Translate

maandag 17 oktober 2016

Hoe een olifanten project een ommekeer bracht in een arme Afrikaanse gemeenschap ( video )



Bron:www.ifaw.org

Toen ik in 2011 op bezoek was in Malawi, een straatarm land in zuidelijk Afrika, speelde er één belangrijke vraag door mijn hoofd. Hoe kon ik lokale gemeenschappen ervan overtuigen dat het in hun eigen belang was om olifanten en andere wilde dieren te beschermen die in en rond het prachtige natuurgebied Liwonde National Park leven?

 
Op mijn vlucht van de hoofdstad naar Liwonde werd ik getroffen door de grootschalige ontbossing die ik beneden mij zag. Het was heel duidelijk te zien waar het nationaal park begon. Het was een groen eiland in een uitgestrekt kaalgekapt landschap.
 
Ik wist dat de gemeenschappen in de nabijheid van het park nauwelijks redenen waren gegeven om het park, en de wilde dieren daarin, te beschouwen als een waardevol bezit. Ik weet dat in andere delen van zuidelijk Afrika gemeenschappen de kruimels aangeboden krijgen van de trofeejacht, maar hier wilde ik een zinvolle manier zoeken om de gemeenschappen rondom Liwonde National Park te laten profiteren van die natuur.

 
Bij het IFAW geloven we in de intrinsieke waarde van dieren en dat betekent dat we geen oplossing zien in het doden van olifanten om ze te beschermen - iets wat in veel andere landen in de regio wel gebeurt.
Net als in veel andere gemeenschappen rondom het park, waren er in het dorp Chikolongo veel doden en gewonden gevallen door conflicten tussen mensen en dieren. Daarom was het belangrijk dat we een manier vonden om de situatie voor mensen en dieren veilig te maken. Ik vertelde de dorpshoofden dat het IFAW de mensen in het dorp zou beschermen, en tegelijkertijd de veiligheid voor de olifanten in het park wilde vergroten.
 
Het IFAW hielp het park te beveiligen met en speciaal hekbewakingssysteem, dat ervoor moest zorgen dat het hek rondom het park goed zou blijven functioneren. In samenwerking met de Chikolongo-gemeenschap zorgde het IFAW ervoor dat de mensen toegang kregen tot een waterbron buiten het park. Daarbij werd er ook een programma opgezet dat een alternatieve inkomstenbron bood (een commerciële, coöperatieve visfarm). Hierdoor zouden ze niet langer afhankelijk zijn van visserij en stroperij binnen de grenzen van het park. In samenwerking met onze lokale partner HELP Malawi hebben we een lesprogramma ontwikkeld voor omliggende scholen, met aandacht voor broodwinningsmogelijkheden in de regio én dierenwelzijn.
 
Toen we tijdens een recente reis naar Malawi het dorp bezochten, zagen we de olifanten in deze video rustig bij de rivier water drinken en samenzijn.
De veranderingen in het dorp waren spectaculair.
Er waren geen mensen meer gedood of verwond door olifanten, en er waren geen olifanten gedood door stropers.
Dat we erin geslaagd zijn een oplossing te vinden voor de dieren en de mensen hier, dat is onbeschrijflijk mooi.
We hopen de lessen die we hebben geleerd van ons succes in Liwonde ook te kunnen toepassen bij ons nieuwe project in Kasungu.
 
Binnenkort zal ik hier meer foto's en video's van ons bezoek plaatsen, maar ik wil één ding vast benadrukken. Ik heb jouw hulp nodig bij het bouwen van een wereldwijd netwerk van mensen die bereid zijn projecten te steunen om de veiligheid van dieren, en de mensen die ze beschermen, te waarborgen.
--AD
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten