Translate

zaterdag 12 maart 2016

Ik stel u graag voor aan een prachtige nieuwe innovatie namelijk het 'Wroetvarken'



Zelfreflectie : Het nieuw fenomeen 'wroetvarken' heeft mij al weken in de greep. Zoals u hier kunt lezen hebben de dieren een prima leven. Waarom doe ik dan zo moeilijk? Ongeveer 20 jaar geleden knokten wij van Compassion in World Farming  www.ciwf.nl  ( CIWF ) voor een eerlijk stukje vlees. Wij gingen de straat op en verzamelden handtekeningen. Weg met de bio-industrie leve het scharrelvarken. Opeens waren er scharrelslagers. Maar wij waren niet tevreden. Toch maar geen scharrelvlees maar biologisch vlees. Afkomstig van dieren die nog meer ruimte hadden. De scharrelslager verdween die hadden wij, dierenbeschermers, de nek om gedraaid.
Nog steeds niet tevreden werden velen van ons vegetariërs  en sommigen zelfs veganist. Ook vis kwam in het verdommenis hoekje. De vissen leden pijn en dat wilden wij niet.

Nu dan de zelfreflectie : Bij ons om de hoek werkt sinds kort slager Ruiter. Hij verkoopt vlees van wroetvarkens. Deze dieren komen niet buiten maar kunnen heerlijk wroeten in een dikke laag strooisel en zelfs spelen. ( Sommigen van ons kennen nog het geval Annie Schreijer ) In een gesprek met mij op Radio Oost beweerde ze hoog en bij laag dat haar varkens ( bio-industrie ) allemaal konden spelen met een blauwe bal. Dat woord blauwe bal  is mij altijd bijgebleven. Annie van het CDA en boerin nodigde ons van de CIWF  uit om bij haar op de boerderij een kijkje te komen nemen naar die blauwe bal. Ik heb het uiteindelijk opgegeven want na meerder malen bellen voor een afspraak gaf ze niet thuis.

Wat stond mij nu te doen? Vlees kopen bij slager Ruiter van de wroetvarken met een ster of toch maar niet? Na veel beraad bij mijzelf heb ik besloten om slager Ruiter van de wroetvarkens te omarmen. Ik ben nu flexitariër geworden. Ik ben klant van deze slager, ik eet vis en vegetarisch. Een veganist zal ik nooit worden ik ben stapel gek op kaas en eieren. Velen van mijn lezers zullen deze stap niet begrijpen en afkeuren. Jammer dan, laat mij maar genieten van het vlees van een varken die heerlijk kan wroeten. De discussie kan nu beginnen, graag zelfs, ik verheug me op uw reacties. Groetjes, Erna



Roy en Christel Ruiter met hun schattige mannetjes

Het woord is nu aan Slager Ruiter:

Het Wroetvarken

Van uw slager mag u altijd iets meer verwachten. Daarom hebben wij varkensvlees op de kaart staan van het Piétrain-varken, bekend om zijn uitstekende vleeseigenschappen. Het Piétrain-varken zet meer vlees aan dan andere varkenssoorten en heeft een laag vetgehalte. Het vlees heeft ook een fijnere structuur.

Lekker wroeten en spelen

Het Wroetvarken heeft als eerste varkensketen met de wroetstal een Beter Leven Ster ontvangen van de Dierenbescherming.
Maar de Wroetstal gaat verder dan 1 ster !
De varkens hebben meer bewegingsvrijheid en de dikke laag met strooisel zorgt voor een comfortabel ligbed waar de varkens op kunnen rusten en lekker kunnen wroeten.
Onze varkens leven in groepen van 20 tot 30 dieren, op dichte vloeren met strooisel. In vergelijking met andere stalsystemen hebben onze varkens 3x meer ruimte om te leven! De varkens kunnen onbeperkt de hele dag door hun voer opnemen en daarnaast beschikken zij natuurlijk over vers water.

De leefomstandigheden van de wroetstal helpen mee aan gezonde varkens, ze worden niet gecastreerd en medicijnen worden alleen toegediend bij zieke dieren, op voorschrift van de veearts. Wij streven ernaar om de staarten niet meer te couperen. De varkens kunnen naar hartenlust wroeten en hebben voldoende afleiding, zodat dit niet meer nodig is.

Dat wij goed voer gebruiken voor onze varkens, proeft u terug in het vlees.

Er wordt zoveel mogelijk voer benut uit de regio. Door het gebruik van granen geteeld in de eigen regio wordt de kringloop bevorderd. Het streven is om de mest op eigen bedrijf en in de buurt bij akkerbouwers uit te rijden. Door het mengen van de mest met strooisel ontstaat er een vaste mest wat beter is voor het milieu en welke positieve invloed heeft op het bodemleven.

Als slager willen we u graag het beste bieden. Dat doen we met passie, enthousiasme en plezier. Maar ook met oog voor de wereld om ons heen. Dus houden we waar dat kan, rekening met milieu, de natuur, de dieren en uw wensen. Als slager houden we van eerlijke handel, omdat wij vinden dat boeren een eerlijke prijs voor hun producten verdienen. En omdat u ook wilt dat uw stukje vlees vervaardigd wordt met respect voor mens, dier en milieu tegen een eerlijke prijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten