zaterdag 17 oktober 2015

Newton zou zich omdraaien in zijn graf....



Zolang de auto-industrie aan de knoppen draait wordt de lucht niet schoner

Het Volkswagenschandaal rond de vuile diesels heeft geleid tot veel verbazing en ontgoocheling bij publiek en politiek. Een beetje raar is dat wel, want volgens campagneleider Ivo Stumpe wijst Milieudefensie er al jaren op dat alle merken het niet zo nauw nemen met de uitstootnormen.

Iedereen die de afgelopen jaren een auto heeft gekocht, weet dat wat in de folder staat niet overeenkomt met het werkelijke verbruik. De folder wordt door velen beschouwd als een stukje reclame dat je met een korrel zout moet nemen. Maar het gaat hier wel om een wettelijke eis waarmee wordt gefraudeerd en het verschil tussen test en praktijk is de afgelopen jaren gestegen van 5 procent naar 50 procent.

De reden hiervoor zit hem in de regels, die steeds strenger worden, en de industrie, die er een sport van maakt om de regels te ontduiken. Tot 50 procent extra brandstofverbruik en CO2-uitstoot is daar het gevolg van, maar met NO2 en fijnstof loopt het echt uit de hand. De nieuwe diesels zijn gemiddeld tussen de 10 en 40 keer vuiler dan ze mogen zijn. Wie 4000 procent overschrijding weet te verdoezelen, is meer dan creatief geweest. Hoe kan dit soort fraude bestaan, en hoe ga je dit nu effectief tegen?

Zuinig en sportief

We hebben met meerdere problemen tegelijk te maken, zowel met techniek als regelgeving. Allereerst is het fundamentele probleem dat de auto-industrie ons de afgelopen jaren diesels verkocht heeft als enerzijds schoon en zuinig, en anderzijds krachtig, sportief. Dat zijn ze ook wel (een beetje), maar nooit allemaal tegelijk.
Diesels zijn vies, per definitie. Als je die schoner wilt krijgen, gaat dat ten koste van de krachtigheid van de motor. De kunst is dan om zoveel mogelijk onmogelijke eisen te verenigen en toch een auto te maken die de consument wil hebben. Naarmate de eisen strenger werden moest men wel meer gaan sjoemelen. De politiek is daar helaas gewoon ingetrapt. Meer PK’s met minder uitstoot! Newton zou zich omdraaien in z’n graf.

Trucjes

Dat met die testauto de grens wordt opgezocht, is bekend. We kennen allemaal de trucjes voor brandstofbesparing, met verwijderde buitenspiegels en passagiersstoelen of de extra smalle harde banden waarmee je nooit de weg op zou mogen. Ook rijdt niemand werkelijk zoals in de test. Accelereren van 50 naar 120 duurt daar 2,5 minuten. Als je zo op de snelweg invoegt, pakt de politie je rijbewijs af.Dat autofabrikanten hiermee weg kwamen, heeft te maken met de Europese emissietest. Dat is opgezet als een examen. De industrie levert één speciaal geprepareerd exemplaar in bij een instituut. Dat hebben ze zelf uitgezocht en betaalt om daar de test te doen. Slaag je voor de test, dan is de hele productielijn in heel Europa goedgekeurd.
De emissietest voor luchtvervuiling vindt noodzakelijk binnen plaats, op de rollenbank. Want de apparatuur om dat te testen was altijd te groot om ermee rond te rijden. Europa komt vanaf 2017 met een nieuwe test, realistischer en er worden echt stukjes op de weg gereden met mobiele apparatuur. Dat moet een realistischer beeld geven van de praktijksituatie.
Maar er blijft genoeg over om te sjoemelen. Zo heeft elke moderne auto een chip, die allerlei processen zoals het motormanagement aanstuurt. Door inspuiting, temperatuur en druk te optimaliseren is het gelukt om de prestaties flink te verbeteren. Maar daar waar verschillende eisen elkaar tegen spreken, moet de chip kiezen. Wil ik veel vermogen, wil ik schoon of wil ik zuinig?
Volkswagen is er nu op betrapt, dat ze hun chip hebben aangeleerd om de test te herkennen. Rij je exact 120? Met aangetrokken handrem, zonder bestuurder en met geopende motorkap? Dan zit je op de rollerbank in een testprogramma en kiest de chip voor de schone modus. Hij accelereert als een bakfiets, maar stoot weinig uit. Commercieel is dat onverkoopbaar, dus na de test, gaat ‘ie weer in de vuile stand.
 

Mooie herinneringen heb ik nog aan dit model VW. Ja,ja ik ben al een oudje. Mijn vader wou er niet in rijden was Duits en hij had de oorlog meegemaakt.

De nieuwe ‘Real-world Driving Cycle’ moet normaal gebruik veel beter nabootsen. Dat is mooi, maar niet genoeg. Want elke test is uiteindelijk herkenbaar voor een slimme chip en dus te verslaan. De enige manier om te voorkomen dat er in de toekomst verder wordt gefraudeerd, is als controlerende instanties toegang krijgen tot de broncode van de chip die de motor aanstuurt. We moeten weten wat de opdracht aan de motor is, anders volgt er gewoon slimmere fraude.
De auto-industrie zal zich met hand en tand verzetten. Bedrijfsgeheim, concurrentie, intellectueel eigendom, we weten nu al wat het antwoord is. We hebben ons jarenlang laten belazeren, met duizenden extra onnodige doden tot gevolg. Wat mij betreft heeft de autobranche haar kans verspeeld.

Schone lucht

In Europa wordt nu onderhandeld over de nieuwe test. De auto-industrie gaf aan hier wel aan mee te willen werken, mits de emissie-eisen 600 procent lager zouden worden en later in zouden gaan. Ze zijn helaas gewend hun zin te krijgen. Het is nu aan de Europese Commissie en het Europese Parlement om te laten zien dat ze het volk vertegenwoordigen en onze gezondheid belangrijker vinden dan de aandelenkoers van Volkswagen c.s..
De industrie vreest geen commercieel verkoopbare auto te kunnen maken die aan de milieu-eisen voldoet. Nou, als het technisch niet mogelijk is om kleine, schone zuinige en verkoopbare diesels te maken, dan wordt het wellicht tijd om hier geheel afscheid van te nemen. We hebben schone lucht harder nodig dan vuile diesels. Europa, dit is je kans om door te zetten en daadwerkelijk iets voor mensen te betekenen.

Ivo Stumpe is campagneleider Verkeer van Milieudefensie


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen