Uiterlijk eind 2023 is het over en uit met de plofkip in de Nederlandse supermarkt. Als laatste supermarktketen kiest Boni eieren voor zijn geld en ruimt het supersnelgroeiende vleeskuiken uit de schappen. De kip met het Beter Leven-keurmerk – in 2007 geïntroduceerd door de Dierenbescherming – wordt daarmee de nieuwe standaard.
Supermarkten als handelaren in dierenleed
Succes dus voor actiegroep Wakker Dier, die in 2012 begon met het uitzenden van indringende reclamespotjes, waarin supermarktketens doelbewust zijn neergezet als handelaren in dierenleed, ook om klanten aan te zetten tot bewust inkopen.
Kenmerkend voor de plofkip – een woord gemunt door voedseljournalist Wouter Klootwijk – is de supersnelle groei, die gepaard gaat met zware gezondheidsproblemen als botbreuken, blaren en akelige ziektes. “De naam ‘plofkip’ is heel treffend”, zegt campagneleider Anne Hilhorst van Wakker Dier. “Je praat over een kuikentje dat in zes weken al uitgroeit tot een volwassen dier van meer dan twee kilo. Dat is zestig gram vleesgroei per dag.” Wakker Dier maakte dan ook dankbaar gebruik van de naam plofkip, die in 2012 bovendien werd uitgeroepen tot woord van het jaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten