Ondanks de toezegging van AH en Makro om niet langer Braziliaans ontbossingsrundvlees in te kopen, belandt er nog steeds dubieus rundvlees in hun schappen. Daarmee dragen de retailers bij aan vernietiging van het leefgebied van verschillende diersoorten in Brazilië. Dat blijkt uit ons nieuwste onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau AidEnvironment.
Tell the world
De productie van rundvlees is de belangrijkste aanjager van ontbossing in het Cerrado-gebied. Brazilië is de grootste exporteur van rundvlees en de vestigingsplaats van het allergrootste (rund)vleesbedrijf in de wereld: JBS- goed voor 45% van de handel van Braziliaans rundvlees naar Nederland. Dit vleesbedrijf wordt al jaren in verband gebracht met illegale praktijken. In 2022 moest JBS toegeven dat het bijna 9.000 runderen had gekocht van een criminele rundveehouder die wordt aangemerkt als één van de grootste ontbossers in Brazilië.
Opvallend is dat verschillende retailers eind 2021 verklaarden geen rundvlees uit Brazilië meer in te kopen, gezien het hoge risico op ontbossing. Ook omdat er sinds juni 2023 nieuwe Europese regelgeving geldt die bedrijven simpelweg verplicht om ontbossingsvlees uit te sluiten. Albert Heijn beloofde geen ‘beef jerky’ – een snack met gerookt vlees – geproduceerd door JBS en het Amerikaanse Jack Link meer aan te bieden. Uit het onderzoek blijkt dat de vleessnack nog volop verkrijgbaar is bij AH.
Uit het onderzoek kwam Makro als slechtst presterende bedrijf uit de bus. Het verkoopt talrijke rundvleesproducten afkomstig uit Braziliaanse slachthuizen waaraan directe en indirecte leveranciers leveren die te linken zijn aan ontbossing.
Dit terwijl Makro’s moederbedrijf Metro AG (Duitsland) in haar vleesinkoopbeleid stelt dat het bedrijf inzake rundvlees stappen neemt om te werken aan nul ontbossing.
Rundvlees bij Lidl
Lidl verklaarde eerder geen rundvlees van Zuid-Amerikaanse producenten meer te verkopen per begin 2022. In de zomer van 2023 werd door de onderzoekers toch rundvlees (‘Filete de Ternera’) aangetroffen afkomstig uit Uruguay. Lidl heeft ons in een reactie laten weten dat dit genuanceerd ligt en dat de supermarktketen vanaf dit jaar alleen nog maar rundvlees uit Europa heeft, zowel in het vaste assortiment als in het actie-assortiment. Vanaf 2022 verkochten zij al geen rundvlees uit Zuid-Amerika meer in het vaste assortiment; het actie-assortiment vormde daar toen nog een uitzondering op.
We roepen supermarkten en groothandels op om te stoppen met de verkoop van fout rundvlees en in te zetten op een transitie naar een meer plantaardig assortiment. Het rundvlees dat wel in de schappen blijft, moet minimaal voldoen aan het Beter Leven Keurmerk.
Wil je zelf iets doen? Stuur een bericht naar Albert Heijn of Makro. Je kunt ook kijken naar je eigen consumptiepatroon. Door zo veel mogelijk plantaardig te eten help je dieren in de veehouderij én in het wild. Met ons persoonlijke actieplan 'Diervriendelijk boodschappen doen' helpen we je om je boodschappenmand zo diervriendelijk mogelijk te maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten