Translate

donderdag 17 maart 2022

Spanje is een van de grootste exporteurs van levende dieren in Europa: 8000 jonge stieren en schapen zijn 10 dagen gestrand op weg naar Jordanië voor een schokkende in de EU verboden slacht

 

Bijna 8000 dieren waren gestrand op zee op een schip dat vertrok uit Spanje, zeiden Animal Welfare Foundation (AWF), Compassion in World Farming (CIWF) en Animals International (AI). Spanje is een van de grootste exporteurs van levende dieren in Europa.

Op 23 februari vertrok de veehoeder Spiridon II uit Tarragona om naar de haven van Aqaba in Jordanië te gaan. Ongeveer 300 jonge stieren uit Frankrijk en Spanje en 7.600 Spaanse schapen waren op het schip, aldus de dierenwelzijnsorganisaties.

Spiridon II is gebouwd in 1973 en vaart onder de vlag van Togo. Het schip heeft veel gebreken maar mag nog steeds dieren vervoeren.

Op 27 februari had het schip motorproblemen en verbleef drie dagen in de buurt van Griekse havens. De dieren konden niet van het schip af omdat wanneer dieren de haven in Spanje verlaten, ze worden verklaard als "exportdieren" en de EU niet opnieuw kunnen binnenkomen.

Op 4 maart werd Spiridon II naar Eleusis gebracht, in de buurt van Athene. De 8.000 dieren werden rechtstreeks van Spiridon II naar een ander schip Adel I geladen, via een helling, op het water; ze werden over water vervoerd omdat de haven van Eleusis geen dieren naar Jordanië mag vervoeren.

Adel I is gebouwd in 1981 en vaart onder de vlag van Jamaica. Er zijn geen dierenartsen aan boord op lange zeereizen, ongeacht het aantal dieren, aldus de dierenwelzijnsorganisaties. Ze voegden eraan toe dat het onduidelijk was of de dieren gezond genoeg waren - na tien dagen samen op een schip te hebben gezeten - om door te gaan naar Jordanië.

"De dieren die de stressvolle reis tot nu toe hebben overleefd, kwamen op 9 maart aan in Jordanië, om te worden geslacht in de meest schokkende en wrede omstandigheden die illegaal zijn in de EU," zei Gabriel Paun van AI, die al jare voor een schokkende in de EU verboden slachtn de behandeling van door de EU geëxporteerde dieren documenteert.

Oude schepen
"De vee schepen die momenteel in de EU actief zijn, werden omgebouwd van autoveerboten of vrachtschepen naar veetransporteurs," zei Maria Boada-Saña, dierenarts en projectmanager bij AWF. "Het zijn oude schepen, opererend onder verdachte vlaggen, en zijn slecht ontworpen en onderhouden."

Deze laatste gebeurtenis voegt alleen maar toe aan een lange lijst van problematische export van levende dieren, aldus de organisaties. En veehouder Spiridon II is slechts een van de vele oude schepen met veel tekortkomingen en onverwachte problemen die zich voordoen tijdens de reizen met levende dieren aan boord.

Noodsituaties op zee kunnen niet snel worden opgelost en resulteren in langere transporten, zoals te zien was bij de Karim Allah en Elbeik, waar Spaanse dieren maandenlang op zee doorbrachten, verkrampt samen.

Stuur vlees in plaats van levende dieren
moet een systematische aanpak zijn om het probleem op te lossen in plaats van geïmproviseerde oplossingen voor elk afzonderlijk geval, aldus de organisaties.

Een van de aanbevelingen van de Europese enquêtecommissie voor de bescherming van dieren tijdens het vervoer (ANIT) was om vlees, karkassen en genetisch materiaal te gaan vervoeren in plaats van levende dieren om te voorkomen dat de dieren lijden.


The Animal Reader is een klein onafhankelijk dierennieuwsplatform gevestigd in Nederland. Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten