donderdag 20 oktober 2016

Hoera! Supermarkten Jumbo en Albert Heijn zetten flinke stappen om bijensterfte tegen te gaan ( petitie )



Hoera! Supermarktketen Jumbo gaat flinke stappen zetten om de bijensterfte tegen te gaan. Greenpeace maakte stevige afspraken met de prijsvechter. Jumbo gaat het gebruik van bestrijdingsmiddelen op aardappels, groenten en fruit van Nederlandse akkers en boomgaarden aanzienlijk beperken. Intussen maakte Albert Heijn vergelijkbare afspraken met Natuur & Milieu. Ook namens de bij: bedankt!

Roep ook Lidl op in actie te komen:

Wat heeft Greenpeace met Jumbo afgesproken?

Om wilde bijen, hommels en vlinders te beschermen, gaat Jumbo voor 2020:
• Nederlandse groenten en fruit aanbieden volgens de criteria van Milieukeur waarbij Jumbo het belangrijk vindt dat aardappelen groente en fruit bij voorkeur uit Nederland komen. Milieukeur betekent een drastische vermindering van het gebruik van bestrijdingsmiddelen op akkers en boomgaarden.
• 2 of zelfs 3 (!) keer zoveel biologische producten verkopen.
• boeren voor duurzame productie eerlijk belonen.
• minimaal de helft van de verkochte bloemen en planten uit Nederland voldoet aan stevige duurzaamheidseisen.
En wat betreft de ondersteuning van de biologische productie zetten ze er meteen vaart achter: nog dit jaar gaat Jumbo van minimaal 4 producten uitsluitend de biologische variant aanbieden. Hallo Jumbo!



Is dit ook goed nieuws voor de boeren?

Zowel Jumbo als Greenpeace vindt het belangrijk dat boeren de mogelijkheid hebben om in duurzaamheid te investeren. Door afspraken te maken voor de lange termijn en een eerlijke prijs voor hun product, wordt het voor boeren een stuk aantrekkelijker hun producten te verduurzamen. Dit was voor ons een belangrijk punt: een betere beloning van duurzamere productie staat centraal in ons wensenpakket aan alle supermarkten.

Wat doen Albert Heijn en Lidl?

Ook Albert Heijn zet stappen in de goede richting. Zij spraken vergelijkbare doelen af met Stichting Natuur en Milieu. Dat betekent dat meer dan de helft van alle Nederlandse supermarktschappen gevuld worden met groenten en fruit die beter zijn voor de bij. “Greenpeace verwelkomt de belangrijke stappen van Jumbo en Albert Heijn. De twee marktleiders in de Nederlandse supermarkten laten zien dat ze het lot van de bijen en andere bestuivers serieus nemen,” zegt Sylvia Borren, directeur Greenpeace Nederland. “De rest van de supermarkten kan echt niet achterblijven. We roepen ook Lidl op om met ons in gesprek te gaan en ambitieuze plannen te maken. Waar wachten ze op?”

Bijen vriendelijk

In april begon Greenpeace met de campagne ‘Red de bijen’, waarin Nederlandse supermarkten worden aangespoord te zorgen voor het terugdringen van bestrijdingsmiddelengebruik in de productie van groenten en fruit en zich in te spannen voor meer ecologische boeren. Al zo’n 90.000 mensen tekenden de oproep aan Albert Heijn, Jumbo en Lidl. Het bracht ons om de tafel met Jumbo en Albert Heijn en leidde tot constructieve afspraken met Jumbo. Ed van de Weerd, commercieel directeur Jumbo, is trots op de gezamenlijke aanpak: “Als familiebedrijf willen we stappen blijven zetten om steeds meer duurzamere producten in de schappen te leggen. Nu is het moment om ook met onze groente- en fruitproducten aan de slag te gaan en bijvriendelijke maatregelen toe te passen. Bijen zijn als bestuivers van voedselgewassen immers cruciaal in onze voedselvoorziening. We hebben gezamenlijk een strategie uitgestippeld om gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. De overstap naar Milieukeur sluit hier naadloos bij aan.”

Waar blijft Lidl?


Lidl is de grote afwezige in dit succesverhaal. Ze dralen en geven nauwelijks thuis. Waarom luisteren ze niet naar jou en de duizenden andere bijenliefhebbers? Naast alle oproepen aan de supermarkten, deelden veel mensen hun wens voor meer biologische producten massaal op social media en zoemden bijenbrigades door de supermarkten. Maar als we de bijen blijvend willen beschermen, moeten de andere supermarkten ook kiezen voor landbouw zonder schadelijke bestrijdingsmiddelen. Daar is een lange adem voor nodig. Wil je ons helpen dat mogelijk te maken? Dan gaan we verder met Lidl!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen