Translate

dinsdag 3 mei 2022

Nederland is de grootste importeur van jonge en kwetsbare kalfjes: Van Ierland naar Nederland zijn de dieren 50 uur onderweg met maar één melkpauze

 

Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik hier


Ierland heeft een grote zuivelindustrie. Om melkkoeien continu melk te laten geven, worden ze ieder jaar zwanger gemaakt. Daardoor worden er jaarlijks honderdduizenden kalfjes geboren.

De meeste kalfjes worden zelf geen melkkoe en zijn een ongewenst bijproduct. Elk voorjaar worden deze piepjonge dieren met duizenden opgehaald bij Ierse melkveebedrijven om te worden verscheept naar mesterijen in Europa. Om uiteindelijk te eindigen als kalfsvlees.
Jonge kalveren uit Ierland, opgehaald van hun geboortebedrijf, wachtend op transport naar het vaste land van Europa. De dieren zijn enkele weken oud.
Nederland is de grootste importeur van deze jonge en kwetsbare dieren. Ons land heeft een enorme kalfsvleesindustrie. We houden kalveren tijdens hun korte leven in donkere stallen op harde roostervloeren, tot ze worden geslacht en verwerkt tot kalfsvlees. Dit kalfsvlees wordt vaak weer geëxporteerd.
Kalveren in de Nederlandse kalverhouderij. Een miserabel leven op harde roostervloeren zonder stro.
Uit onze inspecties van de afgelopen jaren blijkt dat op deze route vanuit Ierland de EU-regels over rusttijden en voer stelselmatig worden overtreden. Gevolg: veel zieke en verzwakte kalfjes. Het is niet voor niets dat het antibioticagebruik in de kalverhouderij nog steeds hoog is.

De misstanden worden al jaren getolereerd door de autoriteiten en de industrie. Maar wij geven niet op. We blijven de wantoestanden aan de kaak stellen tot ons doel is bereikt: een einde aan het gesleep met jonge dieren. Kalfjes moeten veel langer op hun geboorteboerderij blijven en onder betere omstandigheden worden grootgebracht.

Maart 2022: inspectie van kalverexport uit Ierland


Samen met EU-parlementariër Anja Hazekamp en Ethical Farming Ireland deden we afgelopen maart weer onderzoek naar kalvertransporten in Ierland.

We volgden de weg die de jonge kalfjes afleggen naar de haven van Rosslare in het zuiden van Ierland. Ze gaan eerst van de boerderij waar ze enkele weken daarvoor zijn geboren naar een veemarkt. Dan per vrachtwagen naar de haven van Rosslare. Daar wacht hen nog een overtocht van 18 uur naar Cherbourg, Frankrijk.
 
Twee weken oude kalfjes worden geveild op een veemarkt, verkocht aan exporteurs.
Europarlementariër Anja Hazekamp (Partij voor de Dieren) en Lesley Moffat in de haven van Rosslare, waar vanuit kalveren worden verscheept naar het Europese vasteland
Uit ons onderzoek blijkt helaas wéér dat de voedertijden ernstig worden geschonden. De jonge kalfjes waren in totaal 50 uur onderweg. In die tijd kregen ze slechts éénmaal melk te drinken. Dat is funest voor jonge dieren die volledig afhankelijk zijn van melk, en een immuunsysteem hebben dat nog niet ontwikkeld is. Naast dat het volstrekt illegaal is, vinden we het ook getuigen van een compleet gebrek aan respect voor deze kwetsbare dieren.
 
We hebben onze bevindingen gedeeld met autoriteiten en industrie. De resultaten:
 De Europese Commissie heeft ons rapport ontvangen.

 Anja Hazekamp heeft de misstanden aangekaart in Brussel.

 Journalisten publiceerden over onze inspectie. Zie dit stuk in The Irish Independent.

 De twee grootste Nederlandse kalfsvleesbedrijven bezochten ons kantoor naar aanleiding van ons onderzoek.

 De veerdienst die de route faciliteert is geconfronteerd met de misstanden; het bedrijf zegt zich bewust te zijn van hun betrokkenheid bij de illegale activiteiten en belooft beterschap.

 Minister Staghouwer noemt ons onderzoek in een brief aan de Tweede Kamer; hij wil een einde aan lang transport van jonge dieren.
"Ik maak mij net als mijn voorganger grote zorgen over het transport van deze jonge kalveren. De inzet om lange transporten van kalveren en andere ongespeende dieren in EU-verband te verbieden, zet ik voort. Recente berichtgeving over importen uit Ierland, waarbij kalveren tot 50 uur onderweg zijn met slechts één keer voeding, bevestigen voor mij dat deze transporten niet zouden moeten plaatsvinden."

Ons onderzoek in 2019

 
Misschien weet u het nog: drie jaar geleden waren we ook al bezig met het onderzoeken en blootleggen van misstanden op deze route, samen met de Franse organisatie L214. Toen onderzochten we wat er met de Ierse kalveren gebeurt zodra ze in Frankrijk aankomen en naar Nederland worden vervoerd.
 
We constateerden ernstige dierenmishandeling bij een controlepost in Frankrijk, waar de Ierse kalveren na hun eerste lange reis eindelijk rust en melk zouden moeten krijgen. In plaats van de dorstige kalveren bij aankomst voldoende tijd te geven om melk te drinken, begonnen ongeduldige werknemers de dieren na enkele minuten te slaan en te schoppen om ze te laten stoppen met drinken.
 
Deze zaak werd voor de rechter gebracht en het vonnis is onlangs bekendgemaakt: de werknemer is veroordeeld tot 8 maanden gevangenisstraf en mag de komende 5 jaar niet werken in een diergerelateerd beroep en mag de komende 3 jaar geen dieren houden.
 
> lees het vonnis (Frans)
> lees meer over dit onderzoek

Wij geven niet op

Wij zullen niet opgeven totdat het verschepen van jonge dieren die nog wankel op hun pootjes staan stopt. De kalveren verdienen het!

Dankzij jullie hulp kunnen wij ons werk voor de dieren voortzetten. Heel veel dank voor jullie trouwe steun.
Lesley Moffat
directeur Eyes on Animals
Steun ons werk >

Geen opmerkingen:

Een reactie posten