.’

Een jachttrofee van een elandantilope
Een jachttrofee van een elandantilope© Steven Radersma/RTV Noord

‘De dieren die hier staan heeft de vorige eigenaar allemaal zelf geschoten’, vervolgt Poot. ‘Dat heeft hem aardig wat tijd, energie en geld gekost, denk ik. Alles wat hier staat is legaal, de dieren zijn geschoten in verband met het wildbeheer. De giraffe ging vergezeld met alle benodigde papieren, zoals een export- en importvergunning.’

Te koop

Lang zullen de opgezette dieren niet in Kantens verblijven, want Poot biedt de jachttrofeeën te koop aan. 'Ik denk dat mensen die met interieur of styling bezig zijn wel interesse hebben, of kunstenaars bijvoorbeeld. Wat de giraffe moet opleveren? Ik denk ergens tussen de 2750 en 3300 euro.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten