Translate

dinsdag 19 mei 2015

Hond krijgt medaille omdat hij gewond baasje warm hield en wolven verjoeg ( video )



Een hond die het leven van een tiener redde na een auto-ongeval? Daar mag een flinke beloning tegenover staan. Sako werd daarom opgenomen in de spreekwoordelijke 'Hall of Fame' voor dieren. Elk jaar worden in Canada enkele viervoeters in de bloemetjes gezet die een heldendaad verricht hebben.
 


In juni 2014 was het de beurt aan de vierjarige King Shepherd om uit te blinken. Phillips-Garcia (16) was samen met zijn tante, een neef en een vriend gaan vissen. Op de terugweg liep het echter mis: de auto ging van de baan en gleed meer dan honderd meter steil naar beneden. De tiener en de hond waren de enigen die de zware crash overleefden, ook al werden ze uit het voertuig geslingerd. Phillips-Garcia verloor het bewustzijn en kon amper bewegen toen hij weer wakker werd.

Gebroken sleutel- en dijbeen
"Ik voelde met mijn hand aan mijn hoofd en ik zag enkel nog bloed", herinnert de jongen zich. Er stak ook een bot uit zijn been. Dokters zouden later een gebroken sleutel- en dijbeen bij hem vaststellen.

Sako week geen centimeter van zijn zijde en hield hem 's nachts warm. "Bij een gewonde persoon die misschien in shock verkeert, is de lichaamstemperatuur cruciaal om te overleven", aldus agent Kris Clark.

Daar stopt het heldenverhaal echter niet. Sako hielp de jongen ook naar een beek sleuren en wist zelfs enkele wolven te verjagen. "We gingen net in slaap vallen toen ik dat gehuil hoorde", aldus Phillips-Garcia. "Sako stond meteen recht en ging in de aanval. Ik hoorde hen vechten in de bosjes."

"Leven van mijn zoon gered"
De trouwe viervoeter bleef bij Phillips-Garcia tot ze veertig uur later gevonden werden door een reddingsteam. "Hij heeft het leven van mijn zoon gered", beseft moeder Fawn Adolph.

Voor zoveel moed en zelfopoffering ontving Sako vorige maandag een medaille. Ook drie andere honden -Nettle, Bella en Badger- vielen in de prijzen. In de voorbije 47 jaar hebben 140 honden, 27 katten en één paard het tot de prestigieuze Hall of Fame geschopt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten