Translate

donderdag 30 januari 2014

Een lugubere vondst: een tas met 5 eendenkoppen



De 16-jarige zoon van Linda Nieuwpoort, Dylan, bekijkt de tas met eendenkoppen voordat deze wordt meegenomen door de politie. © Thymen Stolk.

Papendrecht Een wel heel lugubere vondst in Papendrecht. Een bewoonster van de Weteringsingel vond naast haar vuilnisbak een tas met vijf eendenkoppen. 'Te bizar voor woorden.'
Een blauwe plastic tas, die ietwat open stond, bevatte de dierenkoppen. 'Het is nog steeds erg onwerkelijk,' zegt vindster Linda Nieuwpoort uit Papendrecht. Ze wilde juist met haar auto vertrekken toen ze de zak met opmerkelijke inhoud zag liggen.

'De containers waren juist door de gemeente geleegd, maar nog niet alle bewoners hadden de bak opgehaald. Eén stond op het parkeervak, dus heb ik die weggezet. Toen zag ik de tas. Ik wilde die eigenlijk in één van de containers gooien, tot mijn oog op de vreemde inhoud viel.'

De politie wordt gebeld. Agenten nemen de tas met eendenkoppen mee voor onderzoek. Buren wordt gevraagd of zij iets hebben gezien, maar dat levert niet direct iets op.

In beslag genomen

'We hebben de koppen in beslag genomen en doen nu verder onderzoek,' zegt een woordvoerder van de politie. 'Het is nog niet duidelijk wat de achtergrond is. Het kan gaan om bijvoorbeeld stroperij of illegale slacht, maar dat moet allemaal nog worden uitgezocht.'

De regionale afdeling van de Dierenbescherming, DierenWaarden, reageert geschrokken op de vondst. 'Dit is een zeer ernstige vorm van dierenmishandeling, gepleegd door dierenhaters,' zegt Michel Risseeuw van DierenWaarden. Dergelijke wreedheden gebeuren gelukkig niet zo vaak. We zien het in deze regio een paar keer per jaar. Van afgehakte eendenkoppen heb ik nog nooit gehoord. Maar mensen zijn tot heel erge dingen in staat.'

Schokkend

De landelijke Vogelbescherming noemt het voorval 'schokkend'. 'We hebben iets als dit nog nooit meegemaakt,' zegt Nadja Jansma van de organisatie.

Het is nog onduidelijk waar de eenden vandaan komen. Vindster Nieuwpoort vreest voor de dieren die geregeld in de nabijgelegen sloot dobberen. 'Ze kunnen natuurlijk ook gewoon ergens anders heen zijn gezwommen, maar in de avonduren hoorde ik er meestal wel een paar hard kwaken. Dinsdagavond hoorde ik voor het eerst niets. Dat viel me toen wel op.'

    Bron :  Het AD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten