Translate

zondag 6 oktober 2024

Na een indrukwekkende carrière van 43 jaar neemt David van Gennip officieel afscheid als directeur van Stichting AAP Namens alle dierenvriend David bedankt!!

 


Na een indrukwekkende carrière van 43 jaar neemt David van Gennep vandaag officieel afscheid als directeur van Stichting AAP. Ter gelegenheid van dit bijzondere moment heeft David een Koninklijke onderscheiding ontvangen: hij is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.


Video


Vandaag blikt David nog een allerlaatste keer terug op zijn bijzondere jaren bij AAP, en heeft hij een mooie videoboodschap.

Hoe het begon


David: Het begon voor mij allemaal ergens in de 70-er jaren, toen ik hoorde over het werk van Stichting AAP in Amstelveen. Ouders van een vriend van mij hadden een dwergpapegaaitje, Poekie. En Poekie was begonnen zich kaal te plukken, de familie was ten einde raad want ze waren dol op het kleine vogeltje. Ze wilden alles doen om het diertje te helpen. Na een lange zoektocht kwamen ze bij Okko Reussien terecht- de oprichter van AAP – en die had slecht nieuws voor ze: dwergpapegaaien leven in grote groepen en hebben dat sociale verband nodig om zich gelukkig te voelen. Poekie was dus eigenlijk doodongelukkig en had soortgenoten nodig… korte tijd later werd Poekie naar Amstelveen gebracht, waar AAP destijds was gevestigd. Enkele jaren later zag ik kans om me aan te melden als vrijwilliger bij AAP, en zo begon een innige band die nu 43 jaar duurt.
David jong
David (links) tijdens zijn jonge jaren bij AAP.

Beginjaren AAP


In de beginjaren was AAP onbekend en onbemind, daar moest verandering in komen. Dus zocht ik contact met de TROS en kwam ik in 1993 terecht bij Gerard Baars, Remco van Leen en Martin Gaus. Martin Gaus werd een goede vriend en voor het programma Dierenmanieren gingen we met elkaar vaak op stap om dieren te bevrijden uit bizarre omstandigheden. De samenwerking met TROS Dierenmanieren heeft vele jaren geduurd en bleek de redding voor AAP: we groeiden van 900 naar 30.000 donateurs. Veel van de donateurs uit die tijd zijn nog steeds bij ons. In de afgelopen weken, waarin we afscheidsmomenten voor donateurs organiseerden, heb ik verschillende vertrouwde gezichten voorbij zien komen.
David met Martin Gaus
David (links) met Martin Gaus.
Politiek

Door die bredere steun kon AAP zich ook steeds beter doen gelden in de politiek en bij de ministeries. We stonden niet meer alleen, we waren met heel veel mensen die samen met ons wilden dat het leven van exotische zoogdieren in gevangenschap zou verbeteren. Samen met een aantal organisaties wisten we een einde te maken aan het gebruik van mensapen in biomedisch onderzoek. Nederland was het eerste land ter wereld die dit in een wet vastlegde, de chimpansees die tot dan toe in onderzoek gehouden werden mochten naar AAP in Almere.
Een van de eerste grote successen: we konden het gebruik van mensapen in biomedisch onderzoek laten stoppen!
Verbod op wilde dieren in circussen
Om een einde te maken aan het misbruik van exotische dieren in het circus, richtten we een aparte organisatie op, ‘Wilde dieren de tent uit’. Door voortdurend aan het publiek te tonen welke dieren we hadden opgevangen, sloeg het sentiment over deze vorm van entertainment snel om.

In 2015 besloten Mark Rutte en Diederik Samson dat er een einde moest komen aan dit misbruik en volgde er een wettelijk verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen in Nederland.


In 2015 kwam er een einde aan het gebruik van wilde dieren in Nederlandse circussen.

Europa

Maar niet alleen in Nederland was AAP succesvol, ook in België, Frankrijk, Italië, Litouwen en Spanje sloeg de AAP-boodschap aan. Door het lot van individuele dieren te tonen aan het publiek veranderde de houding van overheden. Hierdoor wisten we in vele Europese landen efficiënte wetgeving te bewerkstelligen.

De brede maatschappelijke steun die AAP al die jaren kreeg van het publiek hielp ons op twee manieren: we kregen donaties om ons werk te doen, want zonder financiële hulp van heel veel donateurs zou AAP niet kunnen bestaan. Maar het feit dat AAP gesteund wordt door 70.000 donateurs heeft ook geholpen om politici en beleidsmakers over de streep trekken.
Trots en dankbaar

Ik kijk terug met trots. De afgelopen weken mocht ik veel van onze donateurs de hand schudden en hen feliciteren met de successen die we gezamenlijk behaalden. Het was bijzonder om terug te horen van deze mensen hoe ze het contact met AAP ervaren hebben, welke dieren ze nog kenden en welke grote mijlpalen we samen bereikten. Heel veel van onze donateurs hadden geen gelegenheid om ons te bezoeken, maar stuurden me een kaartje. Ongelofelijk veel persoonlijke berichtjes die ik later nog eens beter zal lezen maar ik krijg rode koontjes als ik er even doorheen blader; ik blijk gewoon 70.000 goede vrienden te hebben en niet veel mensen kunnen dat zeggen!
David met kaartjes
Ruim 2.000 kaartjes met allerlei steunbetuigingen werden naar David gestuurd.
Naar de achtergrond

Voor mij is de tijd nu gekomen om te stoppen als Directeur-bestuurder. De positieflijst in Nederland was voor mij persoonlijk een laatste krachtsinspanning die we samen tot een goed einde hebben gebracht. Tijd om het stokje over te dragen en me meer naar de achtergrond te bewegen. Maar het werk van AAP is meer nodig dan ooit. Mijn collega’s die doorgaan en waar ik soms als meer dan 20 jaar heb samengewerkt zullen dit werk voortzetten, want we zijn nog niet klaar. Borging van wetten en regels in Europees verband is van uitermate groot belang, het werk in Duitsland moet ervoor zorgen dat mensen niet vlak over de grens dieren gaan kopen die niet op de positieflijst staan. Waar nodig en gewenst zal ik bijspringen, maar eerlijk gezegd heb ik er alle vertrouwen in dat dit team van geweldige mensen minstens zo veel voor dieren zal kunnen bereiken als dat we de afgelopen 33-34 jaar gedaan hebben onder mijn leiding. Voorwaarde is wel dat we op u kunnen blijven steunen zoals we dat vele jaren gedaan hebben!”

Dank u wel.

David van Gennep
David van Gennep

Geen opmerkingen:

Een reactie posten