Translate

vrijdag 14 januari 2022

Afschuwelijke taferelen bij dierenvervoer buiten de EU: Een petitie met 900.000 handtekeningen voor een verbod op verre veetransporten wordt vandaag overhandigd aan het Europees Parlement.


Een petitie met 900.000 handtekeningen voor een verbod op verre veetransporten wordt vandaag overhandigd aan het Europees Parlement. De petitie is afkomstig van Compassion in World Farming (CIWF), Vier Voeters, WeMove Europe en Animals International. Volgende week zal het Europees Parlement stemmen over aanbevelingen met betrekking tot het verbeteren van dierenwelzijn tijdens veetransporten naar aanleiding van een alarmerend rapport van een Europese Parlementaire onderzoekscommissie. De betrokken burgers roepen de Europarlementariërs op te stemmen voor een einde aan de lange transporten, omdat ze tot extreem dierenleed leiden. Dit zou een belangrijk signaal naar de Europese Commissie betekenen om de transporttijd te verkorten en de langste transporten te verbieden.

 


Foto: www.ciwf.nl


In december concludeerde de Europese parlementaire enquêtecommissie ANIT in een vernietigend onderzoeksrapport dat het dierenwelzijn tijdens veetransporten ernstig in het geding is. De commissie deed aanbevelingen ter verbetering, maar deze gaan niet ver genoeg omdat ze de dieronvriendelijke handel in stand houden. Samen met 900.000 Europese burgers vragen de organisaties middels de petitie om een einde aan het transporteren van dieren naar landen buiten de EU, een verbod op het vervoer van piepjonge dieren en om een maximum transportduur van acht uur voor runderen, schapen en varkens en vier uur voor pluimvee en konijnen. De petitie wordt om 15.30 uur aangeboden aan

Europarlementariër Tilly Metz, voorzitter van de ANIT commissie en van de ‘Intergroup of the Welfare and Conservation of Animals’ van het Europees Parlement.

 

Geert Laugs, directeur CIWF Nederland: De boodschap van de Europese burgers is duidelijk: het moet afgelopen zijn met het eindeloze gesleep met dieren. Dieren naar een ver land vervoeren om ze daar vet te mesten of direct te slachten, is zinloos, onnodig en veroorzaakt enorm dierenleed. Europa moet nu kiezen voor beter dierenwelzijn, verre veetransporten verbieden en overstappen op het vervoer van vlees of genetisch materiaal.”

 

Verre veetransporten

Elk jaar worden miljoenen dieren over duizenden kilometers vervoerd om te worden geslacht of te worden gebruikt in de fok. Tijdens de transporten lijden de dieren ernstig door onder andere stress, uitputting, oververhitting en verwondingen. Zelfs tweewekenjonge kalveren en drachtige dieren worden op transport gesteld met grote dierenwelzijnsproblemen tot gevolg.

 

Volgens de huidige regels kunnen varkens 24 uur non-stop worden vervoerd en schapen en runderen 29 uur met slechts één uur rust. Vervolgens is een pauze van 24 uur verplicht, maar na deze pauze kan de cyclus worden herhaald, waardoor dieren vaak dagen of zelfs weken onderweg kunnen zijn. Eerder besloot toenmalige minister van LNV Schouten de langste veetransporten voor Nederlandse dieren op te schorten, omdat verplichte rustpauzes werden overgeslagen. In oktober vorig jaar is dit besluit teruggedraaid.1

 

De leden van het Europees Parlement moeten naar hun kiezers luisteren en bij hun stemming het 0-4-8 principe in overweging nemen: 0 uur transport voor kwetsbare dieren, 4 uur voor pluimvee en konijnen en 8 uur voor volwassen runderen, schapen en varkens als maximale transporttijd! Langere transporten, transport van dieren naar landen buiten de EU en transporten over zee moeten helemaal worden verboden", aldus Pierre Sultana, directeur van het European Policy Office van FOUR PAWS (Vier Voeters).

 

Als vertegenwoordigers van de Europese burgers, moeten de leden van het Europees Parlement hun verantwoordelijkheid nemen en rekening houden met de stem en de acties van hun massale achterban. Europeanen sturen vanuit alle hoeken van de EU een duidelijke boodschap naar het Parlement: we zullen in de gaten houden of er naar hun eisen wordt geluisterd," zegt Virginia López Calvo, Senior Campaigner bij WeMove Europe.

 

"Er werd veel gepraat over het vervoer van dieren naar landen buiten de EU. Maar ik heb gezien hoe Europese dieren in andere landen worden behandeld. Deze handel kan niet worden verbeterd. Het kan niet diervriendelijk zijn. Er moet voorgoed een einde aan komen," zegt Gabriel Paun, directeur van Animals International.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten