dinsdag 2 februari 2016

McDonalds en Unilever doen het goed met dierenwelzijn in de vee-industrie maar de grootste voedingsproducenten niet


Grootste voedingsproducenten moeten meer doen aan dierenwelzijn....
      

De onlangs verschenen vierde editie van de Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW) laat zien dat bedrijven, waaronder Burger King, Domino's Pizza Group (VK) en Starbucks, weinig tot geen aandacht besteden aan het welzijn van dieren in hun bedrijfsmodellen.

Foto: www.ciwf.nl
 
Het BBFAW rapport, dat wij in samenwerking met Compassion in World Farming ( CIWF ) en beleggingsfonds Coller Capital opstellen, is nu voor het vierde jaar op rij uitgebracht. In deze editie zijn negentig multinationale voedingsproducenten beoordeeld. Het is de enige wereldwijde meting van dierenwelzijn op basis van openbaar bewerkstelligen van dierenwelzijn door deze bedrijven, waaronder producenten, groothandels, supermarkten, restaurants en bars.
Ondanks de algehele vooruitgang die is geboekt sinds de eerste versie van het rapport in 2012, blijft 40% van de bedrijven zorgwekkend genoeg weinig tot geen aandacht besteden aan dierenwelzijn. Behalve Burger King, Domino's Pizza Group (VK) en Starbucks, bevat deze lijst ook wereldnamen als Mars Inc. en Müller.

Directeur Pascal de Smit van World Animal Protection Nederland zegt: "Het welzijn van dieren in de veehouderij wordt steeds belangrijker gevonden door de consument. Wij rekenen er dus op dat grote voedingsbedrijven ook de urgentie ervan inzien en hiermee naar hun consumenten luisteren."
"Per jaar worden er binnen de veehouderij maar liefst 70 miljard dieren gefokt. Het is binnen deze wereldwijde industrie zelf mogelijk om het welzijn van al deze dieren daadwerkelijk te verbeteren.”

Een voorbeeldrol


Er is ook goed nieuws, blijkt uit het rapport. Ondanks de slechte prestaties van veel bedrijven, komt dierenwelzijn wel degelijk hoger op de zakelijke agenda te staan. Dat blijkt uit de toename van de totale scores. Negentien van de negentig bedrijven verbeterden hun positie met ten minste één plek op de ranglijst. Op deze lijst staat overigens ook BRF (één van de grootste voedingsbedrijven ter wereld), waarmee we samenwerken om dierenwelzijnsrichtlijnen en hun toepassing binnen de veehouderij te verbeteren.
De bedrijven die het goed doen zijn Marks & Spencer (VK), Coop Group (Zwitserland), Waitrose (VK) en Noble Foods (VK), op de voet gevolgd door de bedrijven die tevens het voortouw nemen bij het toepassen van en rapporteren over het welzijn van dieren in de veehouderij, zoals McDonald’s (VS) en onze samenwerkingspartner Unilever (NL/VK).

De invloed van investeerders

Het rapport wijst ook op de groeiende invloed van wereldwijde investeerders op het welzijn van dieren in de veehouderij. Zo wordt in het bijzonder gewezen op ’s werelds eerste samenwerking met deze partijen (opgezet door de BBFAW) om het welzijn van dieren in de veehouderij te verbeteren. Op dit moment zijn er achttien investeerders aangesloten die bij elkaar meer dan een triljoen euro tot hun beschikking hebben.
Rory Sullivan, deskundig adviseur bij BBFAW, zegt hierover: "Voor het eerst zien we dat wereldwijde investeerders actief bijdragen en samenwerken met bedrijven om dierenwelzijn daadwerkelijk toe te passen en erover te rapporteren.”

Lees verder

Jonty Whittleton, ons Hoofd van de campagnes over humane en duurzame landbouw, heeft een blog geschreven met zijn opvattingen

2 opmerkingen: