Translate

woensdag 10 december 2014

Kat loopt 10 maanden lang met metalen pin in zijn poot .Moet ik mij schamen om mens te zijn of is dit een vergissing?


 De fixateur was verwijderd maar de metalen pin niet? Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Dat de dierenarts de ene wel heeft verwijderd en door gebrek aan geld van het baasje moest de pin blijven zitten? Moet ik mij schamen om mens te zijn of heb ik het niet goed begrepen?       

Een kat die al tien maanden met een metalen pin in zijn poot liep, is door een inspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming en agent van de dierenpolitie overgebracht naar de dierenarts voor behandeling. De eigenaar van het dier had de pin vanwege geldproblemen nooit laten verwijderen.

Begin dit jaar had de rood-witte kater bij een aanrijding een breuk in z'n achterpoot opgelopen. Om de breuk te helen, had de dierenarts een pin in zijn poot gezet, compleet met een externe fixateur; een raamwerk om de botten in de juiste stand te houden. De pin had na zes weken verwijderd moeten worden, maar vanwege een betalingsachterstand had de eigenaar dit nooit laten doen. Toen de inspecteur en agent na een melding bij het adres in de gemeente 't Harde gingen kijken, bleek dat de kat nog steeds met de pin liep. De fixateur was verwijderd, maar de twee bevestigingspinnen staken nog uit de poot.


Pijn bij lopen en zitten

De eigenaar legde uit geen geld te hebben en het, ondanks verschillende pogingen, ook niet te kunnen lenen. De kat ondervond echter veel hinder van de pin bij het lopen en zitten, en dus was het noodzakelijk dat er iets aan werd gedaan. Nadat de inspecteur de situatie had uitgelegd aan RVO.nl*, gaf deze opdracht om de kat onder bestuursdwang naar een dierenarts te brengen zodat de pin kon worden verwijderd. De kosten zullen later met de eigenaar worden verrekend.


Goed genezen

Aan de hand van een aantal röntgenfoto’s kon de dierenarts vaststellen dat de breuk goed genezen was. Daarna kon de pin operatief kon verwijderd. De kat is nog een paar dagen ter observatie bij de dierenarts gebleven en is, toen ‘ie weer voldoende was aangesterkt, herenigd met zijn dankbare eigenaar.

*De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) is onderdeel van het ministerie van Economische Zaken en ziet onder andere toe op de naleving van de Wet Dieren. Bij constatering van overtredingen kan deze dienst onder bestuursdwang maatregelen opleggen om de situatie van de dieren te verbeteren en/of de dieren in bewaring laten nemen. Het Openbaar Ministerie bepaalt bij wetsovertreding de uiteindelijk strafmaat.



2 opmerkingen:

  1. Nou hier zakt mijn broek van af. Dat kan je toch niet maken als eigenaar zijnde. Je wilt het beste voor je dier, dus je laat je kat behandelen, maar bij gebrek aan geld maak je de behandeling niet af . Volgens mij is er altijd wel een regeling te treffen met je dierenarts, of zijn er vrienden of familie bereid bij te springen. Vreemd verhaal dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ja zeg! Het is toch ook wel een walgelijke wereld.
    1, als de eigenaar geen geld had om het dier te helpen dan was een spuitje humaner geweest.
    2. wat ben je dan als dierenarts een kneus als je een poes zo door laat lopen. Ze vullen gignatisch hun zakken je hoeft er maar binnen te stappen en je bent al een hakve meier achter de wagen. Hij had dit hoe dan ook behoren te verwijderen. En desnoods daarna de kosten van mij part met een deurwaarder moeten zien te verhalen (als hij dat persé had gewild).
    bah wat word ik hier toch misselijk van. Neem geen dieren als je er niet voor kunt zorgen cq. betalen!!! Als mijn dier iets heeft en ik zou er geen geld voor hebben dan verkocht ik wat ik maar zou hebben om het toch te kunnen betalen.
    Bah!

    BeantwoordenVerwijderen