Translate

vrijdag 30 september 2016

Wereldwijd 60 miljard kippen opgesloten in vieze kleine kooien ( Petitie )


PETITIE: www.worldanimalprotection.nl en ook onderaan dit artikel

60 miljard kuikens op een klein stukje aarde     

Waar in het ene land vooruitgang is, dreigt het in het andere land het nóg slechter te worden voor vleeskuikens. In Azië en het Midden-Oosten worden steeds meer kuikens opgesloten in kooien.



Jaarlijks worden wereldwijd zestig miljard (= 60.000.000.000) vleeskuikens gefokt voor menselijke consumptie. Twee derde van hen zit in de industriële veehouderij en wordt, geen tijd om tot kip uit te groeien, na zes weken gedood en opgegeten. De dieren lijden een kort en – letterlijk – bescheten leven. Het vleeskuiken is bij consumenten het populairste landdier en tegelijk het onbekendste. Het leeft en lijdt in het verborgene, in grote aantallen opeengepakt, veelal in schuren zonder daglicht, vaak met zijn pootjes in de poep. Het vleeskuiken bestaat weliswaar even, maar heeft amper een leven.
Het vleeskuiken staat ver af van zijn natuurlijke voorouders. Hij is in een paar decennia vormgegeven door wetenschappers en fokkers die zoveel mogelijk vlees in zo weinig mogelijk tijd als belangrijkste doelstelling hadden. Het welzijn van de dieren was daarbij volstrekt ondergeschikt. En zo is een industrieel wezen tot stand gekomen: vatbaar voor ziekten, met slechte motoriek en met een skelet, hart en longen die de groei amper bij kunnen houden. Soms dus letterlijk een plofkip.

Iets beter

Dankzij jarenlange campagnes van Wakker Dier en het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming liggen er in de schappen van Nederlandse supermarkten langzamerhand vleeskuikens die een iets beter bestaan hebben gehad: ze mochten iets langer doen over hun groei, ze krijgen wat meer ruimte, afleidingsmateriaal, soms een uitloop, natuurlijk daglicht. Ze kunnen graantjes en strootjes pikken. Het zijn kleine stappen, maar het is wel degelijk een trendbreuk met het verleden, vooruitgang. Het is erg belangrijk dat deze ontwikkeling door consumenten wordt ondersteund en dat zij dus afzien van zogeheten ‘gangbaar’ kippenvlees. Sinds kort is Wakker Dier bovendien campagne aan het voeren om ook fastfoodketens over te laten schakelen op diervriendelijker kippenvlees.
Maar waar in het ene land vooruitgang is, dreigt in het andere land het nóg slechter te worden. In Azië en het Midden-Oosten worden steeds meer vleeskuikens opgesloten in kooien. Zodat er nog meer dieren per vierkante meter opgepropt kunnen worden.

Fastfood ketens

World Animal Protection zet zich in om internationaal het leven van de vleeskuikens te verbeteren. Een eerste stap is te voorkomen dat de trend van het opsluiten van vleeskuikens in kooien niet doorzet. We vragen daarom internationale fastfoodketens zoals Burger King, Domino’s, KFC, Pizza Hut, Starbuck’s en Subway om allereerst te beloven in elk geval géén kippenvlees te verkopen afkomstig van gekooide vleeskuikens. Vervolgens willen we uiteraard dat ze ook stappen gaan zetten om het welzijn van de vleeskuikens te verbeteren.

Wat kun jij doen?

1. Doe mee met onze internationale actie en vraag fastfoodbedrijven te beloven geen kippenvlees te verkopen van gekooide dieren.
2. Steun de campagne van Wakker Dier.
3. Als je kippenvlees eet, let erop dat het geen plofkip is. Koop bijvoorbeeld biologisch vlees of vlees met het Beter Leven keurmerk.

Deel het met de rest van de wereld:




Pinterest

1 opmerking: