Translate

dinsdag 5 juli 2022

Vreemde traditie: Mexicaanse burgemeester getrouwd met alligator (VIDEO)

 

Een Mexicaanse burgemeester trouwde donderdag met een alligator, in een ritueel dat eeuwen teruggaat tot de pre-Spaanse tijd tussen de huave- en chontal-inheemse gemeenschappen van de staat Oaxaca.

De alligator was verkleed als een menselijke bruid met haar bek dichtgebonden. Ze werd tijdens de ceremonie gedragen met luide muziek en juichende mensen om haar heen.

De burgemeester van San Pedro Huamelula, Victor Hugo Sosa, trouwde met de zevenjarige alligator als een gebed waarin hij om de hulp van de natuur vroeg: "We vragen de natuur om genoeg regen, om genoeg voedsel, zodat we vis in de rivier hebben. We moeten dingen met liefde vragen, zodat Huamelula geen gevolgen ondervindt."

Oaxaca is de thuisbasis van vele inheemse groepen die hun talen en tradities hebben behouden. Het eeuwenoude ritueel in San Pedro Huamelula, dat nu wordt vermengd met katholieke spiritualiteit, omvatte het aankleden van de alligator in een witte trouwjurk plus andere kleurrijke kleding.

Het dier wordt gezien als een representatie van moeder aarde en haar huwelijk met de lokale leider symboliseert de vereniging van mensen met het goddelijke.

"Sinds de eerste dag dat ik werd gekozen als meter, dacht ik na over wat ik haar zou aankleden, want voor ons als Chontales (inheemse groep) is dit ons belangrijkste feest," zei de peetmoeder van de krokodil, Elia Edith Aguilar.

"Het is een voorrecht om de meter te zijn, heel weinig mensen kunnen het. Het geeft me zoveel geluk en maakt me trots op mijn roots en deze prachtige traditie," voegde ze eraan toe.

Norma Raymundo Perez zorgde voor de krokodil sinds ze een baby was: "Ze eet kip, vlees, vis, wat we ook hebben. Naarmate ze groeit, eet ze meer. Eerst at ze om de acht dagen, nu eet ze twee keer per week."

   

Meld je aan voor wekelijks dierennieuws



Geen opmerkingen:

Een reactie posten