Translate

maandag 11 april 2022

Oekraïners blijken echte dierenvrienden te zijn: Meld je aan als gastgezin of vrijwilliger ( alle informatie )

 

HOE GAAT HET MET HET 'MELDPUNT HULP VOOR DIEREN UIT OEKRAÏNE'?

Gastgezinnen gezocht voor vluchtelingen met dieren!



Oekraïners blijken echte dierenliefhebbers: nog nooit hebben we in Nederland zo’n grote stroom vluchtelingen zien binnenkomen mét hun huisdier(en). “Ik heb drie honden en twee katten”, vertelt Sylvia, vrijwilliger van het meldpunt Hulp voor dieren uit Oekraïne, “als ik moest vluchten, zou ik ze allemaal meenemen. Je kunt je toch niet voorstellen dat de wereld om je heen ontploft en dat je je dieren dan moet achterlaten… ” Wie huisdieren heeft, denkt ongetwijfeld precies hetzelfde.




Door: Marlijn de Jager-GerhardtOnline redacteur

Hoe gaat het met het 'Meldpunt Hulp voor Dieren uit Oekraïne'?

Samen met een grote groep dierenorganisaties zette de Dierenbescherming dan ook binnen no time het meldpunt Hulp voor dieren uit Oekraïne op, zodat vluchtelingen met dieren direct geholpen kunnen worden als ze Nederland binnenkomen. Met geldige Europese dierenpaspoorten, medische hulp, de juiste vaccinaties, praktische zaken als mandjes en voer of eventueel tijdelijk onderdak. De hulpvragen stromen binnen. De afgelopen tijd hebben zich ook veel vrijwilligers aangemeld bij het meldpunt. “Ik heb geen kamer over in huis, maar wilde wel graag wat doen voor vluchtelingen én dieren”, legt vrijwilliger Marieke uit.

Marieke - Vrijwilliger meldpunt Hulp voor Dieren uit Oekraïne
“Ik vind het fijn om meer voor dieren te kunnen doen. Ik zou mijn kat natuurlijk ook meenemen. Ik las in de NRC over een vrouw die haar kat niet kon meenemen, dat vond ik echt dramatisch.” -Marieke, vrijwilliger meldpunt Hulp voor Dieren uit Oekraïne.

Hulpvragen
Dennis, Annedien, Sylvia en Marieke zijn een aantal vrijwilligers die zich vandaag inzetten voor het meldpunt. Dennis beantwoordt e-mails die binnenkomen met vragen van dierenartsen, gemeenten of gastgezinnen, Annedien roostert vrijwilligers van het meldpunt in voor de komende weken, Sylvia verwerkt inkomende informatie in een Exceldocument en Marieke belt met een dierenarts. Er komt van alles binnen. “Ik heb net een vraag beantwoord van een vrouw die een vluchteling met twee katten in huis heeft genomen. Die katten hebben nog geen geldige ‘papieren’. Ik heb ze doorverwezen naar de dichtstbijzijnde dierenarts die zich heeft verbonden aan ons meldpunt”, vertelt Dennis. Inmiddels hebben bijna 600 dierenartsen en –praktijken zich aangemeld om vluchtelingen te helpen. Zo hoeven vluchtelingen niet te betalen voor kostenposten als vaccinaties en paspoorten. Dierenartsen werken grotendeels tegen een (zeer) gereduceerd tarief en het meldpunt neemt de kosten op zich.

Vaccinatieplicht in Nederland

Het is wettelijk verplicht dat dieren die Nederland binnenkomen de juiste vaccinaties krijgen. Ook al zijn ze net in het thuisland gevaccineerd. In Nederland gelden strenge(re) eisen, waardoor dieren alsnog gevaccineerd moeten worden. Bijvoorbeeld omdat er in het land van herkomst nog rabiës heerst. Dat blijkt nog niet voor iedereen even duidelijk te zijn. “Ik had iemand aan de telefoon die een pup moest laten vaccineren in Nederland, maar die onlangs in Oekraïne gevaccineerd was. Ze was bang dat hij aan die extra vaccinaties dood zou gaan”, zegt Marieke. Het had wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk is de hond gevaccineerd. “Dat zijn vervelende situaties, je wilt niet nog meer stress veroorzaken.”

Gastgezinnen met plek voor mens en dier

Ook gemeenten bellen het meldpunt. Ze willen zich goed voorbereiden op de komst van vluchtelingen met huisdieren. Wat zijn de opties? Waar kunnen huisdieren terecht? We zien het liefst dat baasjes en dieren samen geplaatst kunnen worden bij gastgezinnen. Dat blijkt echter een uitdaging. Inmiddels hebben zich al meer dan 4000 gastgezinnen aangemeld, waarvan 700 gastgezinnen baas én dier(en) kunnen opvangen. Het is fantastisch dat zoveel mensen willen helpen en dat wordt enorm gewaardeerd, maar we hopen dat meer gastgezinnen zich willen aanmelden die baas én dier willen opvangen. We willen vluchtelingen en hun huisdieren na zo'n hectische en nare reis liever niet uit elkaar halen. Bij dezen roepen we dan ook op: heb jij in jouw huis een plek voor dier en mens?


MELD JE AAN ALS GASTGEZIN

Het meldpunt groeit
“Niet in alle opvanglocaties kunnen dieren (langere tijd) verblijven en dan heb je dagen moeten vluchten en ben je al zo ver met je dier gekomen, dan wil je toch echt je dier niet weg doen! Het raakt me, vrijheid is niet vanzelfsprekend”, verzucht Annedien. De telefoon gaat, ze pakt op “Meldpunt Hulp voor dieren uit Oekraïne, met Annedien, waarmee kan ik u helpen?” Ze krabbelt een paar woorden op papier, “ik bel u zo terug, ik ga dit voor u uitzoeken.” Omdat het meldpunt relatief nieuw is, kennen we nog niet alle antwoorden, maar iedere dag leren we meer en meer. Steeds meer partijen werken met ons samen en er ontstaan steeds meer acties. Inmiddels zitten er ook dagelijks vrijwilligers in de opvang in de Jaarbeurs in Utrecht. Zo kunnen vluchtelingen met huisdieren direct informatie krijgen en zo snel mogelijk naar de dierenarts voor vaccinaties en een geldig dierenpaspoort en helpen we met het invullen van de juiste papieren voor het vinden van een gastgezin. Het meldpunt ontwikkelt zich steeds verder en zo kunnen we steeds meer mensen en dieren helpen.

Wil je ook helpen bij het meldpunt Hulp voor dieren uit Oekraïne (momenteel zoeken we vooral Jaarbeursmedewerkers)?

MELD JE AAN ALS VRIJWILLIGER

"“Ik kan thuis geen mensen opvangen. Ja en toen dacht ik, ik heb nog wel een half dagje in de week over, ik ga helpen bij het meldpunt.” -Sylvia, vrijwilliger meldpunt Hulp voor Dieren uit Oekraïne.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten